Lisa in alle Staten – een alternatief voor Black Friday
Rosa Tromp
Lisa Wolkers
Het einde nadert… Creative Business-student Lisa Wolkers is aan haar laatste jaar als HvA’er begonnen. Ze verbaasde zich de afgelopen weken over de intense marketing voor Black Friday. ‘Laten we eens delen wat we allemaal níét hebben gekocht.’
Toen ik jong was maakten mijn ouders, zoals waarschijnlijk veel ouders, mij er al van bewust dat je dankbaar moet zijn voor wat je hebt, en niet te veel moet nadenken over wat je juist níét hebt.
Mijn ouders zijn nooit van de laatste trends of de duurste merken geweest. Mijn moeder shopt liever tweedehands, en mijn vader koopt liever kanariegele schoenen als die goedkoper zijn dan de zwarte.
Ik overtuig mijn vader er graag van dat ik die föhn van 500 euro echt nodig heb
Nu ik iedere dag trendartikelen aan het schrijven ben en veel dingen rondom mode en beauty voorbij zie komen voor mijn stage, merk ik dat ik soms mee beweeg met het tegenovergestelde sentiment. Ik scrol graag door Pinterest en TikTok en dagdroom dan over een mooie nieuwe tas of een nieuw paar schoenen. Daarnaast kan ik niet wachten om in Londen door de Sephora te struinen en probeer ik mijn vader er van te overtuigen dat ik een föhn van 500 euro echt nodig heb.
Ik doe mijn best om mezelf in te houden en niet steeds mijn pinpas te trekken en denk heel bewust na over wat ik wél koop. Maar rond de kerstperiode en met Black Friday achter de rug is het altijd weer lastig. Ik word onder gespamd met de beste deals door verschillende merken en alles in mijn lichaam kriebelt om naar de winkels te rennen.
De eindstand: ik heb dit jaar niks gekocht met Black Friday. En dat kwam allemaal door een aantal TikTok-video’s die ik zag. Verschillende influencers begonnen hetzelfde sentiment als mijn ouders te delen en legden wat ik altijd al heb verkondigd een stuk beter uit dan ik. Je hoeft niet drie paar witte schoenen te hebben of spullen te kopen in de korting als je de volledige prijs niet kan betalen.
We leven nu eenmaal in een maatschappij waarin wij als mensen niet alleen producten kopen, maar ook het product zijn. In de media en door middel van advertenties worden wij constant getarget om tot actie over te gaan; te kopen dus. En ik denk dat het heel moeilijk gaat zijn om iets tegen deze vorm van marketing te doen. Het is belangrijk om jezelf hiervan bewust te zijn als consument.
Misschien klink ik nu juist wel als iemand die je iets probeert te verkopen
Misschien klink ik nu een beetje als iemand die je een cursus probeert te verkopen – dat is trouwens weer een heel andere discussie – maar je moet soms het huidige systeem even loslaten, even je telefoon uitzetten, de advertentiemails verwijderen en relativeren wat je nou echt nodig hebt.
En dat is vaak niet een nieuw paar schoenen, een mooie jas of een vakantie naar een land waar je nog nooit eerder van hebt gehoord. Laten we eens allemaal delen wat we hebben laten liggen en niet hebben gekocht in plaats van dat ik moet blijven kijken naar de enorme shopping hauls en binnengekomen PR-pakketjes die op dit moment mijn Instagram- en TikTok-tijdlijn volledig overnemen.
Geplaatst door
Lisa Wolkers studeert Creative Business. Afgelopen zomer is ze de oceaan overgestoken voor een minor aan Syracuse University, in New York. Om de week schrijft ze een column voor HvanA over haar belevenissen.