Dromen over een carrière in de wolken: veel Aviation-studenten willen piloot worden
Bram van Reeuwijk (eigen foto)
Bram van Reeuwijk oefent om piloot te worden
Met de HvA-opleiding Aviation kun je later werken in de luchtvaart. Je leert over vliegtuigtechniek of bijvoorbeeld over luchthavenlogistiek. Toch zijn er veel studenten met een andere baan voor ogen: piloot worden. Hoe gebruiken zij de studie om hun droom na te vliegen? ‘Ik ben inmiddels een vliegtuignerd’.
Beeld: Eigen foto | Nika Römkens
‘Ik hoor van meer dan de helft van de studenten dat ze piloot willen worden’, zegt derdejaars Aviation-student Nika Römkens (20). Ook zij droomt van jongs af aan al van een carrière in de wolken.
‘Mijn vader is piloot en mijn moeder stewardess. Hoe meer ik te weten kwam over de luchtvaart, hoe interessanter ik het vond.’
Op haar zeventiende meldde ze zich na haar vwo aan voor de KLM Flight Academy. Ze zakte op één onderdeel. ‘Helaas. Maar de rest van de luchtvaart leek me ook interessant, dus besloot ik Aviation te gaan doen. De droom om piloot te worden, is er nog steeds.’
De keuze om Aviation te studeren, was voor Nika vooral een back-up. Na haar studie wil ze zich opnieuw aanmelden voor de selectierondes van de KLM Flight Academy. ‘De luchtvaart is een dynamische sector, er hoeft maar iets te gebeuren en je bent je baan kwijt. Kijk maar naar corona, toen veel banen op de schop gingen. Bovendien wil ik een bachelor achter de hand hebben voor als het mij niet lukt om in de cockpit te landen.’
Hoewel de studie Aviation anders is dan de opleiding tot piloot, is ze blij dat ze de studie volgt. ‘De opleiding kan pittig zijn, maar ik ben juist blij om die achtergrondkennis te hebben. Voor de studie moet je veel wiskunde en natuurkunde toepassen. Vroeger haatte ik deze vakken op de middelbare school, het bezorgde me veel mental breakdowns.’
Piloot
Uit een interne enquête onder vierhonderd Aviation-studenten van twee jaar geleden, bleek dat de helft van de studenten in het eerste jaar piloot wil worden.
Op de website van HvA staat dat van de eerstejaars Aviation-studenten in 2023, 74 procent door naar het tweede jaar gaat. Het aantal studenten dat in vijf jaar een diploma behaalt is 31 procent.
Student Nika Römkens merkt dat veel studenten stoppen met de opleiding omdat ze eigenlijk piloot willen worden. ‘Je hebt studenten die in het begin uitvallen omdat het te lastig is en je veel met wiskunde en natuurkunde krijgt te maken. Maar daarnaast zijn er ook studenten die stoppen met de opleiding omdat ze door de selectie van een vliegopleiding zijn gekomen in de tussentijd. Toch maken veel studenten ook eerst de opleiding af. En tot slot heb je nog een groep die wél de engineering- of operationskant van de luchtvaart interessant vindt. Zij hebben juist om die reden Aviation gekozen.’
‘Inmiddels ben ik een grote vliegtuignerd geworden en sta ik op een regenachtige vrijdagmiddag vliegtuigen te spotten. Ik heb een doel voor ogen, dat motiveert mij enorm.’
‘Concurrentie merk ik op de opleiding niet heel erg, ook al willen er veel studenten tegelijk piloot worden. Misschien dat die druk er meer is als je verder bent in je opleiding.’
Trots is Nika wel op het idee om straks als vrouwelijke piloot de cockpit in te stappen. Hoewel ze merkt dat de man-vrouwverhouding in de luchtvaart de laatste jaren beter wordt, ziet ze dat ze als vrouw nog wel in de minderheid is. ‘Er worden nog steeds weleens grappen gemaakt als: “oh jee, een vrouw aan het stuur, pas maar op dat je niet crasht”. Als vrouwelijke piloot moet je sterk in je schoenen staan, maar dat motiveert me alleen maar meer om hiermee door te gaan.’
Beeld: Nina Bakker | Bram van Reeuwijk
Ook derdejaars Aviation-student Bram van Reeuwijk (21) wilde altijd al piloot worden. ‘Je ziet veel medestudenten de selectie van de pilotenopleiding proberen, niet iedereen lukt dat. Vaak is Aviation dan een alternatief.’
Bram rondde zijn mbo ICT-Beheer af, maar het idee van een carrière als piloot is altijd bij hem blijven hangen. Ook voor hem is Aviation een springplank om uiteindelijk zijn pilotendroom werkelijkheid te laten worden.
In het begin van de opleiding, was het voor hem best een uitdagende studie. ‘Op het mbo had ik geen natuur- en wiskunde meer. Het was daardoor best pittig’, vertelt Bram. ‘Het tempo lag hoog en de stof was soms ingewikkeld. Het was keihard werken, maar toen haalde ik mijn propedeuse.’
Voor Bram is de opleiding een manier om uiteindelijk toch piloot te worden. ‘Ik doe de opleiding niet “om maar iets met luchtvaart te doen”. Als de pilotenopleiding uiteindelijk niet lukt, kan ik altijd nog iets anders in de luchtvaart doen. Ik merk nu dat de vliegwereld meer is dan alleen piloot zijn. Je leert meer over de techniek van een vliegtuig en hoe dat door piloten gebruikt kan worden. Ik denk dat dit mijn kans om piloot te worden wel vergroot.’
‘Ik doe de opleiding niet “om maar iets met luchtvaart te doen”’
Bram gaat na Aviation proberen om de vliegopleiding bij KLM te doen, die een strenge selectie heeft. Lukt dat niet, dan probeert hij op eigen houtje de verschillende vliegbrevetten te behalen. ‘Dat zou de minder officiële weg zijn. Als ik het zelfstandig doe, is het net als het halen van je rijbewijs. Je moet zelf vlieguren opbouwen, bijvoorbeeld bij de vliegvereniging van KLM. Op die vliegschool ben ik nu bezig om mijn eerste brevet te halen. Daarna kan ik in Spanje een privé-brivet halen. Daar is het weer altijd goed om te kunnen vliegen.’
Volgens Bram is deze manier minder voor de hand liggend, omdat er veel tijd in gaat zitten en je zelf je lessen moet betalen. Het voordeel is dat je per vlieguur betaalt en je niet kan worden “afgewezen”. ‘Ik werk bij de tankdienst als bijbaan, waarbij ik de vliegtuigen voltank. Ook woon ik thuis. Zodoende kan ik mijn vlieglessen financieren. Het duurt dan langer, maar als het op deze manier ook lukt, ben ik blij. Dan kan ik mijn passie uitvoeren en daarnaast een baan in de luchtvaart zoeken. Wie weet, waar mijn vliegtuig landt.’
Geplaatst door
Redacteur bij HvanA. Ik duik graag in nieuws en achtergrondverhalen rondom de Hogeschool van Amsterdam. Heb je een tip of wil je eens in gesprek? Mail naar nina@hvana.nl.