Workshop ChatGPT biedt handvatten, maar roept ook vragen op
Hoewel ChatGPT inmiddels bijna 2,5 jaar bestaat, blijft het gebruik van de tool voor veel HvA’ers een grijs gebied. Daarom organiseerden FLOOR en het Centre of Expertise Applied AI woensdag een workshop ‘Studeren met ChatGPT’. Studenten leerden hoe ze AI kunnen inzetten bij plannen, overhoren en het formuleren van goede prompts – maar verlieten de zaal met minstens zoveel vragen als antwoorden.
De sfeer was actief en nieuwsgierig: studenten zaten achter laptops, probeerden prompts uit en bespraken de uitkomsten met elkaar. Een student van Aviation die meedoet aan de workshop laat weten AI nog niet te gebruiken tijdens het studeren: ‘Ik weet de basis wel, maar hoe je ChatGPT inzet? Geen idee. En mijn docenten raden het meestal af.’
Beeld: Tessel Bruns | Workshop 'Studeren met ChatGPT'
Een andere deelnemer is bezig met zijn scriptie, die ChatGPT deels voor hem schrijft. ‘Naar mijn mening werkt dat echt goed, maar het voelt niet oké om het zomaar over te nemen. Ik hoopte hier te leren wat daarin precies wel en niet mag.’
Regels blijven onduidelijk
Maar daar was de workshop niet voor bedoeld: de sessie richtte zich op het praktisch gebruik van AI, niet op de regels rond verantwoording en plagiaat. En dat blijkt een gemis, want veel studenten zijn niet op de hoogte van de richtlijnen in de Onderwijs- en Examenregeling (OER).
Er was ook een docent aanwezig. ‘Ik geef zelf workshops AI en taal aan collega-docenten en was benieuwd hoe studenten ermee omgaan. Onder docenten heerst paniek: ze zijn bang dat studenten over een paar jaar niet meer kunnen schrijven.’
Docent Commerciële Economie Wilco Verdoold ziet dat anders. Hij gebruikt AI actief in zijn lessen. ‘Toen ChatGPT net uitkwam, heb ik alle opdrachten van dat blok met de nieuwe tool geprobeerd te maken. Het werkte verrassend goed. Toen wist ik: hier moeten we iets mee.’
Aan docenten die nog twijfelen, geeft hij mee: ‘Probeer het gewoon, experimenteer ermee’
In de klas gebruikt Verdoold ChatGPT op allerlei manieren. ‘Een typisch marketingvoorbeeld is het maken van een customer journey. Die laat ik de studenten eerst met pen en papier uitwerken, en daarna met AI. Daarna vergelijken we ze: welke is beter, en waarom? Zo zijn ze bezig met hun vak én met AI.’
Ook probeert Verdoold droge theorie met ChatGPT levendiger te maken. ‘Internationale marketing vinden studenten pittig en het boek is dik en taai. Dus heb ik aan AI gevraagd om goede voorbeelden van de theorie uit het boek te genereren die studenten aanspreken. Zo maak je de lesstof een stuk aantrekkelijker.’
Soms mag het ook wat speelser. ‘Dan geef ik studenten de opdracht mee hun stappenplan van feedback te voorzien door een zelfgekozen “goeroe” via ChatGPT: Socrates, Cruijff, Obama – noem maar op. De week erna presenteren ze welke feedback het beste is, en waarom.’
Het laatste voorbeeld dat Verdoold geeft is het oefenen van salesgesprekken met ChatGPT. ‘Veel studenten vinden het spannend om zo’n gesprek face-to-face te voeren. Waarom niet eerst een keer oefenen met een ‘botje’? Dan gaat het echte gesprek daarna vast beter.’
Beeld: Tessel Bruns | Wilco Verdoold
‘Omarm het’
Aan docenten die nog twijfelen, geeft hij mee: ‘Probeer het gewoon, experimenteer ermee. Het is niet ethisch om onze studenten niet goed voor te bereiden op een toekomst met AI. Omarm het dus. En ja – ook als wiskundedocent. AI ís wiskunde. Waarom geen game bouwen om de stelling van Pythagoras uit te leggen? Zo komt iedereen met meer plezier het klaslokaal uit.’
De workshop bood een eerste kennismaking met de mogelijkheden van AI bij het studeren, maar ook de beperkingen ervan kwamen aan het licht. Studenten willen niet alleen leren hoe ze ChatGPT slim gebruiken, maar ook waar de grenzen liggen. Een vervolgsessie over de regels en ethische afwegingen lijkt dan ook geen overbodige luxe.