College: hoe de babyboomer en de millennial van elkaar kunnen profiteren

11 maart 2020
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Kyrie Stuij
Op
11 maart 2020

Die stugge docent die in 21e eeuw nog altijd je telefoon verbiedt. Die verwende student die maar niet begrijpt dat succes je niet zomaar komt aanwaaien. Onbegrip komt vaak door generatieverschillen. En die botsing is helemaal niet erg, vertelt Wijnand de Jong in een reeks colleges. 

‘OK, Boomer’. De uitspraak haalde het tot Woord van het Jaar in 2019. Een cynische sneer vanuit jongeren naar de babyboomerMensen geboren tussen 1945 en 1955.. De betekenis komt ongeveer neer op: doe niet zo star en ouderwets. Daar tegenover staan ouderen met (voor)oordelen over millennialsMensen geboren tussen 1981 en 2000., ‘als je maandenlang kunt backpacken op een tropisch eiland, is je situatie heus niet zo erg’. En daarmee is de generatiestrijd in volle gang. 

 

Een heel speciaal persoon

Generaties die botsen zijn overigens van alle tijden, weet docent Wijnand de Jong (Toegepaste Psychologie), zelf geboren in 1976 en daarmee behorende tot de pragmatische generatie. Zo’n zes jaar geleden begon hij zich te verdiepen in dit onderwerp, na het lezen van een artikel in NRC. 

 

‘Daarin stond dat zeventig procent van de millennials ‘ja’ had geantwoord op de vraag of ze zichzelf een heel speciaal persoon vinden. Dat vond ik verbazingwekkend. Zeggen ze dat echt over zichzelf? En staat die overtuiging dan niet in de weg van vriendschappen? Ik ben me er meer in gaan verdiepen en kwam tot een andere ontdekking: vijftig procent van mijn eigen generatie vindt zichzelf óók een heel speciaal persoon.’

Beeld: Daniël Rommens | Wijnand de Jong

Observeren op de HvA

De Jong verslond daarna boeken en essays over het onderwerp, en werd zich bewuster van de verschillen door levensjaren in zijn eigen omgeving. De HvA bleek daarin de ultieme plek voor zijn fascinatie: een bolwerk van generaties die op hun eigen manier wel iets van elkaar nodig hebben, en elkaar dus niet uit de weg kunnen. 

 

Al die babyboomers, millennials, mensen uit de pragmatische generatieMensen geboren tussen 1970 en 1985. en generatie ZMensen geboren tussen 1995 en 2010. kennen weer hun eigen omgangsvormen en sociale regels. Dat merkt De Jong ook tijdens het lesgeven.

 

‘Sommige studenten hebben de neiging zich gelijkwaardig op te stellen aan de docent. Een beetje alsof zij de klant zijn en jij de verkoper. Toen ik een student feedback gaf merkte ik dat hij daar afwijzend tegenover stond. Hoe komt dat, vroeg ik hem. ‘‘Ik heb het idee dat je me probeert te verbeteren en daar hou ik niet van’’, zei hij. Tja, ik ben docent, legde ik uit: Je bent hier op een opleiding, niet in een winkel. Als het goed is, kun je een hoop van me leren.’

 

Coach of gezaghebber? 

Maar hoe ga je daar mee om? Moet de ene generatie niet beter luisteren naar de andere? ‘Vanuit generatieperspectief gezien is de reactie van de student wel begrijpelijk’, vertelt De Jong. ‘Zij zijn meer opgegroeid met het idee van volwassenen als coach dan als gezaghebber. Dat is niet verkeerd, de HvA stimuleert die coachende rol van docenten ook, maar het kan wel zorgen voor onbegrip of ergernis. Het helpt om te begrijpen waar zo’n reactie vandaan komt.’

‘De frisse blik van jongeren en de levenservaring van de ouderen zijn beide waardevol’

Dat is ook de reden dat De Jong is begonnen met zijn presentaties over dit onderwerp. Dat deed hij eerder al binnen zijn eigen team, en inmiddels vaker voor propedeusestudenten en op evenementen. Met herkenbare voorbeelden, uitvergrote impressies van verschillende generaties én met de boodschap om het conflict vooral niet uit de weg te gaan. 

 

Verandering

‘Een botsing kan juist positief uitpakken. Als het goed is, vloeit daar verandering uit voort. Die discussie maakt de volgende groep slimmer en geeft handvatten om zich makkelijker aan te passen. Maar dan is het wel van belang dat beide generaties voor elkaar open staan. De frisse blik van jongeren en de levenservaring van de oudere zijn beide waardevol.’ 

 

Op den duur kunnen generaties eigenschappen van elkaar overnemen. Zoals de oudere docent die werk en privé altijd strikt gescheiden hield en merkt dat hij zelf ook energie krijgt van een lossere sfeer in de klas. Of de jongere die de vruchten plukt van die saaie, maar wel gedegen voorbereiding. 

 

Benieuwd naar het college over generatieverschillen? Op 21 april geeft Wijnand de Jong een theatercollege op de HvA Kennisparade. Als student kun je aansluiten bij een van de colleges op 18 maart om 10.20 uur of om 12.oo uur in 02B09 in het Wibauthuis.