Studenten maken documentaire over Ghanees-Amsterdams modemerk

20 maart 2018
Beeld:

Flora Woudstra | Teun (links) filmt modeontwerpers Dan, Dyllan en Jeffrey

Geplaatst door
Flora Woudstra
Op
20 maart 2018

Twaalf minuten is hij geworden: de minidocumentaire Koboe, over de jongens achter het modemerk L’Origine. Nick, Teun en Emily maakten de documentaire, voor hun minor video & tv. We vroegen ze hoe dat ging.

Check voordat je begint met lezen eerst even deze trailer.

Vlakbij Amsterdam Centraal zit het kantoor van L’Origine, waar drie jongens uit de Amsterdamse Bijlmer kleurige kleren maken die geïnspireerd is door Ghana. Daar liggen ook hun wortels. Door het kantoor rennen drie studenten heen en weer met camera’s en geluidsapperatuur: Nick Schoonenburg (21, media, informatie en communicatie), Teun Sand (20, media en entertainment management aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden) en Emily Walter (20, media, informatie en communicatie).

 

L’Origine is het modemerk van Dyllan Ahinful (21, ex-HvA rechten), Jeffrey Mensah (23, ex-UvA rechten) en Dan Afrifa (23, UvA geschiedenis). Zij bedachten L'Origine drie jaar geleden: Jeffrey wilde iets met kleding doen, Dyllan bedacht dat ze hun Ghanese roots konden laten zien in kleding. Zo zie je bijvoorbeeld de kleuren van de Ghanese vlag (rood, goud en groen) terug in de collecties van L’Origine.

A post shared by L'ORIGINE (@lorigin3) on

Mode-ontwerper Dan en student Nick kwamen elkaar tegen in Paradiso, toen Nick een filmpopdracht deed en Dan als podium-manager werkte. Ze raakten in gesprek over L’Origine. Toen Nick op Facebook een filmpje over L’Origine langs zag komen van de NOS, benaderde hij Dan met de vraag of hij, Jeffrey en Dyllan gefilmd zouden willen worden voor een documentaire.

‘Het is niet alleen het Bijlmer-stereotype dat we willen doorbreken’

Vertel, waar gaat de documentaire over?

Teun: ‘In het begin zagen we alleen het puntje van de ijsberg: L’Origine het modemerk. Maar hoe meer we in gesprek kwamen met de jongens, hoe meer we ontdekten wat er nog meer achter zat. Wat ze voor de Ghanese gemeenschap in de Bijlmer terugdoen, bijvoorbeeld. We filmen nu eigenlijk vooral hun persoonlijke levens.’

 

Emily: ‘We willen laten zien dat ze meer zijn dan het merk. We hebben bijvoorbeeld een draaidag die volledig gefocust is op hun vriendschap.’


Waarom zijn de persoonlijke levens van de jongens interessant?

Nick: ‘Nou, ze leven een beetje in twee werelden. Ze hebben L’Origine in het centrum en hun roots in de Bijlmer. Mensen hebben een beeld van de Bijlmer en daar zijn deze jongens het tegenovergestelde van. Ze zijn geen gasten die rotzooi trappen ofzo, zoals misschien vaak in het nieuws komt.’

 

Teun: ‘En het is niet alleen het Bijlmer-stereotype dat we willen doorbreken, maar ook het Ghanese stereotype. Volgens het Ghanese stereotype ben je pas een goede man als je geld kan verdienen en voor je gezin kan zorgen. Daarom is er vanuit de ouders de druk om succesvol te worden en een goeie studie te hebben. Maar deze jongens doen iets anders. Dat willen wij laten zien en vervolgens meegeven aan de rest: maak gebruik van je creativiteit.’

Beeld: Privéarchief filmmakers | De documentairemakers aan het werk

Zijn de ouders van de jongens geen fan van hun mode?

Nick: ‘Hun ouders weten: in Ghana kun je geen geld verdienen met mode. Daarom zien ze het niet als een normaal beroep. De jongens willen laten zien dat dat wel kan.’


Hoe weten jullie dit? Hebben jullie bij hen thuis gefilmd?

Emily: ‘Ja, we zijn al bij Dyllan thuisgeweest. Dat was op de eerste dag. Daar filmden we wat Dyllan’s ouders meegeven aan hun zoon. En afgelopen zondag zijn we meegegaan naar de kerkdienst van Jeffrey in de Bijlmer. Jeffrey is daar jeugdleider.’

‘Ze moesten natuurlijk wennen aan een camera in hun gezicht’

Moesten ze wennen, dat jullie zo dicht bovenop ze zaten?

Nick: ‘In het begin was het een beetje ongemakkelijk.’

Emily: ‘Zij kenden ons niet, maar wij wisten al heel wat over hen. We hadden onze research gedaan.’

Nick: ‘Dan kom je daar aan van: “Hoi, we weten jullie namen, hoe oud jullie zijn, waar jullie vandaan komen, waar jullie voetballen en we hebben al jullie vlogs gezien.” Maar als je er eenmaal in zit, accepteren ze je. Ze moesten natuurlijk wennen aan een camera in hun gezicht die constant alles filmt, ook als ze rare dingen tegen elkaar zeggen.’

Teun: ‘We waren bijvoorbeeld bij Jeffrey in de kerk. Dan zie je wel dat mensen om hem heen trots zijn op hem, omdat hij gefilmd wordt.’

En gaan jullie allemaal verder als filmmakers?

Nick: ‘Ik heb nog niet een heel groot plan. Ik doe gewoon wat ik nu leuk vind, dan kijk ik over een paar jaar wat ik daarna ga doen.’

Teun: ‘Ik wil me wel specialiseren. Misschien ga ik een master aan de Filmacademie doen, of iets. Ik wil een beetje next level zijn straks. Want als ik op dit niveau blijf – dit doet eigenlijk iedereen.’

Emily: ‘Ik heb voor andere filmpjes vaak geregisseerd, bij dit project niet heel veel. Maar regisseren is wel uiteindelijk wat ik wil gaan doen.’

 

Lees meer over L'Origine in dit artikel dat eerder op Folia.nl verscheen.

 

Het is nog niet bekend wanneer de documentaire Koboe uitkomt.