Wat moet er beter in het onderwijs? Dit zeggen HvA’ers over de staking

6 november 2019
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Daniël Rommens
Op
6 november 2019

Ruim tienduizend leraren demonstreerden woensdagochtend op de Dam tijdens de landelijke onderwijsstaking. Wat merken HvA’ers in de klas van de problemen in het onderwijs en hoe kan het volgens hen beter?

‘Investeer in onderwijs’, staat groot op een banner als duizenden leraren, kinderen en ouders zich langzaam verspreiden over de Dam. In de stad met het grootste lerarentekort van Nederland wordt een van de grote manifestaties gehouden in de landelijke onderwijsstaking.

 

‘Dit is een grote crisis,’ zegt wethouder van onderwijs Marjolein Moorman wanneer ze de groeiende menigte toespreekt. ‘Er worden kinderen naar huis gestuurd. Als er niet structureel geïnvesteerd wordt in onderwijs, dan wordt het lerarentekort alleen maar erger.’

Beeld: Daniël Rommens | HvA-alumna Nicole van der Land

Onbevoegd voor de klas
In de menigte staat Nicole van der Land, die vijf jaar geleden afstudeerde aan de Lerarenopleiding Wiskunde. ‘Het gaat veel beter met de economie, mede door keuzes van de overheid. Maar die keuzes zijn ten koste gegaan van sociale voorzieningen zoals het onderwijs’, vindt zij. ‘Bij ons op school is een op de drie leraren onbevoegd.’

 

Bahar Cec staat ook onbevoegd voor de klas. Ze is nog maar één tentamen verwijderd van haar diploma aan de Lerarenopleiding Engels. ‘Ik heb heel veel geluk gehad dat ik al aan het werk kon,’ zegt Bahar zelf, maar de HvA maakt zich zorgen over het toenemende aantal studenten dat voor het diploma al voor de klas komt te staan.

 

‘Ik merk dat de school voor sommige vakken geen docenten kan vinden,’ merkt Bahar op. ‘Daardoor is de werkdruk in de klas soms hoog. We doen heel veel naast het lesgeven. We moeten nakijken, lessen voorbereiden, administratie doen.’ Volgens Bahar kan een investering in het onderwijs die werkdruk verlichten. Bovendien vindt ze dat er meer waardering moet komen voor het werk dat leraren verzetten.

Beeld: Daniël Rommens | Bahar Cec: ‘Er moet meer waardering zijn voor alles wat we doen’

Ook Celine Breukelmans, die in 2011 afstudeerde aan de Pabo, vindt dat de werkdruk omlaag moet. ‘Ik werk op een school met leerlingen met meervoudige problemen. We hebben veel leerlingen met achterstanden, bijvoorbeeld omdat ze vluchteling zijn.’ Celine wil elke leerling op alle vlakken bedienen, maar voelt dat ze tekortschiet. ‘Met meer handen in de klas krijg ik meer tijd om al mijn werkzaamheden te doen.’

Beeld: Daniël Rommens | Celine Brekelmans staakt samen met haar collega’s uit Purmerend.

De Faculteit Onderwijs & Opvoeding van de HvA liet dinsdag weten de onderwijsstaking te steunen. Studenten en medewerkers die willen demonstreren op de Dam konden dat melden bij de faculteit.

 

Voor sommige studenten gaat de tentamenweek of hun stage echter voor. ‘Ik had al geleerd voor mijn tentamen. Als de mail van de faculteit eerder was gekomen, was ik waarschijnlijk wel gegaan’, laat Pabostudent Kelsey Koopmans via sociale media weten aan HvanA. Student Anja Gutter van de Lerarenopleding Aardrijkskunde gaat ‘gewoon lesgeven’ en Nicky Cordes (Lerarenopleiding Engels) zegt naar haar stageschool te gaan om ‘een staker te vervangen’.

 

Sterke economie
De onderwijsstaking leek eind vorige week niet door te gaan, nadat het kabinet bekend maakte om eenmalig 460 miljoen euro extra in het onderwijs te investeren. Dat was het resultaat van een akkoord tussen de regering en de onderwijsbonden. Maar veel leden van de bonden waren het niet eens met dat akkoord en vragen bij de staking om structurele investeringen.

 

Waar dat structurele geld vandaan moet komen? Als het aan Celine Brekelmans ligt zou de overheid het liefst eerst aandacht moeten besteden aan ‘problemen in eigen land, voordat er geld naar ontwikkelingshulp gaat’. Nicole van de Land: ‘Nu het weer beter gaat met de economie, is het tijd dat we weer aandacht en geld geven aan het onderwijs. Want een sterke economie heeft goed onderwijs nodig.’