Deze docenten begonnen tijdens corona aan hun baan in het onderwijs

20 oktober 2020
Beeld:

Eigen foto’s | V.l.n.r.: Alexis van Dam, Fiona Cordes en Paul Korver

Geplaatst door
Pascal Schroen
Op
20 oktober 2020

Online lesgeven, veel thuiszitten: niet alleen studenten, maar ook docenten werken nu onder hele andere omstandigheden. Deze docenten begonnen tijdens de lockdown aan hun carrière op de HvA. ‘Ik zie het als een uitdaging.’

Van Singapore naar de HvA

Alexis van Dam (40, Commerciële Economie)

De afgelopen vier jaar bracht Alexis van Dam door in Singapore, waar hij in de marketing werkte. Hij besloot daar om het onderwijs in te gaan. ‘Ik wilde de zakelijke kant een beetje loslaten. Ik vind het heel leuk om mensen te trainen en op te leiden. Daarom koos ik ervoor om mijn kennis met aanstormende marketingtalenten te gaan delen.’

‘De eerste maandag van het schooljaar moest ik gelijk online les geven’
Beeld: Eigen foto | Alexis van Dam

De eerste maandag van het schooljaar moest Van Dam meteen online les geven. ‘Dat was even wennen. Ik moest nog uitzoeken hoe het online lesgeven in zijn werk gaat en hoe Brightspace precies werkt.’ In het begin vond Van Dam het uitdagend om zijn studenten bij de les te betrekken. ‘Na een aantal weken ging dat al een stuk beter, omdat zowel ik als de studenten gewend raakten aan het online lesgeven.’

 

Ondanks dat Van Dam niet vaak op de HvA aanwezig is, heeft hij veel contact met zijn collega’s. ‘Aan het begin van het schooljaar hadden we een introductie voor nieuwe docenten. Met die groep heb ik meerdere keren in de week contact.’ Tot de nieuwe lockdown probeerden ze regelmatig met elkaar af te spreken. ‘Dat was soms lastig door de coronamaatregelen en onze verschillende roosters. Maar als het wel lukte om elkaar te zien, dan was het altijd hartstikke gezellig. We wisselden dan ervaringen uit als beginnend docent.’

Beeld: Eigen foto | Paul Korver

‘Ik zorg ervoor dat de studenten hun camera’s aan zetten’

Paul Korver (35, Sociaal Juridische Dienstverlening)

Paul Korver begon in augustus als docent voor vakken in de richting rechten. Hij vindt het geven van online lessen veel moeilijker dan fysieke lessen. ‘Bij fysieke lessen zie je meteen wie er niet is en wie er niet goed meedoet. Ook als iemand iets niet begrijpt zie je dat, terwijl ze soms dan hun hand niet op willen steken. Online heb je dat niet door, want dan zie je ze op een klein schermpje of zetten ze hun camera niet aan.’

 

De meeste collega’s van Korver waren al gewend om tijdens de coronacrisis les te geven. ‘Dat was voor mij heel handig, want zij hebben mij veel tips gegeven.’ Zo leerde hij hoe hij de studenten het best kan betrekken. ‘Ik zorg dat de studenten hun camera’s aan hebben staan. Dan is de interactie makkelijker. Ook moeten ze ervoor zorgen dat ze snel hun microfoons aan kunnen zetten, zodat ze meteen kunnen antwoorden op een vraag.’

‘Als ik geen antwoord krijg, ga ik niet verder met de les voordat ik antwoorden gehoord heb’

Ook geeft Korver altijd aan dat het belangrijk is dat ze hun huiswerk doen en de lessen voorbereiden. ‘Dan weten ze waar ik het in de lessen over ga hebben. Ik stel vragen en daar wil ik dan ook een antwoord op. Als ik geen antwoord krijg, ga ik niet verder met de les voordat ik antwoorden gehoord heb.’ Hij vertelt zijn studenten dat zijn lessen geen hoorcolleges zijn. ‘Ze kunnen dus niet achterover zitten en luisteren.’

Beeld: Eigen foto | Fiona Cordes

‘Ik wil alle studenten betrekken bij de inhoud van de les’

Fiona Cordes (48, Creative Business)

Ervaring in het onderwijs had Fiona Cordes nog niet. Ze begon als docent bij Creative Business en rolde daardoor gelijk in het thuiswerken en lesgeven achter een computerscherm. Voor haar eerste online les was ze niet erg gespannen. ‘De eerste lessen waren vooral bedoeld om met elkaar kennis te maken. Wel was ik bang dat de technologie niet mee zou werken. Maar gelukkig ging er niets mis.’

 

Het persoonlijke contact met studenten is volgens Cordes belangrijker dan ooit: ‘Mijn studenten zijn eerstejaars, dus alles is nieuw voor ze.’ Daarom probeert ze elke les al haar studenten één voor één aan het woord te laten. Ze vraagt hoe het met ze gaat, of ze nog genoeg energie hebben en of ze er een beetje uitkomen met de stof. ‘Ik wil ze allemaal betrekken bij de inhoud, zodat ze de stof beter begrijpen en mijn lessen leuker gaan vinden. Ook al is het alleen digitaal.’

‘Zonder te beseffen wat ik aan het doen was, rende ik naar de deur’

De gevolgen van de coronacrisis kunnen prima helpen om de lesstof beter te begrijpen, merkt Cordes. ‘Bij het vak Marketing vertel ik over mijn ervaringen in mijn baan bij Stella, een maker van e-bikes. De elektrische fiets is sinds de coronacrisis steeds populairder geworden. Aan mijn studenten stel ik dan de vraag waardoor zij denken dat dit komt.’

 

In haar online lessen gaat nog weleens wat mis. ‘Laatst liep mijn schoonmaakster plots de online les in. Ze had nog geld tegoed. Zonder te beseffen wat ik aan het doen was, rende ik naar de deur. Toen barsten de leerlingen in lachen uit en vroegen ze wat ik nou aan het doen was.’ Ook haar hond wil nog wel eens de les verstoren. ‘Die gaat echt niet alleen blaffen op de momenten dat ik dat wil.’