Dit zijn de leukste manieren om les te geven op afstand
Lesgeven op afstand is een uitdaging, maar het nodigt ook uit tot creatieve oplossingen. Op zoek naar inspiratie? Check dan deze handige tips en voorbeelden van creatieve collega’s.
Door het besluit om geen fysiek onderwijs meer te geven ben je als docent ineens uit je natuurlijke habitat verbannen. Maar het onderwijs moet zo veel mogelijk door, online. Hoe pak je dat aan? Wat zijn goede en vooral leuke manieren om de komende weken jouw kennis over te dragen aan je studenten?
Naast de online tools die de HvA biedt zijn er talloze mogelijkheden. Je kunt video’s opnemen, podcasts maken, groepschats beginnen en online quizzen maken.
DISCLAIMER: deze tips en trucs zijn niet per sé onderwijskundig verantwoord, maar wel leuk.
College wordt documentaire
Online cursussen werken het best als je asynchroon werkt.Dit zegt de Jonge Academie. Meer tips van hen vind je verderop in dit artikel. Ga dus niet urenlang zitten livestreamen, maar neem een video op en bied hem on demand aan. Kondig aan wanneer je nieuwe video’s publiceert en organiseer dat er daarna op een forum of in een live gesprek kan worden gediscussieerd. Hiervoor zijn allerlei opties: de virtual classroom van Brightspace, Hangouts, Meet, Skype.
Zo’n video kun je opnemen en monteren in verschillende programma’s. Apple-gebruikers kunnen gebruik maken van het simpele iMovie (gratis). Voor de basishandelingen vind je hieronder een handige tutorial.
Gebruik je een pc met Windows, dan kun je gratis aan de slag met de app Foto’s van Windows zelf. De tutorial voor die app vind je hieronder. Wil je het serieuzer aanpakken, dan kun je als medewerker van de HvA via Surfspot voor een zachte prijs Adobe Premiere Pro aanschaffen. Dit programma biedt veel mogelijkheden, maar het kost wel wat tijd om er mee te leren omgaan.
Heb je korte, concrete vragen over het maken van video’s? Je kunt ons een berichtje sturen via hvana@hva.nl.
Wat is een video zonder muziek? Er gaat niks boven een kabbelend deuntje bij de digitale kennisoverdracht. Daarom heeft marketingdocent Paul Disco voor collega’s een rechtenvrij liedje opgenomen dat dus gratis en voor niets als achtergrond van jouw intstructievideo kan dienen. Mocht je wat variatie zoeken, dan kun je in de Youtube Audio Library terecht voor een hele verzameling rechtenvrije muziek.
Maar welke docent praat er tegenwoordig alleen nog tegen zijn studenten? Alo-docent Klaas Boomars stuurde ons een handig artikel met tips om te zorgen dat studenten jouw instructie niet alleen bekijken, maar er ook echt iets moeten doen om de kennis te verwerken. Hier een paar handige trucs:
- Vraag studenten om een korte samenvatting van jouw video naar je op te sturen.
- Maak een quiz met vragen over de video. (Je kunt de vragen al tijdens het presenteren in de video stellen, zoals je dat ook in de klas zou doen.)
Meer inspiratie opdoen? Klaas stuurde ook dit artikel van de Vlaamse onderwijskundige Pedro De Bruyckere (die je nog kent van de onderwijsconferentie van 2019). En check dit online document van de Jonge Academie, waarin docenten met elkaar tips delen voor het omschakelen naar online onderwijs.
Podcasts zijn hot!
Ben je niet zo van het camerawerk, maar heb je wel een gouden stem? Dan is een podcast misschien de perfecte manier om je studenten bij de les te houden. Check bijvoorbeeld eens deze educatieve podcast van de Digital Society School.
Normaal gesproken was je nu meteen op de fiets gesprongen om in de professionele radiostudio in het Benno Premselahuis je eerste podcast op te nemen. Die is helaas hermetisch afgesloten vanwege het Coronavirus. Niet zo hygiënisch om allemaal in dezelfde microfoon te praten hè.
Wat heb je nodig om thuis een podcast te maken? Als je het heel simpel aanpakt, alleen een laptop met een behoorlijk microfoon. Heb je een koptelefoon met microfoon - zoals je handsfreesetje bij je mobiel - dan kun je die gebruiken om geluid op te nemen. Verder heb je een programma nodig om je stem op te nemen. Gratis en gemakkelijk in gebruik is Audacity. Check ook de tutorial hieronder.
