Vliegen op frituurvet: studenten zetten eigen vliegmaatschappij op

10 september 2019
Beeld:

Suzan Stekelenburg | Student Tristan (midden) werkt met zijn groepsgenoten aan zijn idee voor gerecyclede vliegtuigstoelen.

Geplaatst door
Suzan Stekelenburg
Op
10 september 2019

Frituurvet als brandstof, gerecyclede vliegtuigstoelen en feministische airlines: ideeën van 170 studenten tijdens de Aviation game week, waarbij ze een plan bedachten voor hun eigen, duurzame luchtvaartmaatschappij.

Het is bepaald geen rustige start van het schooljaar voor vierdejaarsstudenten Aviation. Tussen de oude vliegtuigstoelen, departure-hangborden en modelvliegtuigjes denken ze intensief na over ticketprijzen en de doelgroep. In slechts vijf dagen ontwikkelen zeventien groepen ieder een waterdicht concept voor hun eigen duurzame ‘airline’.

Beeld: Suzan Stekelenburg | Fabio Lensom (links) en groepsgenoot Jelle Top

Vol concentratie kijkt Fabio Lemsom (20) toe hoe zijn digitale poster op een tablet wordt uitgetekend. Samen met zijn medestudenten bedacht hij  ‘Polarbair’. De vliegtuigmotor van deze maatschappij draait op een opvallende brandstof: frituurvet.

 

Fabio: ‘Er gaat zo veel kapot en verloren als gevolg van het vervuilende luchtverkeer. Het is de grootste oorzaak van opwarming van de aarde, waar bijvoorbeeld ook bosbranden door ontstaan. Daarom hebben we gekozen voor frituurvet, omdat daarbij veel minder schadelijke stoffen worden uitgestoten.’ 

 

Promotie

Naast het type brandstof moeten studenten ook nadenken over andere aspecten van een luchtvaartmaatschappij. Zoals promotie die ervoor moet zorgen dat reizigers voor Polarbair gaan kiezen. In de promovideo, die een uitgemergelde ijsbeer laat zien, wil de groep de vervuilende effecten van vliegen benoemen en tegelijkertijd laten zien dat hun maatschappij een duurzamer alternatief biedt. 

Beeld: Suzan Stekelenburg | Studenten krijgen de kans om plaats te nemen in een oude cockpit.

‘Zulke aanstootgevende beelden maken toch het meeste indruk’, merkt Fabian op. ‘In de afgelopen drie dagen bouwden we ons concept en maakten we ook keuzes over ticketprijzen, routes en media. Ik neem dit project serieus en ben heel ambitieus. Dat is maar goed ook, want er is een sterke competitie tussen de groepen. Gelukkig is er onderling veel lol. We proberen elkaar op zoveel mogelijk manieren op te fokken, bijvoorbeeld door maatschappijen van klasgenoten slechte recensies te geven.’

 

Fake news

Tijdens de gameweek wordt het studenten niet gemakkelijk gemaakt. Wat doe je bijvoorbeeld als je net een vliegtuig laat opstijgen maar een nieuwsbericht toont dat alle Europese vluchten per direct zijn geannuleerd? Om studenten bewust te maken van de rol die media spelen, is er een nepversie gecreëerd van de website ‘Up in the sky’, in het echt een belangrijke informatiebron in de luchtvaartbranche. 

‘Er gaat zo veel kapot en verloren als gevolg van het vervuilende luchtverkeer’

Begeleiders delen daarom elke dag ‘nieuws’ op de website, zoals onvoorspelbare scenario’s die zich ook in het echt voordoen. Daarnaast mogen studenten uit de naam van hun airline ook zelf persberichten delen, om bijvoorbeeld te showen of af te schrikken. ‘Dit project laat in ieder geval zien hoe onvoorspelbaar de luchtvaartwereld is’, concludeert student Tristan (20).

 

Jongensdroom

Alle ideeën worden door de echte meesters uit het vak – zoals directeurs van TUI en Transavia – bekeken en beoordeeld. ‘De directeur van TUI, Gunther Hofman, was mega-enthousiast over onze vliegtuigstoel van gerecyclede stof’, vertelt Tristan. ‘Het is gaaf om positieve feedback te krijgen van invloedrijke mensen. Duurzaam vliegen begint voor een reiziger al op de stoel. Daarom kwamen wij op het idee voor de gerecylede bekleding. Mijn jongensdroom is piloot worden, maar ik vind het duurzamer maken van vliegverkeer minstens zo interessant.’