Zonder doodsangst de Wibautstraat oversteken? Straks kan het misschien
Hink-stap-springend naar de overkant. Het oversteken van de drukke Wibautstraat is voor HvA’ers – buiten coronatijd – nogal een uitdaging. Maar daar komt volgend jaar misschien verandering in. De gemeente wil het doorgaande verkeer namelijk blokkeren.
De Wibautstraat: normaal gesproken de plek waar de paden van bijna 30 duizend studenten en duizenden auto’s elkaar kruisen. Maar dat kan in februari 2021 zomaar over zijn. Er komt namelijk een zogeheten ‘verkeersknip’ ter hoogte van de Keizersgracht, schrijft Het Parool.
Daarmee wil de gemeente de verkeersdrukte op de Weesperstraat verminderen: auto’s kunnen niet meer doorrijden naar de stad, maar moeten vanaf het Rhijnspoorplein omrijden. In eerste instantie gaat het om een experiment van twee maanden.
‘Hopelijk pakken mensen straks wat vaker de metro of de fiets’
Slecht imago
De Wibautstraat is al jaren onderwerp van gesprek op de HvA. Medezeggenschapspartij HvASamen pleitte al in 2018 voor meer aandacht voor de verkeerssituatie, nadat er in korte tijd meerdere ongelukken plaatsvonden. Bij een van die ongelukken was een HvA-student betrokken.
Het doel is dus een rustigere straat, maar kan zo’n blokkade van het verkeer niet juist zorgen voor enorme opstoppingen en files in de stad? Absoluut, volgens Lector Citylogistiek Walther Ploos van Amstel. ‘De rapporten en onderzoeken laten zien dat het bijvoorbeeld erg druk kan worden in Oost.’
Maar een soortgelijke verkeersknip bij het Muntplein in de binnenstad had volgens Ploos van Amstel positief effect. ‘Het verkeer leek daar magisch te verdwijnen’, zegt de lector. Hij maakt zich geen zorgen over een Amstelcampus met filerijdende auto’s. ‘Hopelijk pakken mensen straks wat vaker de metro of de fiets.’