Café Fest roept gasten op om coronaregels te respecteren: ‘Ga zitten’

25 augustus 2020
Beeld:

Daniël Rommens | Café Fest tijdens de lockdown, eerder dit jaar

Geplaatst door
Daniël Rommens
Op
25 augustus 2020

Als cafégasten zich niet aan de coronaregels houden, moet Café Fest mogelijk vier weken de deuren sluiten. ‘We hebben al een waarschuwing binnen. Een tweede overtreding kunnen we ons niet veroorloven’, zegt bedrijfsleider Hannah Brühl.

Een paar gasten, verspreid door de zaak en ongeveer net zoveel medewerkers om te zorgen dat de regels om het coronavirus te bestrijden, worden nageleefd. Café Fest lijkt in niets op de bruisende ‘woonkamer van de Amstelcampus’ die het normaal gesproken is.

‘Sommige mensen doen alsof je iets heel raars zegt’

Enkele dagen voor de start van het collegejaar zou manager Hannah Brühl zich druk moeten maken over het introductiefestival voor eerstejaars, dat jaarlijks pal voor haar deur plaatsvindt. Maar de eerstejaars worden online welkom geheten, want het evenement kon niet doorgaan vanwege de pandemie.

 

Ondanks de rust in de kroeg, heeft Brühl er geen relaxte zomer op zitten. ‘Ik heb als een politieagent rondgelopen hier, om te zorgen dat mensen zich aan de regels houden.’ Ze vertelt over groepjes studenten en medewerkers van de HvA die ondanks de aanwijzingen van het personeel toch te dicht bij elkaar zitten, of met te veel tegelijk aan een tafel plaatsnemen.

Beeld: Daniël Rommens

‘Als je er dan heenloopt en er wat van zegt, dan doen sommige gasten of je iets heel raars zegt. Of ze zeggen dat ze je aanwijzingen opvolgen, maar als je je even later omdraait zitten ze gewoon nog zoals ze zaten’, vertelt Brühl. ‘Dan moet ik op een gegeven moment vragen of mensen weg willen gaan.’

 

‘Het nieuwe staan’
De horecaondernemers zijn de pineut als gasten zich niet aan de regels houden. Na een waarschuwing van de gemeente, moet een café bij een tweede overtreding van de coronaregels voor vier weken de deuren sluiten. En daarom roept Brühl HvA’ers op begrip te tonen voor de regels. En niet alleen de studenten. Ook medewerkers moeten er volgens haar rekening mee houden dat zij verantwoordelijk zijn voor het openhouden van hun campuscafé.

 

Op een lichtbak, prominent in de zaak, staat ‘zitten is het nieuwe staan’ geschreven. Een simpele boodschap, die nog niet altijd makkelijk in de praktijk te brengen is. ‘Kijk, daar aan de bar staat iemand die koffie wil meenemen. Ik vind het heel logisch dat ze even bij de bar blijft staan, maar eigenlijk moet zij dus gaan zitten terwijl ze wacht’, legt de bedrijfsleider uit.

 

Hoewel staand borrelen een soort automatisme is voor de Amsterdamse cafébezoeker, krijgt Brühl ook positieve geluiden van de gasten. ‘Laatst rekende iemand af na een borrel en zei: “Het was even wennen, maar doordat ik langer met dezelfde mensen sprak, konden we veel dieper gaan met ons gesprek.” Dat vond ik echt leuk om te horen.’