Creatievelingen kunnen uiteraard ook bij podcasts losgaan met leuke jingles en achtergrondmuziekjes. Check daarvoor de Youtube Audio Library en voor wat alternatievere tunes kun je ook terecht bij Free Music Archive.
Heb je korte, concrete vragen over het maken van podcasts? Je kunt ons een berichtje sturen via hvana@hva.nl.
Is dit een goed moment om je er ook even op te attenderen dat HvanA elke twee weken een podcast maakt? We praten in Café Fest over zaken die HvA’ers bezighouden en dat doen we altijd met tafelgasten van de HvA en met publiek. Luister hier naar onze laatste aflevering met onder andere onderzoeker Esther Hammelburg over het (overmatige) gebruik van smartphones.
Tentamens zijn saai, quizzes zijn cool
Niets saaier dan een meerkeuzetentamen, als je het ons vraagt. Maar wat als je de boel opleukt met plaatjes en gifjes? Met deze tool maak je snel en gemakkelijk een online quiz over de stof die je studenten nu echt wel moeten beheersen. Voorbeeldje zien? Check dan de quiz hieronder, die wij vorig jaar maakten. En controleer meteen even of jij alle HvA-afko’s wel een beetje kent.
Kunstmatige intelligentie
Youssef El Bouhassani, docent toegepaste wiskunde op de Faculteit Techniek, deelde op Linkedin een hele serie uitlegfilmpjes over basiswiskunde. ‘Vooral eerstejaars studenten hebben veel begeleiding en ondersteuning nodig’, zegt hij erbij. Studenten beamen dat overigens in dit onderzoek van de HvA dat de ervaringen van startende studenten meet.
Voor docenten die natuurkunde geven, heeft Youssef nog een uitgebreider online pakket dat hij samen met natuurkunde docent Jonas Voorzanger (Het Amsterdams Lyceum) heeft ontwikkeld. ‘We hebben een uitgebreide lijst aan leerdoelen, video’s en vragen om leren op afstand mogelijk te maken’, zegt Youssef. Je kunt ervoor kiezen om alleen de video’s te gebruiken of je aan te melden voor een docentenaccount om alle functionaliteiten van de app Leerlevels volledig te benutten.
Tot slot heeft Youssef nog een paar tips voor het faciliteren van groepsdiscussies: ‘Mijn ervaring is dat de deelnemers vooral heel duidelijke instructies moeten krijgen hoe ze aan de sessie kunnen deelnemen. Als facilitator moet je het proces aan het begin duidelijk uitleggen en tijdens de sessies bewaken. Handige tip: vraag aan de deelnemers om hun microfoon te muten als ze niet aan het woord zijn.’
In het onderstaande artikel lees je meer over hoe Youssef via kunstmatige intelligentie aan persoonlijke begeleiding van zijn studenten doet.
Houd het simpel
‘De ene student is digitaal vaardiger dan de ander’, zegt Joep Holten van Social Work. Bij het omvormen van het onderwijs heeft zijn team daarom ‘bewust nagedacht om de opzet zo eenvoudig mogelijk te houden’. Ook als dat betekent dat je eerder bedachte creatieve onderwijsvormen tijdelijk uit het programma moet houden. Bij Social Work worden bovendien veel interviews afgenomen. ‘Die worden nu in principe via telefoon, skype of facetime gedaan’, vertelt Joep.
Schrijfwedstrijd
Schrijver en docent Thomas van Aalten (Creative Business) pakt het heel anders aan, en laat de creativiteit van de studenten komen. Hij start op maandag met een schrijfwedstrijd voor alle studenten van hogescholen en universiteiten in Nederland en België. Via Instagram verzamelt hij Nederlandstalige fictieverhalen en de beste inzending leest hij dagelijks voor. Inzenden kan hier.
Check voor meer tips en handleiding ook deze speciale pagina van de HvA: https://digitaalonderwijs.mijnhva.nl/
Heb jij ook een tip om te delen met collega’s? Mail ons op hvana@hva.nl. En deel dit artikel natuurlijk met al je collega’s die wel een beetje hulp kunnen gebruiken bij deze nieuwe manier van werken.