De Luizenmoeder kijken met pabo’ers: ‘Iedere school heeft een Juf Ank’
Mondige ouders, kinderen met ‘bijzondere’ namen en hyperpositieve juffen: in De Luizenmoeder komt de sociale jungle van de basisschool voorbij. Wat herkennen de huidige pabostudenten uit de serie? ‘Ouders hebben tegenwoordig echt overal een mening over.’
‘Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar hééél bijzonder!’ klinkt het uit zes monden tegelijk. De inmiddels gevleugelde uitspraak van Juf Ank galmt door het klaslokaal.
Chips, popcorn, cola en ouderwets tv-kijken in het Kohnstammhuis. Dat is het decor waarin pabostudenten Eva de Vries (19), Mandy van der Spek (19), Chantal de Bruijn (18), Koen Rosema (19), Tessa Kragtwijk (19) en Levi Majoor (21) de allereerste aflevering van de populaire NTR-serie De Luizenmoeder kijken. Is het echt zo erg op de basisschool?
‘Ieder kind heeft tegenwoordig een rugzakje, een beperking of iets anders bijzonders’
Afscheid nemen bestaat niet
Wel als het in de klas op afscheid nemen aankomt. De scène waarin Juf Ank gedecideerd ouders de klas uit probeert te werken laat alle studenten zuchten. ‘Sommige ouders blijven aan hun kind plakken. Dat maakt het voor kinderen die moeite hebben met afscheid nemen alleen maar erger,’ zegt Eva. Bij Mandy hebben ze zelfs een schoolbel, speciaal voor ouders. ‘Om half negen klinkt er een bel, en moeten de ouders weg.’ Op de school van Tessa kunnen sommige ouders het niet laten om voor het raam te blijven staan. ‘Dan ademen ze op het glas en maken een hartje, best smerig.’
Noem het bemoeienis of betrokkenheid, maar ouders zijn mondiger geworden, vinden alle studenten. Iedere ouder wil tegenslagen voor zijn of haar oogappeltje voorkomen, en zadelt docenten op met speciale verzoeken. Levi: ‘Een moeder kwam mij vragen of ik een traktatie voor haar kind, die naar de dokter moest, wilde bewaren. Anders zou ze thuis ruzie krijgen met het kind.’
De scène waarin moeder Hannah Juf Ank vertelt dat haar dochter hoogsensitief is, roept herkenning op. ‘Ieder kind heeft tegenwoordig een rugzakje, een beperking of iets anders bijzonders,’ zegt Koen. Levi had in zijn klas twee kinderen met een taalachterstand en eentje met een beperking. Bij Tessa zaten twee kinderen in de klas die niet bij het speciaal onderwijs terecht konden.
Koen: ‘Natuurlijk moet er met sommige kinderen extra rekening worden gehouden, maar het is voor ouders zelf ook wel handig. Het kan gebruikt worden als reden waarom hun kind niet perfect is.’
‘Bij een schoolreisje moesten we zelfs loten onder de ouders wie er als begeleider mee mocht’
Loten
Die bemoeienis heeft ook een goede kant, want ouders staan in de rij om te helpen bij activiteiten, vertellen de studenten. De scène waarin Luizenmoeder Hannah onder een ‘luizenpluis’-ochtend uit probeert te komen herkennen de studenten niet echt.
‘Bij een schoolreisje moesten we zelfs loten onder de ouders wie er als begeleider mee mocht’, vertelt Mandy. Tessa: ‘Bij mij op school was er een overenthousiaste vader die alles wilde doen. Hij heeft in zijn vrije tijd zelfs een compostbak gemaakt voor de klas.’
En hoe zouden de toekomstige docenten zich zelf gedragen als ouder? ‘Heel stom, maar ik denk dat ik zelf ook heel bemoeierig zou zijn. Ik snap het wel. Je wilt toch het beste voor je kind,’ zegt Tessa. ‘Gelukkig heeft iedere school dan een Juf Ank,’ zegt Eva lachend. ‘Een overijverige juf die gek is op zingen.’