De bijbaan van… Amy Koster: ‘Iedere keer weer magisch als je de cockpit binnenkomt’
Ralph Valkenier
Amy in de cockpit van een vliegtuig
Achter de kassa, in een bestelauto of op een festival: Nederlandse studenten zijn Europees kampioen bijverdienen. Wat voor werk doen HvA’ers naast hun studie? Dit is de bijbaan van… Amy Koster (20), die vliegtuigen laat remmen op Schiphol.
Beeld: Ralph Valkenier | Amy met haar vader
Doen
‘Ik werk als brake operator bij KLM. Vliegtuigen worden door een sleeptruck op de luchthaven versleept. Dat gebeurt door het voorwiel van het vliegtuig te klemmen aan de truck.’
Profiel
Naam: Amy Koster
Studie: Aviation
Werkt als: Brake operator (remmen van vliegtuigen)
Sinds: mei 2024
‘Maar er zit ook iemand in de cockpit om het vliegtuig gereed te maken voor het slepen, dat doet de brake operator. Ik haal bijvoorbeeld de remmen eraf, zet bepaalde systemen aan en soms moet er tijdens het slepen worden bijgeremd. Sommige kisten zijn zo zwaar dat de sleeptruck het remmen niet alleen kan. Daarvoor heb ik contact met degene in de sleepwagen. Ik zit ook in de cockpit voor het geval er iets misgaat, dan kan ik zelf de rem intrappen. Gelukkig heb ik dat nog nooit hoeven doen.’
‘Ieder vliegtuig heeft zijn eigen remsysteem’
‘Eigenlijk solliciteerde ik op een andere functie bij KLM. