Tech-goeroe ontmoet snelle verkoper: Nieuwe master wil ‘verbinders’ leveren
De HvA start een nieuwe master. ‘Digital Driven Business’ is een samenwerking tussen drie faculteiten en moet studenten opleiden tot de tussenpersoon in bedrijven die technologie en commercie verder samenbrengt.
Het gebeurt niet vaak dat verschillende en ver uit elkaar liggende faculteiten gezamenlijk een master starten. De Faculteit Business en Economics (FBE), Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI) en de Faculteit Techniek (FT) werken samen vanwege de grote vraag uit het bedrijfsleven om afgestudeerden die door middel van data de economische én technische kant van een bedrijf kunnen versterken.
In data die bedrijven verzamelen zit waardevolle informatie
Baankans
Bedrijven zwemmen bijna in de hoeveelheid data en daar zit veel waardevolle informatie in. In deze master leren studenten data te analyseren, visueel te maken en te onderzoeken hoe het bedrijf kan profiteren van de informatie.
‘Het bedrijfsleven staat te springen om mensen die - om het maar zo te zeggen – de slimme technogiemedewerkers kan verbinden met de snelle sales– en businessmensen’, vertelt senior-onderzoeker en intiatiefnemer van de master Tibert Verhagen. ‘Die wens horen we sterk van grote bedrijven – zoals IBM en Cisco – en van kleine bedrijven. We durven te stellen dat de baankans heel hoog is.’
Het vakkenpakket bestaat uit economische en technologische vakken en is samengesteld met het bedrijfsleven. Ook is er aandacht voor nieuwe digitale ontwikkelingen, zoals virtual reality, the internet of things en blockchain. Afgestudeerden kunnen onder meer aan de slag als data-analist, digital marketeer of business-analist.
De master start dit najaar. Een bachelor op het gebied van economie of technologie (of een gerelateerd vakgebied) en aantoonbare interesse in het onderwerp zijn een vereiste.