Aan het werk: Vivian maakt campagnes voor sociale media

21 mei 2019
Beeld:

Privéarchief Vivian Jansen Schoonhoven

Geplaatst door
Aafke Kok
Op
21 mei 2019

Aan het werk na je studie. Sommigen stellen het zo lang mogelijk uit en anderen kunnen juist niet wachten tot ze aan de slag mogen. Wat vinden oud-studenten van hun werk en hoe kwamen ze aan hun baan? Vivian Jansen Schoonhoven werkt als social advertising consultant.

Naam: Vivian Jansen Schoonhoven
Leeftijd: 25
Functie: Social advertising consultant bij Elevate Digital
Studie: Communicatie
Afgestudeerd: Juli 2017
Salaris: Tussen de 2.000 en 3.000 euro bruto

 

Wat doe je?
‘Ik werk bij een marketingbureau. Daar kloppen allerlei klanten aan voor een marketingcampagne, en ik doe dan het socialemediagedeelte. Ik zet campagnes op via Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en sinds kort ook Pinterest. Voor die campagnes maak ik het materiaal: de beelden, video’s en teksten. De inhoud daarvan hangt helemaal af van de doelen van de klant. Vervolgens ga ik die campagne optimaliseren.’

‘Het was misschien niet mijn oorspronkelijke plan, maar ik ben heel blij dat ik deze wereld ben ingerold’

‘Bij elke klant vraag ik me af wat we precies willen bereiken en bij welke doelgroep. Afhankelijk daarvan zet ik bepaalde socialemediakanalen in. Ook de vorm hangt af van wat de klant wil bereiken en wie ze willen bereiken. Soms is bijvoorbeeld een story geschikt, dan weer juist een carroussel. Als de campagne eenmaal gelanceerd is kijk ik of het goed werkt en verbeter het waar nodig.’ 


Hoe ben je aan dit werk gekomen?

‘Ik heb gewoon gesolliciteerd, haha. Dit werkveld ben ik wel een beetje ingerold, het was van tevoren niet mijn ambitie. Ik wilde in mijn studie graag iets met televisie doen, en heb toen ook stage gelopen bij RTL, als projectmanager bij The Voice.’

Beeld: Beeld: Privéarchief Vivian Jansen Schoonhoven

‘Na een tijdje was ik wel een beetje klaar met dat tv-wereldje, en toen zag ik een vacature bij Talpa als social media consultant. Dat leek me misschien ook wel leuk. Ik was zelf al wel veel met sociale media bezig. Via die baan ben ik hier ook terecht gekomen denk ik.’ 


‘Het was misschien niet mijn oorspronkelijke plan, maar ik ben heel blij dat ik deze wereld ben ingerold. Ik vind het superleuk werk.’


Wat leerde je hier wat je niet op je studie leerde?
‘Heel veel. De studie ging helemaal niet zo diep in op sociale media. We hebben wel wat geleerd over marketing, maar ook niet zo heel specifiek over advertising. En op je werk ben je toch veel meer in de praktijk bezig, ook qua klantencontact.’


‘Tijdens je studie leer je dat niet per se, alleen tijdens je stage kom je misschien al in contact met klanten.’


Wat vind je leuk aan dit werk?
‘We hebben heel veel verschillende klanten, en het werk zelf is ook heel gevarieerd. Je hebt al die verschillende kanalen van sociale media natuurlijk, dat maakt het al afwisselend. Ik ben zelf dingen aan het creëeren, met Photoshop, of bij het monteren van video’s. Daar komt mijn studieachtergrond weer naar boven. Naast dat creatieve deel is er een commercieel aspect. Die combinatie vind ik erg leuk.’

‘Niet alle klanten zijn even snel tevreden, maar uiteindelijk komen we er altijd wel uit’

Wat vind je minder leuk?
‘Niks eigenlijk! Soms kan het wel druk zijn of stressvol, maar dat hoort erbij. Niet alle klanten zijn even snel tevreden. Dat is soms lastig, maar uiteindelijk komen we er altijd wel uit.’


Hoe zie je de toekomst?
‘Ik wil hier sowieso nog wel een tijdje blijven. Ik denk dat ik hier nog heel veel kan doen en leren. Het bedrijf groeit ook, dus we krijgen steeds nieuwe klanten en daarmee nieuwe uitdagingen. En in mijn eigen ontwikkeling kan ik denk ik ook nog groeien in deze baan.’