Aan het werk: Pim is redactionele duizendpoot bij Vogue
Aan het werk na je studie. Sommigen stellen het zo lang mogelijk uit en anderen kunnen juist niet wachten tot ze aan de slag mogen. Wat vinden oud-studenten van hun werk en hoe kwamen ze aan hun baan? Dit is Pim Spoor en hij werkt bij Vogue Nederland.
Naam: Pim Spoor
Leeftijd: 23
Functie: Editorial Assistant
Studie: Media, Informatie en Communicatie (Creative Business)
Afgestudeerd: Juni 2018
Salaris: ongeveer 1800 euro bruto per maand
Wat doe je?
‘Ik werk op de redactie van Vogue Nederland. Ik ben voor zo’n 70 procent de persoonlijke assistent van Karin Swerink, de hoofdredacteur. Ik houd haar agenda bij en reageer op uitnodigingen die zij krijgt. Het is ook een administratieve taak. Ik breng bijvoorbeeld in kaart hoeveel een editie van Vogue heeft gekost.’
‘Bij Vogue ben ik de enige man op de redactie’
‘De andere 30 procent ben ik office manager en bezig met het assisteren van de redactie. Zorgen dat er perskaarten en visitekaartjes zijn, de telefoon opnemen, berichtjes aannemen: dat zijn allemaal dingen die ik regel. Het kan ook voorkomen dat ik zorg voor de hapjes en drankjes tijdens een meeting.’
‘Schrijven doe ik er sporadisch naast. Het hoort officieel niet bij mijn functie, maar ik laat graag zien dat ik het kan. Als collega’s weten dat ik over een onderwerp meer kennis heb, vinden ze het leuk om een opdracht aan mij te geven. Mannenmode bijvoorbeeld: ik ben ook de enige man op de redactie. Ik ben een keer op persreis naar New York geweest voor een verslag. Je zou me wel een redactionele duizendpoot kunnen noemen.’
Hoe ben je aan deze baan gekomen?
‘Ik begon met een stage als online redacteur, dus schrijven voor de website. Toen ik mijn scriptie schreef, werkte ik daarnaast als freelancer voor Vogue.’
‘Ik heb sinds een paar maanden een vast contract. Soms moet je dingen doen die minder leuk zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld een keer Karin haar schoenen gehaald, toen ze die vergeten was voor een event. Ook werk ik soms onverwacht in het weekend.’
‘Je moet laten merken dat je bij het bedrijf wil werken, je moet proactief zijn. Ik heb bijvoorbeeld tijdens mijn stage vaak benoemd dat ik graag zou blijven bij Vogue.’
Wat leerde je hier wat je niet op je studie leerde?
‘Ik denk dat die duizendpootmentaliteit die je leert bij Creative Business wel erg handig is. Ik weet veel van online, maar ook een beetje van marketing.’
‘Wat ik niet leerde is om na te denken over het gehele kostenplaatje. Tijdens de studie bedenk je vaak concepten en content, maar denk je niet na over het budget. Terwijl tijdschriften of andere mediabedrijven vaak met budgetten werken. Je kunt dus niet alles doen en moet keuzes maken.’
Wat vind je leuk aan dit werk?
‘Het leukste aan mijn functie is dat ik veel interessante mensen ontmoet. Ondanks dat ik nog geen heel hoge functie heb, zijn er wel veel deuren die voor me opengaan. Ik assisteerde bijvoorbeeld bij een diner dat bij Karin thuis werd gegeven voor partners en adverteerders. Daar ontmoette ik mensen van verschillende merken, zoals Samsung, Dior en Louis Vuitton. Ik zit heel dicht bij het vuur, omdat ik nauw samenwerk met de hoofdredacteur.’
‘Ik hoop dat ik later een grotere rol kan spelen voor de mannelijke titel van Vogue’
‘Daarnaast is het ontzettend leuk om bij te dragen aan het maken van een mooi blad. Als het naar de drukker gaat denk ik wel: wow, I was part of that.’
Wat vind je minder leuk?
‘Ik ben vaak het aanspreekpunt, omdat collega’s denken dat ik alles weet. Alleen weet ik niet altijd het antwoord op vragen. Dat is niet erg. Ze weten dat ik de agenda van Karin beheer, maar ik ken niet de agenda van iedereen.’
Hoe zie je de toekomst?
‘Ik hoop dat ik later een grotere rol kan spelen voor de mannelijke titel van Vogue. Deze is nu nog niet heel zichtbaar online en ik geloof wel dat hier toekomst in zit. Het lijkt mij een mooie missie om dit groot te maken, omdat mijn hart wel ligt bij mannenmode.’
‘Ik denk wel dat ik blijf werken bij Vogue. Of anders zou ik in het buitenland gaan werken. Londen bijvoorbeeld: daar zijn ze in de tijdschriftenwereld meer bezig met mannenmode.’