Droombaan: Anne wil de vliegtuigen op Schiphol veilig laten landen

14 april 2020
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Andrea Huntjens
Op
14 april 2020

Wat wil je later worden? Die vraag leek als kind nog ver weg, maar straks ga je toch echt aan de slag. In de serie Droombaan krijgen studenten een podium om te pitchen waarom zij dé kandidaat zijn voor die ene baan. Vandaag: Anne Brouwer, toekomstig luchtverkeersleider.

Wat is je droombaan?

‘Op mijn twaalfde zag ik een reclame van KLM op televisie. Daar zag je iemand in een toren die alle vliegtuigen hielp met landen. Toen wist ik: wauw, dit wil ik worden. Ik weet eigenlijk niet precies waarom, en de kans dat ik het word is ook heel klein, want je moet zes testen doorstaan die heel moeilijk zijn.’

CV

Naam: Anne Brouwer
Leeftijd: 19
Studie: Aviation
Werkervaring: verkoopmedewerker bij Hema, klantenservicemedewerker bij ANWB en Albert Heijn, leidinggevende in een ijszaak en momenteel klantenservicemedewerker bij KLM
Hobby’s: Netflixen, drankjes doen met vriendinnen en reizen
Uniek kenmerk: zorgzaam, altijd klaarstaan voor anderen

‘Als luchtverkeersleider zorg je ervoor dat alle vliegtuigen veilig langs elkaar vliegen. Als je bij een luchtverkeerscentrum werkt, focus je je op de vliegtuigen in de lucht. Eigenlijk zorg je ervoor je dat ze allemaal in goede lijnen naast elkaar vliegen. Maar ik wil graag werken in de verkeerstoren op Schiphol, dan begeleid je de vliegtuigen juist bij het opstijgen en landen. Die verantwoordelijkheid hebben, dat spreekt me aan. En ik hou eigenlijk wel van regelen. Dat al die enorme voertuigen veilig en precies langs elkaar vliegen, dat is toch waanzinnig?’

 

‘Het luchtverkeer ligt nu plat door de coronacrisis. Daardoor ben ik niet gelijk onzeker over mijn toekomst, want ik heb nog wel even. Maar natuurlijk: als er vliegmaatschappijen failliet gaan, zijn er ook minder banen. Ik probeer positief te blijven. Als deze periode voorbij is, wil iedereen op vakantie en gaan mensen juist volop vliegen, denk ik.’

Waar komt jouw fascinatie voor vliegen vandaan?

‘Dat had ik al toen ik klein was. Ik kom uit Zeeland en daar zijn geen grote vliegvelden. Als we dus in de auto ergens heen gingen, reden mijn ouders vaak om zodat ik even bij een vliegveld kon kijken. Even stoppen bij Eindhoven Airport, bijvoorbeeld.’

 

‘Nu loop ik nog steeds als een blij ei op ieder vliegveld rond. Wel met een kritische blik hoor. “Hmm, dit kan echt beter”, denk ik dan bijvoorbeeld als ik lang in de rij moet staan. Het indrukwekkendste vliegveld waar ik ooit ben geweest, is J.F.K. in New York. Het is echt een enorme plek, zo druk ook. Sowieso vind ik Amerika een geweldig land, dus misschien dat ik daar nog eens zou willen werken.’

Beeld: Privéarchief Anne Brouwer | Anne in de cockpit van een vliegtuig

Waarom ben jij dé persoon voor deze baan?

‘Ik kan goed ordenen, en dat is heel belangrijk. Toen ik net achttien was, heb ik er een van de toelatingstesten gedaan en toen had ik een paar fouten te veel. Mij werd wel verteld dat de score vaak beter is als je ouder bent, omdat onder andere je ruimtelijk inzicht getest wordt en dat ontwikkelt zich nog nadat je achttien bent.’

 

Denk je dat je iets aan je studie gaat hebben?

‘Zeker, alleen al omdat de HvA en Luchtverkeersleiding Nederland samen een opleidingstraject hebben. Na het tweede jaar kun je daar instromen. Zelf ga ik dat niet doen, omdat ik mijn bachelor Aviation wil halen.’

 

‘We doen vaak opdrachten die ons leren om zelf goed na te denken. Een tijd geleden moesten we een passagiersterminal ombouwen en verbeteren. Dat is nog best lastig. Als je een plek wil verbeteren waar passagiers lang moeten wachten, ontstaat ergens anders vaak weer een ophoping van mensen. Daar moet je echt je inzicht gebruiken. Je kunt ook geen extra wachtrijen bij de douane toevoegen als die vervolgens alleen tijdens een uurtje spits gebruikt worden.’ 

‘Veel passagiers worden boos op me, omdat ik geen vlucht voor ze kan vinden’

Wat heb je geleerd van eerdere baantjes?

‘Als leidinggevende heb ik altijd veel verantwoordelijkheid gehad. En als klantenservicemedewerker moet je eigenlijk ook zo efficiënt mogelijk naar een oplossing zoeken, net als een luchtverkeersleider. Ook heb ik me sociaal ontwikkeld, bijvoorbeeld toen ik achter de balie bij de Albert Heijn werkte.’

 

‘Momenteel werk ik bij de klantenservice van KLM. Dat doe ik nu vanuit huis. Ik neem telefoontjes aan van passagiers die hun vluchten willen wijzigen of annuleren, of van mensen die ergens gestrand zijn. Het is moeilijk om die verhalen aan te horen, want soms kun je zo weinig voor iemand doen. Veel mensen worden boos op me, bijvoorbeeld als ik geen vervangende vlucht voor ze kan vinden. Maar daar kan ik niks aan veranderen. Iedereen is gefrustreerd, denk ik dan, dus dat hoort erbij.’

Wat is je grootste uitdaging?

‘Toegelaten worden is moeilijk. Ik weet dat er vanuit de HvA jaarlijks tweehonderd studenten het traject ingaan, en er maar twee tot vijf daadwerkelijk als luchtverkeersleider gaan werken. Bij de pilotenopleiding kunnen er maximaal twintig beginnen.’

 

‘Ik heb één kans om de testen goed te maken. Als het niet lukt kan ik hier nooit gaan werken, want er is geen herkansing. De kans dat ik dus daadwerkelijk ooit in de luchtverkeerstoren zit is dus klein, maar ik blijf positief.’