Aan het werk: Onur Yarim is leerplichtambtenaar
Aan het werk na je studie. Sommigen stellen het zo lang mogelijk uit en anderen kunnen juist niet wachten tot ze aan de slag mogen. Wat vinden oud-studenten van hun werk en hoe kwamen ze aan hun baan? Dit is Onur Yarim en hij werkt als leerplichtambtenaar.
Naam: Onur Yarim
Leeftijd: 30
Functie: Leerplichtambtenaar bij gemeente Amsterdam
Studie: Maatschappelijk Werk & Dienstverlening
Salaris: Ongeveer 2000 euro netto per maand
Wat doe je?
‘Als leerplichtambtenaar voer ik gesprekken met leerlingen en hun ouders. Er zijn allerlei redenen waarom leerlingen verzuimen, van schulden tot gezondheidsproblemen. Vaak spelen meerdere problemen tegelijk. Ik geef ouders advies of verwijs hen door. We proberen het altijd eerst op vrijwillige basis, maar als ze echt niet meewerken dan sturen we ze uiteindelijk naar de rechter.’
‘We bespreken wat er mis gaat met zo'n leerling en waarom’
‘Ik voer ook een aantal overleggen, bijvoorbeeld over zorgleerlingen, voorgedragen door scholen. Samen met de schoolarts en ouder- en kindadviseurs bespreken we wat er mis gaat met zo’n leerling en waarom. Waar kunnen we helpen? Is straffen nodig, of juist belonen? Moeten we overgaan tot dwang?’
‘Als een leerling lang verlof nodig heeft, gaat dat ook langs de leerplichtambtenaar. Ik moet op basis van de leerplichtwet bepalen of ik toestemming mag verlenen. Er zijn volgens de wet een aantal redenen om het verlof toe te staan, bijvoorbeeld bij een verhuizing of bij ziekte.’
Hoe ben je aan dit werk gekomen?
‘Ik heb mijn eindstage gelopen bij de leerplicht van de gemeente Amsterdam en heb daarna ook mijn afstudeeronderzoek hier gedaan. Daarbij keek ik naar schoolverzuim onder criminele jongeren en hoe hulpinstanties kunnen samenwerken om criminele jongeren goed aan te pakken. De gemeente Amsterdam was tevreden over me want ik heb na de zomer direct een baan aangeboden gekregen.’
Wat leerde je hier wat je niet op je studie leerde?
‘De studie is een veilige omgeving. Je krijgt een beeld uit de theorie. In de praktijk lijkt het alsof je in een warm bad terecht komt, maar het voelt meer als een koude douche. Men verwacht dat je complexe zaken kunt behandelen. Ouders en leerlingen kunnen bijvoorbeeld gefrustreerd en soms ook wel agressief zijn tijdens zo’n gesprek.’
‘Als leerplichtambtenaar zit je in een bijzondere positie, je kunt iemand naar justitie of bureau Halt sturen. Ouders of leerlingen zien je dus niet altijd als vriend, ook al willen we echt het beste voor ze. Het is een uitdaging om die negatieve energie te vertalen naar iets positiefs.’
Wat vind je leuk aan dit werk?
‘Onderzoek doen naar de oorzaken van problemen die leerlingen ervaren, patronen doorbreken en aanzetten tot ander gedrag. Kortom, mensen echt helpen. Als je hoort dat ze dan toch hun diploma hebben gehaald, dat geeft me voldoening. Laatst kwam een ouder bijvoorbeeld achteraf naar me toe om te zeggen dat hij het goed vond hoe ik zijn dochter had aangesproken. Dat is fijn om te horen.’
‘Ouders en leerlingen zien je niet altijd als vriend, ook al willen we echt het beste voor ze’
Wat vind je minder leuk?
‘Het is soms best pittig. Sommige leerlingen hebben een houding waarmee ze zichzelf niet helpen. Daar kan ik wel mee werken hoor, je probeert het eerst vriendelijk, geduldig, motiverend en als het echt niet gaat kun je overgaan tot dwang. Ik vind het jammer dat sommige mensen de leerplichtambtenaar niet respecteren, terwijl we in het belang van het kind handelen.’
Hoe zie je de toekomst?
‘De komende vijf jaar wil ik bij de leerplicht van de gemeente Amterdam blijven werken zodat ik de werkzaamheden volledig beheers. Daarna wil ik soortgelijk werk doen, maar misschien met zwaardere thema’s. Werken met criminele jongeren bijvoorbeeld.’