Ren, spring, duik: studenten ontwikkelen game voor Hermitage
Rennend door de Middeleeuwen, op jacht naar pronkstukken uit de Hermitage. Studenten Communication & Multimedia Design laten zien dat je een museum ook anders kunt ervaren. Zij ontwikkelden een game voor de expositie Romanovs in de ban van de Ridders.
Joris is een opgewekte ridder. Een rode pluim steekt uit zijn helm en beweegt ritmisch mee bij elke sprong. Zijn prooi is een ongehoorzame draak die een harnas uit de Hermitage heeft gestolen. In volle vaart haalt Joris de dief in. Althans, als hij alle hindernissen weet te ontwijken. Een boomstam, bijvoorbeeld. Of erger: een vuurbal.
Het is een van de games die voor het museum de Hermitage Amsterdam is gemaakt. Een eindopdracht voor de minor Applied Game Design. Vijf teams van vijf studenten verdiepten zich in de expositie Romanovs in de ban van de Ridders, en ontwikkelden een game die de interesse van basisschoolleerlingen voor de expositie moet wekken.
(De trailer van de game Jacht op de Pracht. Tekst loopt door onder video.)
De game met het hoogste cijfer is Jacht op de Pracht, en is gebaseerd op de legende Joris en de draak, vertelt student Sara Mannaert (22). ‘De opdracht was om een of meer voorwerpen uit de expositie uit te lichten. Onze groep was onder de indruk van een harnas van een jonge prins uit de collectie. Ook zagen we afbeeldingen die verwijzen naar het verhaal van Joris en de draak, dus besloten we die elementen te combineren.’
Romanovs
De expositie bevat middeleeuwse pronkstukken van de Romanovs, de Russische keizerlijke familie. Verschillende tsaren koesterden een fascinatie voor deze tijd en verzamelden onder meer harnassen, wapens en zelfs een beroemde kunstcollectie uit Parijs. De hoogtepunten uit de verzameling komen naar Amsterdam en zijn in het najaar in de Hermitage te zien.
De minor Applied Game Design sluit elk jaar af met een eindproduct voor een opdrachtgever uit het werkveld. De opleiding besloot samen met de Hermitage te kijken of games een middel kunnen zijn om leerlingen van de bovenbouw te interesseren voor de collectie.
Award
Of de games ook daadwerkelijk worden gebruikt, is nog even de vraag. ‘Het is in eerste instantie echt een studie-opdracht’, zegt docent en onderzoeker Mirjam Vosmeer. ‘Maar het museum reageerde enthousiast op de resultaten. De studenten hebben hun games ook getest op de doelgroep. Kinderen gaven aan dat ze daadwerkelijk benieuwd waren geworden naar de collectie. Wellicht biedt dat een reden om de games verder uit te werken.’
Jacht op de Pracht is in ieder geval genomineerd voor een Golden Dot Award, de jaarlijkse prijsuitreiking voor producten van studenten Communication & Multimedia Design. ‘Daar zijn we al heel blij mee’, zegt student Sara. ‘Het was door alle coronamaatregelen toch wel gek om een game te ontwikkelen. We hebben alles via Teams gedaan en in vier weken tijd een game geproduceerd in onze stijl die wij tof vinden en toch bij de doelgroep past. ’