Docenten kunnen precies zien wat jij doet op Brightspace

maart 2, 2021
Geplaatst door
Andrea Huntjens
Op
02 maart 2021

Bekijk jij alle kennisclips, of laat je er af en toe een paar schieten? Docenten kunnen precies zien wat jij doet op online leeromgeving Brightspace, zo ontdekte Creative Business-docent Katja Michael. ‘Dat Google veel van je weet, oké. Maar je eigen school?’

‘Zou je het erg vinden als ik de berichtjes op je telefoon kon lezen?’, zo begon docent Katja Michael haar college over privacy en media. ‘En wat nou als ik precies kon zien wat je doet op Brightspace?’

Privacy en online onderwijs

Onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob waarschuwen voor de privacyrisico’s die onderwijsinstellingen oplopen door het online onderwijs. In een brief aan de Tweede Kamer schrijven ze dat vooral scholen die werken met programma’s van Google moeten opletten. Volgens de voorwaarden mag Google namelijk zelf bepalen welke gegevens het verzamelt en met welk doel. Daardoor hebben de scholen onvoldoende begrip op wat er met deze gegevens gebeurt, vinden de ministers.

[hier nog melden dat de HvA met microsoft werkt, waar aanvullende afspraken mee zijn gemaakt en misschien verwijzen naar eerder nieuws dat ze Zoom hebben verboden, ivm het feit dat de metadata in de VS wordt opgeslagen, net als bij Google. Miscrosoft is ovestag gegaan. Zie ook de kamerbrief.]

Eerder ontdekte Michael – per toeval – dat ze veel meer informatie over studenten kon zien op het online leerplatform dan ze dacht, of wilde. ‘Ik wilde checken hoe vaak de kennisclips bekeken werden, en of studenten er iets aan hadden. Toen zag ik dat ik per individuele student kon zien of, en hoelang, ze de video’s bekeken. Zo zag ik precies wie de clips vijftien keer opnieuw keek, of ze allemaal oversloeg.’

Online afspreken

Michael kon zo precies bijhouden wat iedere student online uitspookte. ‘Ik kon zien hoe lang studenten online afspraken om elkaar feedback te geven, hoe lang ze de opdracht open hadden staan. Enorm veel onzin aan informatie.’

Student Huib van Eijnsbergen, die het college van Michael volgde, wist niet dat docenten zijn online gedrag konden bijhouden. ‘Ergens kun je het wel verwachten: iedere website kan je tracken. Google heeft waarschijnlijk een heel profiel van mij. Toch is dat anders. Dat Google veel van je weet, oké. Maar je eigen school? Wie weet wat docenten met die informatie doen.’

‘Ik zou kunnen checken of je cijfer wel matcht met hoe lang jij over je huiswerk hebt gedaan’

Michael benadrukt dat ze de informatie na haar ontdekking niet meer opgezocht heeft, en dat ook andere docenten niet in de gaten houden hoe vaak je de opdrachten geopend hebt. ‘Maar ik snap dat studenten bang zijn dat wij die informatie kunnen gebruiken voor een beoordeling. In theorie zou ik kunnen checken of je cijfer wel matcht met hoe lang jij over je huiswerk hebt gedaan.’

Vinkje

Michael heeft een melding gedaan bij de HvA, onder andere bij haar opleidingscommissie. ‘We moeten echt kijken wat voor de HvA de grenzen zijn wat betreft de privacy van studenten. Zij moeten dit weten, en niet door een ‘I agree’-vinkje aan te klikken aan het begin. Je moet hier als onderwijsinstelling open over zijn.’

Volgens Huib is de toegang tot gegevens via Brightspace ‘op het randje’. ‘Het is een grijs gebied. Op Instagram en Facebook weet je dat als je een account hebt, dit gebeurt. Maar op je school wil je er toch beter over geïnformeerd worden.’

– Wie bij HvA zei dat ze eraan gaan werken? Wij als opleidingscommissie hebben gevraagd wat nou precies de richtlijnen zijn voor de HvA. Is het verplicht om camera aan te zetten? Online lesgeven. Aangekaart bij opleidingsmanager. Privacy officer was er ook mee bezig. Maarten Slutjes. OPleidingsmanager gaf aan dat het iets is dat HvA-breed aangegeven moet worden.

– Hoe vind je dit anders dan onderwijs op school? Bij fysiek onderwijs kan ik niet zien wat ze thuis doet, alleen bij mij. Ik kan detaislz ien wat ze doen qua voorbereiding van de toets bijvoorbeeld, dat zijn twee verschillende werelden. Het heeft voor mij geen meerwaarde. In fysieke les vraag ik soms wie voorbereid heeft, maar nooit: hoe lang heb je daar dan over gedaan.

Geplaatst door