Hoe krijg je succes met je eigen bedrijf? ‘Ga naar alle netwerkborrels’
Als studentondernemer begin je bij nul. Hoe zet je een succesvolle studentonderneming op, en hoe helpt een netwerk in de bedrijfswereld daarbij? Docent-onderzoeker Martin Haring heeft vijf tips voor je.
Om je bedrijf succesvol te maken heb je investeringen nodig, je moet de juiste kennis in huis halen en je hebt een goede werkplek nodig. Connecties in de bedrijvenwereld kunnen je daarbij helpen. Hoe bouw je als studentondernemer zo’n netwerk op, en hoe draagt dat bij tot succes? Met deze vragen volgde Martin Haring (59) tien jaar lang ondernemers die ooit begonnen tijdens hun studie op de HvA.
Vrijdag promoveerdePromoveren is het behalen van de academische titel van doctor met het schrijven en verdedigen van een proefschrift. Martin Haring deed dat aan de Vrije Universiteit. Haring op zijn onderzoek naar het succes van studentondernemers en de rol van netwerken daarbij. Hij vroeg 165 bedrijven van de HvA-minor ondernemerschap naar hun netwerk en het succes van hun bedrijf. De bedrijven die na de minor succesvol doorgingen bleef hij volgen.
Eén ding werd Haring duidelijk na die tien jaar: De ondernemers die de eerste jaren overleefden, waren de bedrijven met een goed netwerk. Die kregen bijvoorbeeld gratis huisvesting voor hun bedrijf voor elkaar, wisten mensen met de juiste kennis in huis te halen en kregen grote bedrijven bereid geld in hun onderneming te investeren. Vijf tips voor je netwerk – en voor een succesvolle onderneming.
Tip 1: Heb lef
‘Weet wat je wil, en durf daar om te vragen,’ is Harings belangrijkste les. Aan het begin zul je als studentondernemer waarschijnlijk nog niet veel connecties hebben in de bedrijvenwereld. Vrienden en familie moet je niet onderschatten, maar wie echt succesvol wil zijn moet ook mensen op hoge posities in bedrijven aanspreken. Die kunnen je helpen met investeringen, je doorverwijzen naar anderen of aan de juiste kennis helpen.
‘Laat zien wat je in huis hebt, verkoop je ideeën’
‘En stuur dan niet alleen een lullig mailtje. Stap er op af! Ik ken studenten die om 8 uur ’s ochtends voor een kantoor gingen zitten om de directeur aan te spreken voor hij naar binnen ging. Dan toon je lef. Zo’n hoge pief waardeert dat ook, dat je een extra stap zet.’
Tip 2: Bouw een goede reputatie op
Nieuwe partners in de bedrijfswereld kennen je nog niet, dus jij moet ze overtuigen dat ze een goeie aan je hebben. De gunfactor hebben de meeste studentondernemers wel mee. Veel bedrijven zijn dus best bereid een kopje koffie met je te drinken. ‘Dan is het belangrijk om door te pakken. Laat zien wat je in huis hebt, verkoop je ideeën.’
Om je reputatie verder op te bouwen raadt Haring aan veel aan publiciteit te doen. De succesvolste ondernemingen zijn ook degene die prijzen hebben gewonnen voor hun onderneming. Zo’n prijs geeft veel publiciteit. ‘Dus doe vooral aan al die wedstrijden en prijsvragen mee!’
In onderstaande podcast praatten we met student Murat Durcan die drie succesvolle eigen bedrijven runt. (Tekst loopt door onder podcast).
Tip 3: Blijf weg van je vrienden
Ondernemen met je vrienden klinkt misschien leuk, maar dat is volgens Haring een slecht idee. ‘Als je allemaal hetzelfde denkt en dezelfde competenties hebt, ga je echt de wereld niet veroveren.’ Je moet juist op zoek naar partners die op een andere manier denken. De één heeft lef, de ander is handig, een volgende is goed in nieuwe dingen bedenken. Al die kwaliteiten heb je nodig volgens Haring. Kies dus niet voor het veilige idee van iemand die je kent, maar ga juist voor mensen die anders zijn dan jijzelf.
Tip 4: Houd je ideeën niet geheim
Studenten zijn soms bang dat anderen hun ideeën inpikken. Volgens Haring moet je vertrouwen hebben. ‘Alleen door je ideeën te delen kun je er kritiek op krijgen waar je mee aan de slag kunt, of kunnen mensen je doorverwijzen naar iemand die je verder kan helpen.’
‘Als je allemaal hetzelfde denkt ga je echt de wereld niet veroveren’
Tip 5: Geef je netwerk aandacht
‘Ga aan het begin alle netwerkborrels af. Zet op zoveel mogelijk mensen in, pas later kun je kieskeurig zijn.’ Als je dan eenmaal een netwerk hebt, moet je het ook onderhouden. ‘Investeer tijd in je connecties. Stuur ze een kaartje op hun verjaardag, laat zien dat je ze waardeert. Houd een blog bij waarbij je ze op de hoogte houdt van je ontwikkelingen. Zo blijven zij ook aan jou denken.’