Psychologische thrillers van docent Caspar Muller op filmfestival

18 februari 2020
Beeld:

Jonas Sacks | Shot uit The Maid, een film van Caspar Muller

Geplaatst door
Kyrie Stuij
Op
18 februari 2020

Filmmaker en docent Caspar Muller is met twee films genomineerd voor beste thriller van het New Renaissance Filmfestival. The Maid en Room 16 gaan op het festival in première. ‘Hoe extreem de verhalen ook zijn, iedereen kan zich er op een bepaalde manier in herkennen.’

Onheilspellend, surrealistisch en een terugkerend thema. Filmmaker Caspar Muller vertelt graag verhalen over mensen die verlangen naar menselijk contact, maar worden tegengehouden door angst. Ook in zijn nieuwe korte films Room 16 en The Maid staat die worsteling centraal. De films gaan eind deze maand in première tijdens het New Renaissance Filmfestival in Amsterdam, en zijn ook genomineerd in de categorie Beste Thriller. 

Caspar Muller

Caspar Muller geeft de vakken Film & Video en Engels bij de opleiding Creative Business. Daarnaast schrijft, regisseert en produceert hij zijn eigen korte films, meestal psychologische thrillers. Zijn eerdere werk is door diverse internationale filmfestivals genomineerd, zoals het Calcutta International Cult Film Festival en de European Short Film Festival in Berlijn. Muller studeerde op de Toneelschool in Maastricht en volgde later een master Film Production op de Arts University Bournemouth in Engeland. Sinds 2008 werkt hij als docent op de HvA. 

Verlangen naar menselijk contact, maar worden tegengehouden door angst. Hoe uit dat thema zich in je nieuwe films? 

‘In The Maid gaat het bijvoorbeeld om wederzijdse afhankelijkheid. Daarin laat een dienstmeisje zich meevoeren in de seksuele fantasie van haar baas om haar te vermoorden. Zij weet dat hij gevaarlijk is, maar toch biedt hij haar een verbinding die ze niet snel met anderen voelt. Andersom oefent hij, met haar toestemming, zijn macht op haar uit. Een giftige relatie: ze kunnen niet met en niet zonder elkaar.’

 

‘In Room 16 durft een man uit onzekerheid een andere man niet aan te spreken op straat. Zijn angst houdt hem tegen om verbinding aan te gaan. We zijn soms zelf onze grootste vijand. Doordat hij zo obsessief met zijn uiterlijk bezig is, creëert hij zijn eigen ondergang.’ 

 

Dat klinkt als een onuitputtelijke bron voor verhalen. 

‘Absoluut. Ik vind het ook een relevant thema. Zeker in dit social media-tijdperk, waarin echte verbinding met elkaar soms ver te zoeken is. De verhalen zijn misschien extreem, maar ik denk dat iedereen zich er op een manier in kan herkennen.’

 

(Tekst loopt verder onder trailer.)

Hoe raakte je in de ban van het filmmaken? 

‘Ik heb de Toneelschool Maastricht afgerond. Toen ik daarna als acteur aan de slag ging, merkte ik dat ik het verhaal graag zelf in de hand wilde houden. Als acteur ben je meer een instrument van de regisseur, terwijl ik juist interesse had voor het grote geheel. Daarom ben ik de master Film Production in Bournemouth gaan doen. Voor mij is film nog altijd de mooiste kunstvorm.’

Beeld: Sander Muller | Docent en filmmaker Caspar Muller

Hoeveel tijd ben je kwijt aan het maken van een korte film, en hoe combineer je dat met je werk als docent? 

‘Ja, daar gaat best wat tijd in zitten. Room 16 heb ik bijvoorbeeld geschreven tijdens mijn master. Daar heb ik ongeveer een maand over gedaan. Dan volgden er nog drie weken voorbereiding, vier draaidagen en twee weken om te editen. Maar ook daarna ging er nog een jaar overheen vanwege bepaalde visuele effecten en sound design. Omdat ik toen studeerde had ik die tijd. Tegenwoordig plan ik alles in mijn weekenden of vakanties. Toch zou ik altijd blijven lesgeven. Dat is net als films maken een passie.’  

 

Welk advies geef je standaard aan studenten als het gaat om films maken? 

‘Dat alles er toe doet. Een goed idee valt of staat bij de productie. Als je ervoor kiest om één onderdeel, zoals je locatie of je kostuums, niet goed uit te voeren, dan zie je dat meteen terug. Het móet kloppen. Dat maakt het zoveel werk.’

 

‘Een student zocht bijvoorbeeld een luxe hotellobby als filmlocatie. Ze heeft wel vijftig hotels benaderd, totdat ze de perfecte plek had gevonden. Dan zie je meteen in het eerste shot: dit is kwaliteit. Dat vind ik heel gaaf. Studenten die lef tonen gaan daar zeker van profiteren.’

 

Wat hoop je nog te bereiken?

‘Ik heb al langere tijd de wens om een speelfilm te maken. In dat geval is het lastig om alles zelf te doen, alleen al het budget dat je nodig hebt is veel groter dan bij een korte film. Het verhaal heb ik al geschreven. Als de tijd rijp is ga ik op zoek naar een productiemaatschappij.’ 

 

Wil je de films van Caspar Muller bekijken? Dat kan tijdens het New Renaissance Film Festival. De première van The Maid is op 28 februari om 13.30 uur in Lab111 in Amsterdam. De première van Room 16 is op dezelfde locatie, maar dan op 29 februari om 16.30 uur. Tickets via deze link. Room 16 wordt ook tijdens de Roze Filmdagen tussen 12 en 22 maart vertoond, in het Ketelhuis.