Samen ‘alleen’ leren: startup koppelt studenten aan scholieren

14 maart 2019
Beeld:

Kyrie Stuij | Studenten Justin Cobelens (links) en Otis Hermsen.

Geplaatst door
Kyrie Stuij
Op
14 maart 2019

Na de zoveelste uitleg een formule nóg niet snappen, of vooral het uitzicht analyseren in plaats van een tekst. Studenten Justin en Otis weten hoe het is om een middelbare scholier te zijn met concentratieproblemen. Hun startup Toupr biedt een alternatief. 

‘Zien leren, doet leren’, is het idee achter het twee jaar geleden opgerichte Toupr van studenten Justin Cobelens (23, Aviation Engineering) en Otis Hermssen (21, Werktuigbouwkunde). Op hun website kunnen ouders van middelbare scholieren een student inhuren. Niet om bijles te geven, maar gewoon om zij aan zij met hun kind te studeren voor hun eigen vak.

 

Concentratieproblemen

Het idee ontstond tijdens de minor Start Up Your Business in Technology van de faculteit Techniek. Toen nog in een groep van vier studenten, inmiddels zijn Justin en Otis samen verder gegaan om het bedrijf uit te bouwen. Ze willen middelbare scholieren die moeite hebben om zich te concentreren een oplossing bieden die ze zelf niet hebben gehad. 

Beeld: Kyrie Stuij | Otis Hermssen (l) en Justin Cobelens (r)

‘Mijn ouders hebben super veel gedaan om mijn concentratieprobleem te verhelpen’, vertelt Justin. ‘Tijdens bijles luisterde ik vaak keer op keer naar dezelfde uitleg en tijdens huiswerkklas maakte ik er een sport van om zo min mogelijk te doen op de momenten dat de begeleider me even met rust liet.’ 

 

Samen ‘alleen’

Justin kwam er pas tijdens zijn studie achter wat voor hem wel werkte. ‘Mijn huisgenoot en ik studeerden vaak één op één. Gewoon naast elkaar aan de keukentafel. Door samen ‘alleen’ te studeren vond ik de concentratie wel.’ 

 

Dat herkent Otis - die ook zijn middelbareschooldiploma met de hakken over de sloot haalde. Omdat ze beiden geen achtergrond hebben in onderwijs of opvoeding, besloten ze hun idee te testen. Ze pasten hun methode toe op zes scholieren die elk door een ondergemiddeld rapportcijfer het volgende jaar niet zouden halen. Na een half jaar zijn de scholieren allemaal over naar het nieuwe jaar.

‘Als je één op één studeert, ga je toch minder snel YouTube-video’s kijken’

Sinds de website eind vorig jaar live ging, zijn er zo’n 25 studenten aan scholieren met concentratieproblemen gekoppeld. De prijs die ouders betalen ligt tussen de 7,50 en 11 euro per uur. Justin en Otis vangen daarvan een commissie waar alleen de administratie en de prijs voor de website mee wordt gedekt.

 

‘Eigenlijk is ons bedrijf per ongeluk uitgegroeid,’ vertelt Otis. ‘Er reageerden zo veel ouders op onze oproep voor de pilot. De ouders die daaraan hebben deelgenomen, hebben zich ook nu weer ingeschreven. Uiteindelijk zou het gaaf zijn om eraan te kunnen verdienen, maar we vinden het belangrijk dat het betaalbaar blijft.’ 

 

Voorbeeldfunctie

De succesformule ligt volgens Otis in twee onderdelen. ‘Groepsdruk en de voorbeeldfunctie. Als je in de bieb leert, ga je toch minder snel YouTube-video’s kijken. Dat is al helemaal zo wanneer je één op één studeert. Een student heeft vaak een betere werkhouding die de scholier onbewust kopieërt.’ 

 

Om het bedrijf verder te professionaliseren hebben Justin en Otis een half jaar het zogenoemde HvA-programma ‘10K Pre-Incubator’ gevolgd, waarin studenten met innovatieve ideeën ondernemerschapsbegeleiding krijgen. Ook beginnen binnenkort twee UvA-studenten van de master Branding for Startups aan een analyse om te bekijken hoe Toupr bekender kan worden.