Student Shen zat deze zomer niet op het strand, maar op de stoel van de CEO

15 augustus 2019
Beeld:

Privéarchief Shen van Dijk

Geplaatst door
Kyrie Stuij
Op
15 augustus 2019

Student Shen van Dijk (19, Aviation) verruilde een maand van zijn zomervakantie om ervaring op te doen als manager in de luchtvaartindustrie. In deze vier fulltime werkweken kraakte hij zijn hersens over slimme manieren om het bedrijf toekomstbestendig te maken.

Terwijl Shen op sociale media de ene vakantiefoto na de andere voorbij zag flitsen, ging hij de stad in voor een paar nieuwe overhemden en zijn eerste pak. Want samen met vier studiegenoten werd hij geselecteerd om een maand te werken in het studentmanagementteam van JetSupport, een onderhoudsbedrijf voor zakelijke en privévliegtuigen. ‘En ja, dan moet je natuurlijk wel iets netjes hebben om aan te trekken.’

 

Het was de tweede editie van het zomerproject van JetSupport in samenwerking met de opleiding Aviation van de HvA. Het biedt studenten de kans om ervaring op te doen in een bestuurlijke functie in de luchtvaartindustrie. Andersom haalt JetSupport voordeel uit de frisse blik van studenten op bedrijfskwesties, zoals: de versteviging van de positie op de markt, voldoende personeel in de toekomst en het gebruik van nieuwe technieken. 

‘Je kunt de beste ideeën hebben, maar die moeten wel passen in de regelgeving’

De groep ging in gesprek met het personeel, bezocht opslagplaatsen van vliegtuigen en deed onderzoek naar het bedrijf en de branche. ‘We ontdekten dat de luchtvaartindustrie een complex werkveld is’, vertelt Shen. ‘Vooral vanwege de strenge regelgeving. Je kunt de beste ideeën hebben, maar die moeten wel passen in de regelgeving. Verder leerden we ook hoe belangrijk het is om exact te weten wat een nieuwe investering je bedrijf oplevert. Dat geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van nieuwe technieken.’

Beeld: Privéarchief Shen van Dijk | Het studentenmanagmentteam.

Een van de meest concrete suggesties die de studenten hebben gedaan, gaat over het personeel. ‘In de toekomst dreigt een tekort aan technische medewerkers met de juiste dipoma’s’, vertelt Shen. ‘We hebben voorgesteld dat JetSupport een samenwerking aangaat met een technische mbo-opleiding om elk jaar nieuwe instroom te krijgen. Of door intern een opleiding te ontwikkelen, zodat het bedrijf zelf mensen kan opleiden.’ Of het bedrijf daar iets mee gaat doen, is nog niet bekend. 

 

Shen wil na zijn studie nog steeds graag het management in. ‘Het was best pittig: de branche, de verantwoordelijkheid en ook de weken van veertig uur. Maar het was het helemaal waard. Het lijkt me nog steeds een mooie baan.’