Stage: Kylian zorgt dat jouw vliegtuig op tijd de lucht in kan

2 mei 2019
Beeld:

Pixabay

Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
2 mei 2019

Vroeg of laat begin je als HvA’er aan een stage. Wat leer je daar en wat doe je eigenlijk als je voor het eerst de werkvloer op gaat in je eigen vakgebied? Kylian zorgt dat vliegtuigmonteurs klaar staan om defecten snel op te lossen.

Naam: Kylian Kherbache

Leeftijd: 23

Functie: Platform coördinator

Studie: Aviation Engineering

 

Waar loop je stage?

‘Bij Nayak Aircraft Services. Nayak is een klein bedrijf dat midden tussen de gates op Schiphol zit. Onder gate G3 om precies te zijn. Nayak voert kleine en snelle technische reparaties uit bij vliegtuigen die binnenkomen en snel weer weg moeten. Dat kan van alles zijn: een kapotte stoel repareren, de wielen vervangen of de motor inspecteren als er een vogel in is gevlogen. Wij werken voor vliegtuigmaatschappijen, bijvoorbeeld EasyJet, British Airways en United.’

‘Ik mag toezicht houden in de cockpit als een vliegtuig op Schiphol verplaatst moet worden’

‘Mijn taak is om te zorgen dat de juiste technici bij het juiste vliegtuig terecht komen en weten welke reparaties ze uit moeten voeren. Ik ontvang berichten van de vliegtuigmaatschappijen welke vluchten wanneer arriveren, en wat er mis is. Op basis daarvan zoek ik een monteur die de juiste kwalificaties heeft.’

 

Wat leerde je hier, wat je niet op je studie leerde?

‘Hoe om te gaan met stress. Want als er iets mis gaat, gaat het ook echt mis. Als een vliegtuig opeens niet weg kan zijn er zo veel kosten aan verbonden. Die willen wij als Nayak natuurlijk voorkomen.’

Beeld: Privéarchief Kylian Kherbache

Wat vind je het leukst aan deze stageplek?

‘Doordat het een klein bedrijf is krijg je snel vertrouwen en verantwoordelijkheid. Toen ik zei dat ik graag in de cockpit wilde staan als een vliegtuig naar de werkplaats of een andere locatie gereden moet worden, kon dat. Ik stuur natuurlijk niet, maar ik mag het vliegtuig aanzetten en toezicht houden als het op Schiphol verplaatst moet worden.’

 

‘Er werken hier veel technici uit bijvoorbeeld Spanje. Ze werken dan veertien dagen van tien uur achter elkaar, en zijn dan twee weken vrij om bij familie te zijn. Dat internationale tintje vind ik leuk.’

 

Wat vind je minder leuk aan deze stageplek?

‘Ik merk dagelijks dat we in Nederland een schrijnend tekort hebben aan technici en monteurs. Er moeten veel klussen door weinig wensen worden gedaan. Dat leidt soms tot irritaties, veroorzaakt door stress.’

 

Zou je hier na je stage willen werken?

‘Ik heb aan deze stage een betaalde zomerbaan overgehouden. En ik mag daarna ook blijven. Ik wil zeker in de Aviationsector blijven werken, maar eerst nog doorstuderen en een master halen. Misschien aan de TU in Delft.’