Laura Brijde (25.000 abonnees) wist eerst niet wat ze met YouTube moest

6 maart 2018
Beeld:

Privéarchief Laura Brijde

Geplaatst door
Nina Rijnierse
Op
6 maart 2018

Ze liep al de marathon van New York, heeft 80.000 volgers op Instagram en een succesvol YouTube-kanaal. Oud-student Laura Brijde (22) legt uit wat ze aan haar studie had en wat ze daarna zelf leerde.

Je bent nu een succesvol social influencer. Waarom koos je ervoor International Business & Languages (IBL) aan de HvA te studeren?
‘Ik koos voor die studie omdat ik gek ben op talen en altijd al naar Spanje of Frankrijk wilde. In het eerste jaar begon ik ook mijn blog. Maar dat was in een tijd dat nog niet zoveel mensen van bloggen hun werk konden maken. Ik deed het er gewoon naast. Pas in mijn derde studiejaar, in 2015, kon ik echt van mijn blog leven.’

 

Je zag dus niet meteen een carrière als YouTuber voor je?
‘Nee, ik had altijd in mijn hoofd dat ik een echte zakenvrouw zou worden en dat ik zou gaan werken bij een groot internationaal bedrijf. Ik had iets te veel Amerikaanse films gekeken, haha. Maar uiteindelijk bleek dat ik het toch leuker vind om voor mezelf te werken. Dan kan ik de leiding nemen en zelf bepalen wat ik doe.’

Beeld: Privéarchief Laura Brijde | Laura Brijde

Heb je wel iets aan je studie gehad?
‘Ja, heel veel zelfs! Veel mensen denken waarschijnlijk dat je iets met media en communicatie moet studeren om te doen wat ik nu doe. Ik denk dat het vooral belangrijk is niet te veel in hokjes te denken. Mijn studie, met vakken over marketing, kan je er juist ook goed op toepassen.’ 

‘Bij deze studie moet je de doelgroep van een merk echt leren kennen, zodat je iets kunt verkopen. Ik ben natuurlijk gewoon mezelf, maar ik denk er wel over na hoe ik een blogpost of filmpje aantrekkelijk kan maken en “mezelf” kan verkopen.’

‘In mijn derde jaar moest ik bijvoorbeeld marktonderzoek doen bij een bedrijf. Ik heb toen mijn eigen bedrijf onderzocht. Daardoor kreeg ik een veel beter beeld van mijn volgers.’

Je blogt en vlogt zowel in het Spaans als Nederlands, vooral op Instagram. Hoezo?
‘Ik keek al jaren uit naar de verplichte uitwisseling in het derde jaar van IBL. Omdat ik altijd met mijn ouders op vakantie ging naar Spanje en gek ben op de taal en het land was de keuze snel gemaakt. Ik besloot naar het zuiden van Spanje te gaan, waar heel weinig mensen Engels spreken. Dat was dé manier om Spaans te leren, dacht ik.’

 

‘Dat ik sinds 2016 permanent in Spanje woon, komt door de liefde: in Cordoba kwam ik mijn vriend tegen tijdens het uitgaan. Maar door mijn werk ben ik nog veel in Nederland, dus het voelt voor mij niet alsof ik permanent in Spanje woon.’ 

‘Bij mijn studie leerde ik hoe ik “mezelf” moet verkopen‘

Eerst blogde je vooral over hardlopen. Nu maak je ook filmpjes op YouTube, bijvoorbeeld over je eigen leven of ‘leer Spaans met Lau’. Hoe zie je de toekomst?
‘Na mijn studie wilde ik graag een nieuw hoofdstuk met mijn site. Ik begon met YouTube omdat iedereen dat deed en ik niet wilde achterblijven. Maar in het begin wist ik echt niet wat ik ermee aan moest.’

 

‘Eerst vlogde ik mijn dagelijks leven. Door tijdsdruk wilde ik dan iets online zetten, maar eigenlijk vond ik de kwaliteit van mijn filmpjes niet goed genoeg. Nu werk ik eerst een script uit voordat ik een video maak, en vind ik het veel leuker.’

 

(De tekst loopt door onder de video.)

‘De combinatie van YouTube, Instagram en mijn blog maakt dat ik dit mijn baan kan noemen. Soms doe ik ook presenteerklussen. Zo interviewde ik atleten tijdens het EK atletiek in 2016 en heb ik onlangs het programma Body, Mind & Guilty Pleasures op Ziggo gepresenteerd.’

Blijf je in Spanje?
‘Het liefst zou ik mijn werk in Spanje en Nederland willen combineren en hier ook een basis opbouwen, maar dat gaat heel langzaam. Mijn hart ligt echt in Spanje, maar ik verdien in Malaga, waar ik nu woon, veel minder dan in Nederland. Als het goed betaalt, bijvoorbeeld bij een tv-zender, dan zou ik het zeker willen.’

Zijn er dingen die je pas na je studie hebt geleerd?
‘Ik zie vaak dat mensen die media en communicatie hebben gestudeerd denken te weten hoe het wereldje in elkaar zit. Ze houden dan bijvoorbeeld de sociale media van een groot bedrijf bij, maar hebben zelf geen groot account. Ik zie dat ze dingen anders doen, dan hoe ik het zou doen. Het opbouwen van zo’n eigen account geeft me echt de ervaring om te weten wat er wel en niet werkt.’