CMR-voorzitter Mark wil alle studenten bedienen

18 januari 2018
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Flora Woudstra
Op
18 januari 2018

De Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) van de HvA houdt het HvA-bestuur in de gaten, checkt hun werk en zorgt ervoor dat de problemen van studenten en medewerkers gehoord worden. Gisteren koos de CMR een nieuwe voorzitter: Mark van der Horst (34). Wie is hij, en wat gaat hij doen voor de HvA’ers?

Mark, ben je zelf ook HvA-student geweest?

‘Nee, ik heb informatica gestudeerd aan het ROC Kop van Noord-Holland, in Schagen. Ik kom uit Anna Paulowna, ook in Noord-Holland. Ik werk wel al sinds 2007 bij de HvA. Eerst als servicemedewerker, daarna als facilitair coördinator. En ik ben sinds zes jaar lid van de medezeggenschap.’

‘Studenten vind ik altijd belangrijker dan medewerkers’

Je werkt dus al 11 jaar bij de HvA. Wilde je daarom ook CMR-voorzitter worden?

‘Ik wilde voorzitter worden omdat ik het heel belangrijk vind dat de stem van studenten en medewerkers gehoord wordt. Studenten vind ik altijd wel belangrijker. Ik wil naar hen luisteren en hen bedienen, zodat zij het naar hun zin hebben.’

 

Een goed voornemen. Heeft de CMR dat luisteren altijd zo belangrijk gevonden?

‘Nee. Zes jaar geleden, toen ik bij de CMR ging, deed ik dat omdat ik vond dat er niet goed naar studenten werd geluisterd. Het bestuur nam soms beslissingen, waarbij ze geen rekening hielden met de student. Het gaat de laatste jaren beter, maar er moet altijd iemand het bestuur en de directeuren scherp houden. Ik kan dat. Ik ben 34, maar ik voel me soms nog best een student. Ik zit met studenten op dezelfde lijn.’ 

‘Naar mensen luisteren, service verlenen, dat doe ik dus al mijn hele leven’

Je wil studenten bedienen, zeg je. Waar komt die instelling vandaan?

‘Ik kom dus uit Noord-Holland, en daar was ik altijd dienstverlenend naar mijn omgeving toe. Als er een feest werd georganiseerd, ging ik meehelpen. Ik heb ook bij een beveilingsbedrijf gewerkt. Wat ik daar vooral deed was het servicegedeelte: zorgen dat mensen zich fijn voelen. Naar hen luisteren, service verlenen, dat doe ik dus al mijn hele leven.’

Ben je dan heel anders dan de vorige CMR-voorzitters?

‘Weet je wat het is? Toen ik vice-voorzitter was naast Pieter Claeys, in 2016, heb ik een mooi jaar gehad. Ik wil nu voortzetten waar we toen mee begonnen zijn. In 2017 heb ik dat namelijk niet gedaan. Het type voorzitter dat toen begon, Bram Buskoop, daar heb ik zelf geen match mee.’

  

Wat gaat er dan veranderen in jouw bestuur?

‘Een dagelijks bestuur moet een team zijn. Je moet goed met elkaar overweg kunnen, goed kunnen praten, en respect voor elkaar hebben. Je moet kunnen samenwerken en elkaar kunnen vertrouwen. Met het team dat ik nu heb komt dat goed.’

 

Klinkt goed, maar vertel me nog even wat een HvA'er aan jou heeft.

‘Ik ben een luisterend oor. Ik luister en ik doe daadwerkelijk iets met wat je me vertelt. Ook als ik het niet met je eens ben, ik neem wat je zegt mee en spreek het uit in onze vergaderingen. Ik wil dan gaan praten, een oplossing of compromis zoeken. En als je met goede argumenten komt en het duidelijk uit kan leggen, kan ik ook van mening veranderen.’


Bedankt, Mark. Succes dit jaar!

‘Bedankt!’