‘Met een salade in mijn hand krijg ik de kantinedeur niet open’

19 september 2019
Beeld:

Esra Can

Geplaatst door
Andrea Huntjens
Op
19 september 2019

Het komende schooljaar start de HvA een nieuw onderzoek naar studeren met een functiebeperking. Maar welke problemen ervaren deze studenten zelf? ‘Als ik college heb in een ander gebouw, heb ik een probleem.’

De HvA scoort al jaren slecht op de Nationale Studenten Enquête (NSE) op het gebied van studeren met een functiebeperking. De hogeschool is niet toegankelijk genoeg voor deze studenten, er is onvoldoende begrip onder medestudenten en ook de voorlichting laat te wensen over, zo blijkt uit het jaarverslag van vorig jaar. De HvA bungelt al vier jaar onderaan de ranglijst van meest toegankelijke grote hogescholen.

 

Soms meegaand, soms harder

Dat moet nodig anders, vindt Stefanie van Zal. Als onderzoeker van het lectoraat Langdurige Zorg & Ondersteuning (LZO) zet ze het komende jaar een nieuw onderzoek op naar studeren met een functiebeperking: ‘Het verschilt nu erg per opleiding hoe er met deze studenten wordt omgegaan. Soms zijn docenten meegaand, soms klinken ze harder. ‘‘Als jij ADHD hebt, wil ik daar geen last van hebben,’’ is dan de boodschap.’

 

Door het komende schooljaar medewerkers en studenten te interviewen, wil ze in kaart brengen wat de HvA kan doen om de toegankelijkheid voor deze groep te verbeteren. 

Beeld: Esra Can | Job Teeling

Een van de HvA’ers voor wie het onderzoek uitkomst moet bieden, is Job Teeling (21). Job is tweedejaars student Toegepaste Psychologie en heeft een lichamelijke handicap, waardoor hij in een rolstoel zit.

 

‘Ik volg lessen in het Wibauthuis. De liften en invalidentoiletten zijn daar goed aangegeven. Dat is op de Leeuwenburg wel anders,’ zegt Job. ‘Daar kan ik het toilet nauwelijks vinden.’

 

Zware deur

Toch ervaart hij ook problemen in het Wibauthuis. De zware deur naar de kantine bijvoorbeeld. ‘Met lege handen gaat het goed, maar als ik een salade in mijn handen heb, krijg ik de deur niet goed open,’ zegt Job. ‘Daar heb je veel spierkracht voor nodig.’ 

 

Ook de invalidenlift, en dan vooral de toegang ertoe, is een probleem. Om die van het Wibauthuis te mogen gebruiken, moet Job de rechten daarvoor op zijn studentenkaart laten zetten. ‘Ieder jaar moet ik opnieuw naar de servicebalie om aan te geven dat ik hier gebruik van wil maken.’ Die rechten vervallen namelijk jaarlijks, en deze zomer is Job vergeten ze te verlengen. De deur blijft dus dicht.

De studentenpas van Job is bovendien alleen geldig in het Wibauthuis. Dus als hij plots een roosterwijziging heeft en naar een ander gebouw moet? ‘Dan heb ik wel een probleem ja,’ zegt Job.

‘Twee studenten met een functiebeperking maken nooit precies hetzelfde mee’

De problemen die Job ervaart, zijn niet vanzelfsprekend voor alle studenten met een functiebeperking. ‘Iedereen is daarin uniek. Er zijn nooit twee mensen met een handicap die precies hetzelfde meemaken. De problemen die zij ervaren, zijn afhankelijk daarvan. Iemand met een zwaardere handicap dan ik kan de deur naar de kantine misschien helemaal niet open krijgen.’ 

 

Eenmalig aanvragen

Het nieuwe onderzoek wordt waarschijnlijk aan het einde van dit schooljaar afgerond. De resultaten presenteren de onderzoekers vervolgens aan het hogeschoolbestuur. Die heeft eerder aangegeven de faciliteiten voor studenten en medewerkers met een functiebeperking te willen verbeteren. Het is een van de punten in het Actieplan Inclusie. 

Job benadrukt dat hij zich thuisvoelt op de HvA, maar zou zich graag minder zorgen willen maken over de rechten van zijn studentenpas. ‘Ik zou graag zien dat een student die gebruik moet maken van het invalidentoilet, dit eenmalig aan moet vragen voor alle HvA-gebouwen, zo lang hij studeert. Dit in plaats van dat de student élk studiejaar voor élk gebouw apart dit recht moet aanvragen.’

 

Vorig jaar maakten wij een serie portretten van studenten met een functiebeperking. Wil je meer lezen? Klik dan hier.