Ruilen medewerkers straks hun ov-abonnement in voor een elektrische fiets?

8 november 2019
Beeld:

Flickr

Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
8 november 2019

Niet meer als een sardientje in blik in de trein, maar op een supersnelle fiets richting je werk. Er gaan steeds meer stemmen op voor een nieuw plan: in plaats van de kilometercompensatie een eigen elektrische fiets.

Werk jij op de HvA en woon je tussen de tien en vijfentwintig kilometer van je werk? Grote kans dat jij nu nog met het openbaar vervoer naar je werk reist. Terwijl je misschien wel veel liever zou willen fietsen.

‘Het systeem voor reiskostenvergoeding is nu nog weinig flexibel’

Op dit moment komen medewerkers die een elektrische fiets willen kopen in aanmerking voor een compensatie van 750 euro, maar kunnen dan niet ook nog een reiskostenvergoeding krijgen.

 

Dat loont niet, vindt HvA-docent en Amsterdamse fietsburgemeester Katelijne Boerma. Boerma zet zich in voor de fiets als duurzaam alternatief in de stad. ‘Een goede elektrische fiets of speed pedelec kost meer dan tweeduizend euro. Ik hoor van veel collega’s om me heen dat ze best zouden willen overwegen het ov te laten voor wat het is, en vaker te fietsen.’

Animo

‘Het systeem van reiskostenvergoeding op de HvA is nu nog weinig flexibel’, zegt Boerma. ‘Je kiest óf een ov-vergoeding, óf een HvA-fiets. Terwijl veel medewerkers denken: ‘‘Ik zou best op mooie dagen willen fietsen’’, en anders het OV pakken.’

 

Het idee om de elektrische fiets financieel voordeliger te maken is niet nieuw. Twee jaar geleden studeerde student Bedrijfseconomie Merve Korkmaz (28) er op af. Merve onderzocht de mogelijkheden voor de HvA om in plaats van een reiskostenvergoeding een elektrische fiets te financieren voor medewerkers in het Wibauthuis. Ook zij ontdekte dat er onder hen animo is. 64 procent van de medewerkers zou bij volledige financiering kiezen voor een elektrische fiets. Onder de huidige regeling rijdt slechts 5 procent van hen op een elektrische fiets.

 

(Bekijk hieronder het hele onderzoek van Merve. Tekst loopt door onder het document.)

Voor de HvA zelf blijkt het financieel voordelig om medewerkers op de elektrische fiets te krijgen. Student Merve Korkmaz onderzocht het financiële plaatje voor medewerkers in het Wibauthuis die tussen de 10 en 25 kilometer van werk wonen. Ze concludeert: voor medewerkers die meer dan één dag op de HvA werken loont het om hen een elektrische fiets te laten leasen of aanschaffen.

’Je kunt medewerkers juridisch niet zomaar het recht op een reiskostenvergoeding afnemen’

Duurzamer en financieel voordeliger. HR-directeur Cees Endhoven — die overigens niet op de hoogte is van het onderzoek van student Merve Korkmaz — is enthousiast over het plan, maar ziet ook nog hobbels op de weg. Hij gelooft niet dat het goedkoper zal worden, maar zijn afdeling onderzoekt momenteel of het bedrag  van de fietsvergoeding veranderd kan worden en of er andere financieringsbronnen voor dit idee te vinden zijn. Wanneer de resultaten daarvan bekend zijn is nog niet duidelijk.

 

Het is juridisch ingewikkeld. ‘Je kunt medewerkers niet zomaar het recht op een reiskostenvergoeding afnemen, ook niet als daar bijvoorbeeld een elektrische fiets tegenover staat. Dat recht staat namelijk verankerd in de CAO. Als je dit gaat veranderen moeten daar ook de vakbonden en het bestuur over meebeslissen’, zegt Endhoven.

 

Boerma vindt dat er niet alleen naar het financiële plaatje gekeken moet worden. ‘Het is bewezen dat medewerkers die bewegen beter presteren op werk. En met zo’n elektrische fiets heb je die dagelijkse beweging gehad én maak je je kop lekker leeg.’