HvA’ers organiseren Megagame op campus: een live rollenspel over grote thema’s

december 6, 2024
Beeld:

Michael van der Putten

Karel Millenaar en Daan van Smaalen, ontwikkelaars van Megagames op de HvA

Geplaatst door
Michael van der Putten
Op
06 december 2024

Na enkele testversies vond in het Kohnstammhuis de eerste officiële editie van de Megagames plaats. Een complex spel, dat nog het meest lijkt op een combinatie van levend Stratego en Dungeons & Dragons. ‘De ethische kwesties zijn interessant voor studenten.’

Zo’n dertig medewerkers en studenten van de HvA deden afgelopen dinsdag mee aan Megagames, een fictief rollenspel. De grote ruimte op de negende verdieping van het gebouw aan de Wibautstraat was omgetoverd tot een nieuw universum. Terwijl iemand van de organisatie op het podium het geluid testte, keken de spelers vragend naar de papiertjes die op de tafels lagen. Global Dynamics stond er op een te lezen, Zoria las een ander.

De tafels zijn verzonnen landen of bedrijven en de deelnemers vervullen een rol binnen het land of bedrijf. In twaalf rondes ontvouwde zich gedurende de uren dat het spel duurde een levendige handel tussen de rijken en bedrijven. Iedere speler probeerde de belangen van zijn rol te behartigen.

‘De landen, personages en rondes hebben we zelf verzonnen’

Zo is daar de minister van Industrie van het land Zoria: ‘Ik ben op zoek naar bedrijven die zich hier willen vestigen. Het lastige is dat die flinke investeringen van ons vragen, maar dat is het spel dat gespeeld gaat worden. Het wordt dus bikkelhard onderhandelen’, zegt de minster van Industrie.

In het normale leven is deze minister Annemieke van der Mark, docent Built Environment op de HvA. Vanuit die rol was zij geïnteresseerd in deze game. ‘Ik vind gamificatie sowieso interessant. AI en ethiek zijn twee kwesties die volgens mij erg relevant zijn voor hbo’ers, die we meer mogen inbrengen in ons onderwijs. Dat wordt hier mooi aan de orde gesteld.’

De onderhandelingen hadden te maken met thema’s als AI en duurzaamheid wat tegengestelde belangen als winst en zelfverrijking in dit spel boeiend maakten.

Doel
Daan van Smaalen, researcher Faculty of Education, is een van de ontwikkelaars van deze Megagames. ‘We hebben dit spel, dat overigens uit Engeland komt en daar op grote schaal gespeeld wordt, ontwikkeld met zo’n tien docenten en onderzoekers van de HvA. De landen, personages en rondes hebben we zelf verzonnen.’

Op de vraag waarom ze dit doen en of de studenten niet beter hun tijd kunnen besteden aan het maken van huiswerk, moet hij lachen: ‘Ja, waarschijnlijk wel.

Beeld: Michael van der Putten | Annemieke van der Mark (l.) druk in overleg

Maar serieus: dit is een educatieve game waar veel van te leren valt. Je moet je inleven in iets en er komen ethische kwesties voorbij op het gebied van AI. Dat maakt het interessant voor onze studenten.’

Beeld: Michael van der Putten | Spelers zitten midden in onderhandelingen

Het project zit nog in de experimentele fase, toch is er al wel een duidelijk doel. ‘We zouden dit zeker met klassen willen gaan spelen’, vervolgt Daan. ‘We zijn dan ook erg benieuwd wat de deelnemers ervan vinden, en of en hoe het toepasbaar is in het onderwijs. Dat weten wij op dit moment ook nog niet.’

Ondertussen vinden er tussen de spelers levendige overleggen plaats en wil iedereen het beste voor zijn of haar rol.

Daarbij is er veel ruimte voor eigen ideeën en interpretaties. ‘Wat ik zo leuk vind, is dat als je dit spel met andere spelers speelt, je na twaalf ronden totaal andere uitkomsten krijgt. Het is bijna als het echte leven.’

Geplaatst door