HvA’er Sabine in #BOOS: ‘Gelukkig heb ik een grote bek’

28 januari 2020
Beeld:

Still uit de aflevering van #BOOS op YouTube

Geplaatst door
Andrea Huntjens
Op
28 januari 2020

HvA-student Sabine Pastoor (22, CMD) kocht draadloze oordopjes na een advertentie op Instagram, maar ontving ze nooit. En dus schakelde ze de hulp in van de YouTube-serie #BOOS om samen met presentator Tim Hofman verhaal te halen.

Wat is #BOOS?

#BOOS is een YouTube-serie van BNNVARA. In het programma proberen presentatoren Tim Hofman en Marije de Roode (vooral bekend als #kutmarije) de problemen van de deelnemer op te lossen. Deelnemers kunnen zich aanmelden omdat ze boos zijn. Bijvoorbeeld op een huisbaas die de huur telkens verhoogt of op een baas die nooit uitbetaalt. Samen met de deelnemer gaan Tim en Marije vervolgens verhaal halen bij de boosdoener.

Wat was het probleem precies?

‘Op het Instagram-account van influencer Gio zag ik een advertentie van Wearpods, nep-Airpods dus. Ze waren maar €30, in plaats van bijna €200, en volgens Gio en andere influencers die er reclame voor maakten, van goede kwaliteit. Toen ik ze bestelde, ontving ik steeds niets. Op e-mails met vragen werd niet gereageerd. Toen zag ik alle recensies, die stonden vol met klachten. Ik werd toegevoegd aan een groepschat met tientallen mensen die net als ik opgelicht waren.’

 

Waarom besloot je #BOOS in te schakelen en niet bijvoorbeeld aangifte te doen?

‘Meerdere mensen uit de groepschat hadden al aangifte gedaan. Ik kijk veel naar programma’s van Alberto Stegeman en weet dus dat er vaak niets met zo’n aangifte gedaan wordt. Het gaat om een klein bedrag, en het moet echt aangiften regenen voordat de politie ermee aan de slag gaat. #BOOS leek me dus een stuk effectiever.’

Beeld: Still uit de aflevering van #BOOS op YouTube | Sabine Pastoor

Hoe ging de confrontatie met Wearpodseigenaar Denzel Dongen eraan toe?

‘We hadden een nepstagegesprek met hem geregeld, en dan zou ik hem samen met presentatoren Tim en Marije confronteren. Dat gesprek stond gepland om 2 uur, maar ze stonden om 5 voor 2 bij mij op de stoep. Het was dus heel gehaast, dus ik dacht af en toe wel: what the fuck gebeurt hier allemaal? Denzel opende de aanval vooral op Tim, dus daar stond ik maar een beetje bij. Maar ik heb hem wel kunnen vertellen wat er gebeurd was. Gelukkig heb ik een grote bek, en kon ik dus van me afbijten.’

 

Is het probleem nu opgelost?

‘In mijn geval wel. Denzel beloofde mijn geld terug te geven, hoewel ik me na afloop realiseerde dat hij mijn gegevens helemaal niet had genoteerd. Mijn account had hij al geblokkeerd, omdat ik eerder een negatieve recensie schreef. Via de redactie heb ik uiteindelijk mijn betaalgegevens kunnen doorgeven en kreeg ik het geld alsnog terug.’

 

(De tekst loopt door onder de video.)

En heb je nog iets van de influencers, die reclame maakten voor een nepproduct, gehoord?

‘Gio heeft mij een berichtje gestuurd met excuses. Zijn management was te snel in de advertentie meegegaan, zei hij. Verder heb ik van niemand meer iets gehoord. Ik heb Enzo Knol, die ook adverteerde voor Wearpods en met wie ik vaker contact heb via Instagram, nog wel een bericht gestuurd. Maar daar kreeg ik geen antwoord op.’

 

Komt er nog een vervolg op jouw aflevering?

‘Dat denk ik wel. Ik heb nog contact met #BOOS. De redactie heeft meer dan tweehonderd mailtjes ontvangen met klachten en daar maken zij nu een dossier van. De video is inmiddels al bijna 200.000 keer bekeken. Ik kijk er positief op terug: mijn doel is bereikt. Ik wilde jonge mensen duidelijk maken dat ze niet alles moeten geloven, ook niet als influencers er reclame voor maken. Die jonge doelgroep moet zich daar bewust van worden.’