Hoe gaan jullie straks autorijden? Dat onderzoeken deze HvA’ers

13 november 2019
Beeld:

HvA

Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
13 november 2019

Is elektrisch rijden echt de toekomst? En waar en wanneer kun je straks je auto opladen? Het onderzoeksproject Ido-laad onderzoekt deze vragen en was een van de genomineerde projecten voor de Raak-awards. Vier vragen aan projectleider en onderzoeker Simone Maase.

Simone, wat onderzoeken jullie precies?

‘Ido-laad doet kort gezegd onderzoek naar waar, hoeveel en welk type laadpalen er neergezet moeten worden om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen hun elektrische auto op kunnen laden. We onderzoeken dat in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht aan de hand van laad-data. Dat zijn gegevens over hoe lang een laadsessie duurt, hoe lang auto’s blijven staan en rond welke tijden ze laden.’

Ido-laad

Ido-laad is een samenwerking van de HvA (Lectoraat Urban Technology), de gemeentes van de vier grootste steden en de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland. Ook een energiemaatschappij en een exploitant van laadpalen dragen bij aan het project. Alle partijen én het regieorgaan SiA, dat praktijkgericht onderzoek stimuleert, delen de financiering.

‘Gemeentes willen dit weten, omdat ze hard bezig zijn met de energietransitie en het verminderen van CO₂-uitstoot. We willen met z’n allen schone energie afkomstig van zon en wind. Je moet als gemeente je inwoners helpen om in die elektrische auto te stappen, door te zorgen dat opladen altijd mogelijk is.’


Als iedereen elektrisch rijdt, hoe zorg je dan dat iedereen ook kan opladen?

‘Dat gaat een grote uitdaging voor elektrisch rijden zijn. Cruciaal is dat niet alle auto’s tegelijkertijd opgeladen worden. Stel: jij koppelt je elektrische auto om zes uur ‘s avonds voor je huis aan de laadpaal. Nu gaat de auto dan meteen laden, en omdat alle werkende mensen hetzelfde doen krijg je een piek in het elektriciteitsnetwerk.’

Beeld: HvA | Simone Maase

‘Wij onderzoeken of de laadpaal- of  netbeheerder kan bepalen hoe auto’s in een buurt optimaal geladen kunnen worden. Bijvoorbeeld door ze uitgesteld of om de beurt te laden, om zo de belasting beter te spreiden. Dus jouw auto laadt dan bijvoorbeeld tussen twee en vijf uur ‘s nachts op.’


‘Die timing brengt ook problemen met zich mee. Want wat doe je bijvoorbeeld als iemand ’s avonds naar de sportschool wil of onverwacht naar het ziekenhuis moet rijden? Dan wil je niet nog met een lege accu staan. We weten nog niet precies hoe we dat dan oplossen.’

 

Welke resultaten hebben jou tot nu toe verrast?

‘Twee uitkomsten sprongen er in positieve zin uit. Voor we aan het onderzoek begonnen, dachten we dat er in de toekomst voor elke twee elektrische auto’s een laadpaal zou moeten zijn. Uit ons onderzoek blijkt dat er maar één laadpaal voor vijf auto’s nodig is.’

 

‘Daarnaast hoor je in het nieuws veel over ‘laadpaalklevers’: mensen die met een al volle accu toch eindeloos een laadpaal bezet houden. In de praktijk blijkt dat reuze mee te vallen. We zagen in onze data maar heel weinig sessies extreem lang duren.’

‘Om vijf elektrische auto’s rond te laten rijden is één laadpaal nodig’

Hoe denk jij dat de jongeren van nu in de toekomst gaan autorijden?

‘Ik geloof dat de toekomst volledig elektrisch zal zijn, en tegelijkertijd denk ik dat jongeren van nu veel minder behoefte aan een auto zullen hebben. Op termijn gaan we in de stad denk ik naar een soort elektrisch taxisysteem, waar mensen zich verplaatsen in deelauto’s. De losse laadpalen in woonwijken zullen als gevolg daarvan vervangen worden door kleine ‘laadpleinen’ waar auto’s opladen en van gebruiker wisselen.’

 

‘Ido-laad richtte zich vooral op particulieren en taxi’s. Maar we willen ook dat pakketbezorgers en bouwers overgaan op elektrisch. In het vervolgonderzoek Future Charging gaan we kijken wat deze groepen autorijders daarvoor nodig hebben.’