Leraar zonder lokaal – ‘Je bent echt een dirigent’

11 mei 2020
Beeld:

Privéarchief Kathelijne Boerma

Geplaatst door
Linette van Vlodrop
Op
11 mei 2020

Docenten hebben zich razendsnel moeten aanpassen, en geven al weken onderwijs vanuit huis. In een korte serie vertellen HvA’ers hoe het ze vergaat. Vandaag Katelijne Boerma – opleidingsmanager International Sport Management & Business. ‘Iedereen wil regelmaat.’

Welke impact heeft lesgeven op afstand voor jou persoonlijk?
‘Die is best groot. Wij wonen in Amsterdam-Noord, dus ik neem altijd het pontje. Dat pontje is voor mij echt een soort scheiding tussen werk en privé. Op de fiets bereid ik mijn dag voor. Op de terugweg ben ik alweer bezig met het organiseren van het thuisfront. Mijn man heeft – net als ik  – een vitaal beroep. Hij werkt bij de politie, dus onze kinderen van 3,5 en 9 jaar werden vaak opgevangen.’

 

Hoe zag dat eruit bij je opleiding?
‘De hele coronasituatie was vrij acuut. Er waren nog veel studenten in het buitenland. Ook zitten er hier veel buitenlandse studenten; de Engelstalige tak van de opleiding kent zo’n vijftig nationaliteiten. We moesten samen met het managementteam snel veel beslissingen nemen. Je weet dat je het niet helemaal onder controle hebt, en er komen bugs: in de techniek rond lessen en toetsen, in de organisatie etcetera.’

 

‘Het ging niet foutloos, maar we hebben weinig hoeven opschorten, hooguit één tentamen en een praktijktoets. Samen met de studenten maken we de systemen beter. Het is ook een leuke fase. Het is uitdagend en er werd weinig door team en studenten geklaagd. Je weet ook dat je het met elkaar moet klaren.’

Beeld: Privéarchief Kathelijne Boerma

Kun je een voorbeeld noemen?
‘Zelf ben ik docent fitness-op-muziek. Mijn collega Jothan Purmer kwam met een briljant idee. We hebben voor de studenten een fitnessworkshop opgezet van 30 tot 40 minuten via een virtual classroom. Er mag ook wel eens iets ludieks tussendoor. Samen sporten, het sociale, dat missen studenten zonder campus en zonder hun eigen sport.

Houd je het nog vol, of zou je liever weer fysiek les willen geven?

‘Het fysieke contact mis ik heel erg, maar het went ook snel. Wat ik normaal zo leuk vind, is de spontane interactie in de les. Nu moet een student in de chat eerst vragen stellen, en dat moet je strak plannen. Je bent echt een dirigent. We gaan hier zeker wat van leren, maar er is niks boven het fysieke contact. In de sport zeker.’

 

Welk effect heeft dit alles op jouw werk als opleidingsmanager?

‘Het is anders dan voorheen, maar een slachtofferhouding aannemen heeft geen zin. Bij wachten creëer je stilstand. We hebben zo’n vijf keer per jaar een studiedag met het team. Die zijn allemaal doorgegaan, maar dan online. We hanteren binnen het team een buddysysteem voor online teaching; we schrijven dan handleidingen voor elkaar. Ik weet zeker dat er volgend jaar veel van het digitale onderwijs blijft staan.’

‘Op dinsdag om 09.00 uur heb je gewoon college, en als je daar niet bij bent, heb je de les gemist’

Raak je studenten ‘kwijt’ nu ze fysiek uit beeld zijn?
‘Nee, wij hebben een stevig coachingsysteem van één coach op een halve klas in jaar 1 en 2 en een-op-een coaching in jaar 3 en 4. Coaches onderhouden het contact met de studenten. Dat lukt, want bijna iedereen uit het team is ook coach. Ook houden we ons aan een normaal rooster, op dinsdag om 09.00 uur heb je college, en als je daar niet bij bent, heb je de les gemist. Iedereen wil regelmaat.’

We horen over studenten die geen  – of minder  – collegegeld willen betalen voor deze vorm van onderwijs. Wat vind je daarvan?
‘Als je onvoldoende onderwijs wordt aangeboden dan moet dat aangekaart worden bij het opleidingsmanagement of de opleidingscommissie van je studie. Laten we vooral met elkaar proberen de kwaliteit van het online onderwijs te verhogen. En, als je in de financiële misère zit, dan snap ik dat gevoel wel. Het is belangrijk dat de studie niet stagneert en dat je kan blijven studeren.’

 

‘Wel denk ik dat het belangrijk is dat we het grote perspectief blijven zien. We staan nu pas zes weken stil maar een studie duurt vier jaar. Wat ik wel heel fijn zou vinden, is een financieel noodfonds voor studenten. En ik vind dat de studiebeurs acuut terug moet komen, klaar. Geen leensysteem, maar de studenten tegemoetkomen, het is tijd om dit politiek weer op de agenda te zetten.’

 

Eerdere afleveringen teruglezen? Dat kan hier en hier.