Trainees Halima en Samir verkozen tot beste docent van eigen opleiding

15 april 2020
Beeld:

HvA | De traineedocenten diversiteit en inclusie

Geplaatst door
Kyrie Stuij
Op
15 april 2020

Halima Maakoul (Social Work) en Samir Belhadj (HBO-Rechten) zijn verkozen tot Docent van het Jaar van hun eigen opleiding. Beiden zijn traineedocenten diversiteit en inclusie. ‘Wennen aan nieuwe normen en waarden geldt op de HvA voor meerdere groepen.’

Amper twee jaar geleden was Samir Belhadj (25) zelf nog HvA-student Hbo-rechten. Inmiddels is hij Docent van het Jaar op dezelfde opleiding. ‘Een complete verrassing’, vertelt hij. Dit jaar heeft hij namelijk minder klassen, omdat hij zich focust op het halen van zijn Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB)Mensen die nog geen onderwijsopleiding hebben gevolgd en vanuit de praktijk docent worden, dienen dit certificaat van de interne opleiding binnen de HvA te behalen. Het kan bijna niet anders dat studenten van vorig jaar ook op hem hebben gestemd. ‘Bizar en geweldig. Het is een aanmoediging om door te gaan als docent.’ 

Beeld: HvA | Samir Belhadj

De studenten noemen hem een vertrouwenspersoon, zelfs als hij niet hun studieloopbaanbegeleider is. Iemand bij wie je je verhaal kwijt kunt en die makkelijk bereikbaar is.

 

Traineeproject

Belhadj is een van de 27 trainees diversiteit en inclusie. De HvA leidt dit jaar veertig docent-onderzoekers op die tegelijkertijd bijdragen aan een inclusieve studie- en werkomgeving. Dat doen ze als coach in de eerste honderd dagen voor nieuwe studenten, maar ook door onderzoek te doen naar thema’s die spelen op de hogeschool. 

 

Dat kan van alles zijn: van een studieomgeving die ook comfortabel is voor HvA’ers met een functiebeperking tot extra hulp voor studenten die als eerste uit hun familie gaan studeren. Ook is het project een van de middelen om het aantal medewerkers met een niet-westerse migratieachtergrond te verhogen, zodat de cultureel gevarieerde groep studenten zich ook herkent in het onderwijzend personeel.

Docent van het Jaar

Elk jaar kiezen studenten de Docent van het Jaar. Dat begint altijd met een ronde per opleiding. Daarna wordt er per faculteit een winnaar gekozen. Deze winnaars vormen vervolgens de genomineerden voor Docent van het Jaar van de gehele HvA. Die uitreiking zou op 21 april plaatsvinden, maar dat gaat door de coronacrisis niet door. Het plan is nu om de uitreiking plaats te laten vinden in september. Meer informatie daarover volgt later.  

Belhadj probeert naar eigen zeggen die inclusieve omgeving te creëeren door oog te hebben voor de persoonlijke situaties van studenten. ‘Ik was zelf eerstegeneratiestudent en weet hoe het is om nog niet je weg te kennen in het hoger onderwijs. Een kind van advocaten dat Hbo-rechten studeert, heeft minder hulp nodig dan een student die alles zelf moet uitzoeken. Ik vraag door naar hun persoonlijke situatie en hou rekening met die context.’ 

 

Vertraging

Het traineeproject loopt door de coronacrisis een beetje vertraging op. Zo zouden er voor de zomer twee trainees beginnen bij de faculteit Onderwijs & Opvoeding, die beginnen nu na de zomer. Dat geldt ook voor sollicitatiegesprekken die eigenlijk voor de vakantie gepland waren.

 

Projectleider Aliya Çelik ziet voor nu geen problemen, wel hoopt ze dat de trainees volgend jaar een goede start kunnen maken. ‘De vraag is hoe het leven er op de HvA na de zomer uit ziet. Het is essentieel dat de trainees goed ondersteund worden. Met alle veranderingen die eraan komen, wil ik daar extra op letten en ze daar zoveel mogelijk in begeleiden.’

 

(In deze video vertelt traineedocent Arzu Çelik waarom zij zich hard wil maken voor een inclusieve hogeschool. Tekst loopt door onder video.) 

‘Wennen aan nieuwe normen en waarden geldt op de HvA als diverse plek voor meerdere groepen’, zegt Halima Maakoul (34), beste docent van de opleiding Social Work. ‘Ik heb Marokkaanse ouders en ben opgegroeid in Leerdam, een dorpje in de Bible Belt. Als iemand die opgegroeid is in een dorp met rechtse waarden moet ik ook wennen aan het linkse gedachtegoed in een stad als Amsterdam.’ 

 

‘Toen ik met collega’s een gesprek had over hoe je meer saamhorigheid in de klas creëert, noemde ik — puur als voorbeeld — het gezamenlijk zingen van het Wilhelmus. Collega’s vroegen of ik wel goed was bij mijn hoofd. ‘‘Weet je niet hoe kolonialistisch dat lied is?’’ Die houding is voor mij ook nieuw.’ 

Beeld: HvA | Halima Maakoul

Blonde meiden uit Volendam

‘Mensen denken dat ik door mijn Marokkaanse achtergrond goed opschiet met studenten van dezelfde cultuur. Maar ik ga juist heel goed met bijvoorbeeld de blonde meiden uit Volendam. Omdat ik weet dat de HvA ook voor hen wennen is.’ 

 

Maakoul heeft als een van de weinige trainees al wel onderwijservaring. Van 2014 tot 2016 werkte ze voor de HvA, destijds op de opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening. Ook toen werd ze bekroond tot beste docent van die opleiding, maar omdat ze nog geen vaste aanstelling had, werd haar contract door teruglopende studentenaantallen niet verlengd.

 

Maakoul ging werken bij het ministerie van Justitie, maar ze miste ze de HvA. Ze solliciteerde voor trainee diversiteit en inclusie omdat ze tijdens haar eerdere werk bij de HvA zich ook inzette voor dit thema. Toen nog voor het gebrek aan diversiteit in studiemateriaal, waarin voorbeelden uit de praktijk vaak werden geschetst met personages als ‘Hans en Ingrid, met een koophuis en een hond’. Maakoul weet uit de praktijk dat je als sociaal werker juist te maken hebt met diverse achtergronden. 

 

Studenten zeggen in hun feedback bij hun stem Maakoul te waarderen vanwege haar heldere uitleg en persoonlijke verhalen in de les. Daarin is ze open over bijvoorbeeld de worsteling met haar verschillende achtergronden. ‘Toen ik negentien was, had ik het gevoel dat ik moest kiezen: ben ik Marokkaans of Nederlands? Inmiddels weet ik dat die achtergronden naast elkaar kunnen bestaan. Ik accepteer mezelf voor wie ik ben en zo positioneer ik me ook als docent.’