Flinke wachtlijst Tune In door tekort aan geld en personeel
Het veelgeprezen programma Tune In, dat de HvA aanbiedt om eerstegeneratiestudenten beter aan te laten sluiten op het hbo, kreeg dit jaar niet voldoende geld en personeel om alle geïnteresseerde studenten te laten deelnemen. Het gevolg was een wachtlijst van ruim zestig studenten. ‘Uiteindelijk moet iemand over de brug komen.’
De HvA was de eerste hogeschool met een speciaal programma voor studenten van wie de ouders nooit gestudeerd hebben. Tune In kreeg daardoor veel aandacht in de media en verschillende universiteiten in het buitenland toonden interesse. Ook dit jaar zette de HvA het onderwerp in de schijnwerpers. Ter ere van het nieuwe schooljaar organiseerde de hogeschool een professionele talkshow met presentator Rik van de Westelaken (Wie is de Mol, EenVandaag). Het openingsonderwerp was Tune In, waarin diverse deelnemers aan het woord kwamen.
Toch werd het maximum aantal deelnemers dit jaar teruggeschroefd naar veertig, waardoor ruim zestig studenten niet konden deelnemen. Door coronamaatregelen, maar ook door gebrek aan geld en personeel.
Eerstegeneratiestudenten zijn studenten van wie de ouders nog nooit hebben gestudeerd. Wanneer zij iets niet begrijpen of ergens over twijfelen, hebben zij niet de mogelijkheid om te leren van de ervaringen van hun ouders uit hun studententijd. Tune In is een soort ‘snelcursus hbo’, waarin eerstegeneratiestudenten in drie dagen tijd via workshops en lezingen leren wat het hbo van hen verwacht. Hoe spreek je een docent aan? Waar vind je hulp als je er niet uit komt? Waar let je op als je een mail schrijft? Via het programma leren zij bovendien al andere studenten kennen en worden ze daarna begeleid door studentcoaches, die meestal ook op de HvA binnenkwamen als eerstegeneratiestudent.
Subsidie
Tune In is een samenwerking van het lectoraat ‘Kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad’ en de afdeling Studentenzaken. Het lectoraat ontwikkelde het programma onder leiding van initiatiefnemer en onderzoeker Fiona Veraa, en Studentenzaken voert het uit. In totaal waren hier drie werkgroepen bij betrokken.
Vorig jaar kon Tune In, voor het onderzoek en deels de uitvoering, rekenen op een subsidiebedrag van €68.040 vanuit Urban Education. Dat is een programma van de HvA dat onderzoeken ondersteunt over onderwijs en opvoeding in de stad. Het programma zat toen nog in de zogenoemde pilotfase.
Dit jaar was die subsidie er niet. ‘Het programma is volledig gratis voor studenten. Het geld om het te organiseren kwam dit keer dus vanuit ons’, vertelt Mohammed Skori van Studentenzaken. Hij droeg samen met collega Cindy Warmerdam de verantwoordelijkheid voor de organisatie. Warmerdam: ‘Het liefst werken we volgend jaar samen met de opleidingen om iedere student te kunnen laten deelnemen. Als we het zelf blijven doen, blijft de capaciteit, het budget en de mankracht beperkt.’
‘Als we het zelf blijven doen, blijft de capaciteit, het budget en de mankracht beperkt’
Volgens Skori en Warmerdam was er vanuit Studentenzaken geen apart budget beschikbaar voor Tune In. Wel kregen ze toestemming om, als het niet anders kon, het budget te overschrijden.
Thuisvoelen
De onderzoeksresultaten van de eerste editie van Tune In worden over twee weken gepubliceerd. Een evaluatie onder deelnemende studenten leidde eerder al tot positieve geluiden. Studenten gaven bijvoorbeeld aan dat Tune In hun hielp bij de voorbereiding op het schooljaar, dat ze zich snel thuisvoelden en dat ze veel hadden aan hun netwerk van andere eerstegeneratiestudenten.
In reactie op vragen van HvanA laat de woordvoerder van het hogeschoolbestuur weten dat dit schooljaar gezien moet worden als de ‘tweede pilotfase’ van Tune In. Daarmee onderzoekt de HvA nog hoe het programma ingebed kan worden.
‘Ondanks dat we door corona minder aandacht aan werving voor Tune In besteedden, meldden studenten zich wel aan. We konden echter niet iedereen plaatsen vanwege de anderhalvemeterregel.’ Dat betekent niet dat studenten op de wachtlijst dit jaar niets krijgen, zegt de woordvoerder. ‘Ze kunnen hun weg vinden via het taalspreekuur, de website student info en ze worden begeleid door hun opleiding.’ Daarnaast is met elementen van Tune In voor eerstejaarsstudenten de online variant Sterk van Start ontwikkeld. ‘En juist vanwege de crisis heeft de HvA budget vrijgemaakt om studentassistenten in te zetten voor eerstejaars.’
Studentenzaken onderzoekt volgens de woordvoerder hoe zij het programma breder kunnen aanbieden en hoe wachtlijsten worden voorkomen . ‘Op korte termijn zoeken we weer contact met de mensen van de wachtlijst om te vragen hoe het gaat.’
Volgens Fiona Veraa, initiatiefnemer van het programma en onderzoeker bij het lectoraat, zijn er diverse aanbevelingen voor vervolgonderzoeken, of dat nou gesubsidieerd is of niet. ‘De HvA zou natuurlijk ook kunnen zeggen: Tune In past zo goed binnen de kernopdracht van de hogeschool dat we het structureel laten terugkeren.’
Kostbaar
Ze hoopt dus dat er, mogelijk na de publicatie van de positieve effecten in haar rapport, structureel geld beschikbaar komt. ‘Uiteindelijk moet iemand over de brug komen. Het is een kostbaar programma, maar dat verdient het ook. Een kanjer van een rolmodel komt ook niet spreken voor een boekenbon.’
Warmerdam en Skori verwachten dat Tune In volgend jaar nog door zal gaan, maar hopen wel op een bredere samenwerking binnen de HvA. Skori: ‘Als de HvA het echt voor lange termijn wil uitvoeren, dan is er meer geld voor nodig. Alleen weten we natuurlijk nog niet hoe de nieuwe hogeschoolvoorzitter over het programma zal denken.’