Deze mensen gooiden hun carrière over een andere boeg en zijn nu docent
Vijftig beginnende docenten behaalden donderdag hun certificaat Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) en mogen daarmee officieel lesgeven op de HvA. ‘Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit terug zou gaan naar een fulltime kantoorbaan.’
Ze komen allemaal uit een ander vakgebied maar één ding hebben ze gemeen: de keuze om hun carrière over een andere boeg te gooien en zich te richten op het onderwijs.
Want ook zonder onderwijsopleiding kun je docent worden. De HvA neemt regelmatig ervaren mensen aan die willen lesgeven in hun vakgebied. Voorwaarde is dat ze het zogenoemde BDB-certificaat bij de HvA Academie halen: de bekroning op een leertraject van een half jaar waarin de docenten to be praktijkervaring opdoen én zelf studeren voor hun didactische bekwaamheid.
Wanneer ontdekten zij hun passie voor het onderwijs? En hoe was het om voor het eerst voor de klas te staan?
Van arts naar docent: ‘Werken met studenten geeft een leuke dynamiek’
Dapnhe Vogel (35), docent bij de opleiding Verpleegkunde
‘Van oorsprong ben ik arts. Ik was patholoog in opleiding toen ik erachter kwam dat ik iets anders wilde. Mijn weken bestonden regelmatig uit zestig uur werken, waardoor er minder tijd was voor mijn privéleven met twee kleine kinderen. Toen mijn stage in die specialisatie ook niet lekker liep, ben ik gaan nadenken: waar word ik gelukkig van? Ik gaf al tien jaar les als docent bij een rock-‘n-rolldansverening en daar haalde ik plezier uit. Zo kwam ik op het idee om te solliciteren voor docent medische kennis bij de opleiding Verpleegkunde. Het was spannend om voor het eerst voor de klas te staan. Zeker omdat ik zelf op de universiteit heb gestudeerd en de lessen in vergelijking daarmee wat schools voelden. Maar de eerste ervaring was heel goed. Werken met studenten geeft een leuke dynamiek. En met een werkweek van 32 uur houd ik zeker meer tijd over voor mijn gezin.’
Van ict-manager naar docent: ‘Leuk om dat aha-moment in hun ogen te zien’
Gerald Stap (44), docent cybersecurity en software engineering
‘Tien jaar lang werkte ik als informatiemanager bij de Faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie van de HvA. Absoluut een leuke baan, alleen door de aangescherpte regels vanuit de overheid draaide mijn werk steeds vaker om wet- en regelgeving zoals de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) en minder om het realiseren van de beste service. In 2011 mocht ik al een periode lesgeven. Een vreselijk leuke ervaring waar ik nog regelmatig aan terugdacht. Dit jaar besloot ik daarom mijn BDB te halen en echt voor het onderwijs te gaan. Inmiddels geef ik de vakken cyber security en software engineering bij HBO-ICT. Studenten worden enthousiast van wat ze leren en wat ze kunnen worden. Het is leuk om dat ‘aha-moment’ in hun ogen te zien. Al denken ze daarna ook meteen dat ze het beter weten, haha.’
Van onderzoeker naar docent: ‘Ik kan me niet voorstellen dat ik terug ga naar een fulltime kantoorbaan’
Marten Hofland (30), docent bij HBO Rechten
‘Ik heb HBO Rechten op de HvA gestudeerd en ben daarna gaan werken bij een marktonderzoeksbureau. Ondanks dat ik uit een onderwijsnest kom, heb ik nooit gedacht dat ik docent zou worden. Op een gegeven moment besloot ik als zzp’er verder te gaan binnen de mediation (conflictbemiddeling). Tegelijkertijd bleek de HvA een docent voor dit vak te zoeken. De eerste keer voor de klas was fantastisch. Ik krijg zoveel energie van studenten. Het helpt ook dat ik vanuit huis onderwijservaring heb meegekregen. Zo zei mijn moeder altijd dat ze het kon merken aan haar leerlingen als het zou gaan onweren. Nou, dat kan ik inmiddels beamen. Laatst waren de studenten bijvoorbeeld onrustig. Er zat weinig motivatie in, ze wilden niet luisteren. Ze bleken op die broeierige middag al een lange dag achter de rug te hebben. Ik zei: kom, pak jullie spullen: we gaan naar het park. Tja, dan ben je even een half uur van je les kwijt, maar in die overgebleven tijd blijft de lesstof in ieder geval hangen.’
Van kantoorbaan naar docent: ‘Op een gegeven moment valt alles op z’n plek’
Marlijn van den Berg (31), docent bij Voeding & Diëtetiek
‘Ik kom uit de voeding en diëtetiek en werkte bij een kantoor dat leefstijlprogramma’s maakt voor volwassenen en kinderen. Het was geen slechte baan, maar ik was vaak bezig met organisatorische taken en minder met de inhoud van mijn vak. Docent zijn combineert mijn liefde voor werken met mensen met die inhoud waar ik naar op zoek ben. De eerste keer voor de klas was ontzettend spannend. Je kent de studenten nog niet, de lessen zitten nog niet in je systeem. Waar je als beginner bang voor bent? Tja, dat niemand komt opdagen of dat je geen orde kunt houden. Maar dat bleek gelukkig helemaal niet zo te zijn. Naarmate je het werk langer doet ga je meer verbanden zien tussen de vakken en herken je de patronen in de lessen. Op een gegeven moment valt alles op z’n plek. Het leukste is om te zien hoe studenten zich ontwikkelen. Vooral in de werkcolleges leer je ze goed kennen.’