Goaltje maken met Messi, hoe vet kan je studie worden?

1 februari 2019
Beeld:

Altan Erdogan

Geplaatst door
Altan Erdogan
Op
1 februari 2019

Een panna maken bij Ronaldo. Of een vloeiende combinatie opzetten met Frenkie de Jong. Dit kan natuurlijk alleen virtueel. Vrijdag doen tientallen studenten van de sportfaculteit het volop in de hal van het dr. Meurerhuis. Ze spelen FIFA19 als serieus onderdeel van hun studie.

‘Aah, zieke redding!’ ‘Maak hem dan. Máák hem dan!’ De hal van de faculteit Bewegen, Sport en Voeding in West is vandaag een kruising tussen een café waar live naar voetbal wordt gekeken en een high tech game-arena. Op 6 consoles met grote schermen spelen 45 tweede en derdejaarsstudenten (ALO en Sport, Management & Ondernemen) het net uitgekomen FIFA-19. 

 

Hoe vet is dat? Studiepunten halen door enkele uren met een controller in de huid te kruipen van topvoetballers van Barcelona, Juventus of Ajax. Er zit echter wel iets meer achter dan het spelen van een populaire game. De studenten sluiten met dit toernooi een projectweek over E-sportElectronic sport (afgekort tot E-sport) is de term die wordt gebruikt voor het competitief spelen van computerspellen af. De afgelopen dagen hebben ze kennis gemaakt met verschillende onderdelen van deze wereldwijde miljardenindustrie.

Beeld: Altan Erdogan | HvA'ers op zoek naar de goal.

‘Ik heb nog nooit zo veel van mijn studenten geleerd als deze week’, zegt docent en voormalig opleidingsmanager Jaap van Hulten. ‘Dan heb ik het vooral over de handigheid bij het spelen van dit soort sportgames, voor mij was het de eerste keer. Wat me óók opviel, is dat de studenten het graag zelf spelen, maar nog vrij weinig afweten van de bedrijfstak achter die games, die in sommige opzichten groter is dan de filmindustrie.’

 

De projectweek is een eerste stap om daar verandering in te brengen. De studenten die zich er voor inschreven (binnen no time was het maximumaantal deelnemers bereikt) kregen onder meer presentaties van ervaren E-sportatleten als Sander Kaasjager (aka Vo0), gingen op bezoek bij de Esports Game Arena in Alphen aan den Rijn en volgden colleges over de bedrijfstak, event management en de begeleiding van atleten. Ook het regelen van de game consoles bij een bedrijf uit de regio hoorde bij de opdrachten.

‘Het omleggen van zo veel mogelijk tegenstanders? Bij dit spel krijg je dan meteen rood’
Beeld: privéarchief Yiri Guittin | Yiri, aka ‘jamesdeano’

HvA-student Yiri Guittin, (International Sports Management & Business) kijkt vanaf de zijlijn tevreden naar de fanatiek gamende mede-studenten in de hal. De Fransman is zelf E-sporter (bijnaam ‘jamesdeano’) en kwam vorig jaar met het idee om hier meer aandacht aan te besteden op de hogeschool. ‘Het is een heel snel groeiende markt. Of het echt sport is, vinden we niet zo interessant, al gaat het ook vandaag op dit toernooi wel degelijk om coördinatie, teamspirit en omgaan met spanning.’

 

‘En laten we eerlijk zijn’, voegt docent Jaap van Hulten toe, ‘hier kleven veel minder bezwaren aan dan aan games als GTA of Call of Duty, waar het vooral gaat om het omleggen van zo veel mogelijk tegenstanders. Bij dit spel krijg je dan meteen rood.’

 

Na de evaluatie van de projectweek bekijken de opleidingen of en hoe E-sport een vast onderdeel kan worden van het toekomstige lesprogramma.