HvA’ers van het jaar: Jan-Derk staat dag en nacht klaar voor zijn studenten

16 december 2019
Beeld:

Esra Can | Jan-Derk Bakker met een student in het lokaal van Clean Mobility

Geplaatst door
Daniël Rommens
Op
16 december 2019

Elk jaar kiezen we de HvA’er van het Jaar. Voor 2019 is Jan-Derk Bakker een van de genomineerden. Dag en nacht staat hij klaar om samen met studenten innovatieve voertuigen te ontwerpen.

Of het nou in de ondergrondse werkplaats van Clean Mobility in de Leeuwenburg is, of in de zinderende hitte op een wedstrijdterrein in Londen. Docent Design Engineering Jan-Derk Bakker, te herkennen aan zijn zwarte colbertje en overhemd, staat altijd klaar voor zijn studenten.

In de werkplaats doet Jan-Derk zijn werk als hogeschooldocent op ambachtelijke wijze

Al jaren is Jan-Derk een van de drijvende krachten achter het Clean Mobility-programma. Studenten van de faculteit Techniek ontwerpen en bouwen daar innovatieve en duurzame voertuigen voor internationale wedstrijden, zoals de Eco Marathon in Londen en de Solar Boat Challenge in Monte Carlo. Het project werd dit jaar bij de onderwijsconferentie van de HvA gekroond tot beste studentenproject van de hogeschool.

 

‘Is dit een project dat ik als student naast mijn normale lessen zou willen doen?’ Met die vraag geeft Jan-Derk zijn onderwijs bij Clean Mobility. Hij beschouwt het programma als een start-up en de studenten als junior medewerkers. Beroepsopleiding in de puurste vorm.

 

In de werkplaats doet Jan-Derk zijn werk als hogeschooldocent dan ook op ambachtelijke wijze. ‘Het lijkt een beetje op het oude meester-gezelprincipe,’ vindt Jan-Derk zelf. ‘Ontwerpen studenten een nieuw onderdeel voor een voertuig, dan maak ik soms een variant van hetzelfde ontwerp en dan leggen we ze naast elkaar. Zo proberen we samen verder te komen dan wanneer je iemand gewoon een lesje uit een boek geeft.’

 

In de zomer van 2019 volgde HvanA de studenten van Clean Mobility bij de Solar Boat Challenge in de jachthaven van Monte Carlo. Bekijk hier de korte documentaire over hun prestaties aan de zonnige Franse zuidkust. (De tekst loopt door onder de video.)

Elkaar verder helpen door samen te werken gebeurt wat Jan-Derk betreft niet alleen overdag. ‘Soms betekent het dat je nog zit te appen tot middernacht, of staan we op een camping in het buitenland tot half drie ’s nachts te kijken waarom een onderdeel maar niet wil werken.’

 

De grens tussen werk en privé is soms zoek. Jan-Derk vindt zichzelf wat dat betreft dan ook een slecht voorbeeld voor zijn eigen studenten. Wat hij wel streng bewaakt, is de tijd waarin hij door de faculteit is vrij geroosterd om aan Clean Mobility te werken. ‘Vraag hem niet om te vergaderen op de donderdag voor iets dat niet met Clean Mobility te maken heeft,’ zegt collega-docent Laurens van Mulukom. ‘Donderdag is zijn dag met de studenten hier in het projectlokaal.’

Beeld: Daniël Rommens | Jan-Derk (links) met studenten bij de Eco Marathon in Londen in 2018

Jan-Derks werk op de achtergrond zorgt er mede voor dat de studenten met hun voertuigen op internationale wedstrijden regelmatig mee kunnen doen om de prijzen. En die strijd gaat soms tegen universiteiten die met grote budgetten hele teams een jaar lang uitsluitend aan één project laten werken. Zo veel budget is er niet op de HvA. Onderdelen worden niet ingekocht, maar veelal door de studenten zelf ontworpen en gemaakt. ‘Er zijn heel weinig plekken in Nederland waar dat gebeurt op dit niveau,’ vertelt Jan-Derk trots.

 

Op woensdag 18 december maken we bekend wie van de vijf genomineerden de HvA’er van het Jaar wordt. Dat doen we tijdens de opname van onze podcast in Café Fest, om 17u. Er is beperkte ruimte voor publiek. Wil je aanwezig zijn bij de opname, dan kun je contact met ons opnemen via hvana@hva.nl.