Oud-student regisseerde Chateau Meiland: ‘Ze zijn precies zoals op tv’
Oud-student Manouk Samsom (Creative Business) deed het camerawerk, de regie en de montage voor het eerste seizoen van het prijswinnende realityprogramma Chateau Meiland. ‘Ze zijn precies zoals op tv.’
Het is ruim zeven jaar geleden dat ze afstudeerde. Maar donderdag is Manouk Samsom, oud-student van de minor Video & TV, even terug op de HvA: ze geeft een gastcollege in het Wibauthuis. Wij belden alvast met haar.
Chateau Meiland maken, hoe ziet zo’n baan eruit?
‘Het programma wordt met een klein team gemaakt. Tijdens het eerste seizoen deed ik inderdaad het camerawerk, de regie en de montage. De andere teamleden zijn de producer en de eindredacteur. Voor het tweede seizoen is er een collega bijgekomen voor het camerawerk. Ik deed nog wel de regie, maar slechts voor twee afleveringen. In die periode had ik namelijk al een ander programma op de planning.’
Gedraagt de familie Meiland zich hetzelfde als de camera niet aan staat?
‘Haha, dat vraagt iedereen. Het antwoord is: ja, ze zijn echt zo. Ze zijn heel puur en dat komt ook over op de kijkers. Natuurlijk bedachten we wel activiteiten die het goed doen in het programma. Zoals in de omgeving paardrijden en kanoën. Dat is weer even wat anders dan het ontbijt of diner.’
‘We wisselden het filmen op locatie af met een periode van monteren in Nederland. Meestal draaiden we acht à negen dagen in Frankrijk, keerden dan twee weken terug voor de montage, om daarna weer nieuwe beelden te schieten.’
Sliepen jullie dan ook in het kasteel?
‘Nee, we sliepen in een hotel in Limoges, een nabijgelegen plaatsje. Het had ook niet gekund trouwens. In het begin was het Chateau natuurlijk nog echt een bouwval, en inmiddels zit het helemaal volgeboekt.’
‘Die activiteiten vragen wel om afstemming. In het eerste seizoen wilden we natuurlijk zoveel mogelijk bouwklussen vastleggen. We vroegen de familie dan om het zwembad te laten leveren als wij er ook waren. En soms gebeurt er iets onverwachts. Zo waren we net twee dagen terug in Nederland toen Martien van de ladder viel en z’n pols brak. Ja, dan stap je meteen in de auto om terug te rijden en het vervolg te filmen.’
Manouk Samsom (30) studeerde Media, Informatie & Communicatie (tegenwoordig Creative Business) aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze studeerde af in 2012 en werkte daarna als freelancer voor verschillende tv-programma’s zoals Koffietijd, Hollands Next Topmodel en Masterchef. De afgelopen tijd richtte ze zich op Chateau Meiland, waarin de markante familie een verwaarloosd kasteel in Frankrijk opknapt en omtovert tot chambres d'hôtes.
Wat maakt het programma zo’n succes?
‘Sowieso de familie. Het gaf heel veel voldoening om dit programma te maken, alleen al omdat we altijd met genoeg leuk materiaal terugkeerden. Ik heb voor verschillende realityprogramma’s gewerkt en soms moet je er zo aan trekken om een leuke scène te krijgen. Dat is bij hen nooit het geval geweest.’
Lig je niet de hele tijd in een deuk als je aan het monteren bent?
‘Ja, dat is heel leuk. Als ik dan terugreed naar Nederland had ik vaak een idee van hoe ik het wilde monteren. Maar als ik dan alle beelden zag, zat er altijd iets tussen wat ik vergeten was. Zo van: ‘‘Oh ja! Dat is óók nog gebeurd.’’ We hebben meerdere keren gehad dat scènes gewoon van begin tot eind bruikbaar waren. We hoefden er nauwelijks in te knippen.’
‘Ik zei: als we de Televizier-ring winnen, dan lach ik me stuk’
Deden jullie ook mee aan het ‘wijnen’ met de familie?
‘Haha, ja absoluut. En ook weleens om twaalf uur ’s middags. Dat was altijd hartstikke gezellig.’
En het programma is bekroond met de Televizierring. Hoe voelt dat?
‘Echt te gek. Zeker omdat de kijkcijfers aan het begin van seizoen één niet eens zo denderend waren. In ons team zeiden we tegen elkaar: het heeft gewoon even tijd nodig, dan praat iedereen erover. En dat was ook zo. Het is wel heel bijzonder om een programma te maken waar echt iedereen het over heeft.’
‘Ik weet nog dat ik zei: ‘‘Als we de Televizier-ring winnen, dan lach ik me stuk.’’ Vooral omdat we maar met zo’n klein team zijn. We moesten het in het begin ook écht verkopen aan SBS6. Ik heb in het begin nog extra shots van de personages gemaakt om de zender te overtuigen.’
Welke tips heb je voor studenten die later ook graag zo’n succesvol programma willen maken?
‘Je netwerk is belangrijk in de tv-wereld. Daarom is het verstandig om een goede stageplek uit te zoeken, waar je kan laten zien wat je kan en waar je een netwerk kan opbouwen. Laat dan zien dat je niet bang bent om hard te werken. Als er tijdens mijn stage geen geld was voor een cameraploeg maar we hadden dringend nog een shot nodig, dan zei ik: ‘‘Geef de camera maar aan mij, dan haal ik het wel.’’ In die tijd wist ik niet eens hoe de camera precies werkte, maar ik probeerde het gewoon.’
‘Die leergierigheid wordt gewaardeerd. Dat merk ik ook bij stagiairs waar ik nu mee samenwerk. Als iemand gemotiveerd is, dan ben ik meer dan bereid om iemand te helpen om verder te komen in z’n carrière.’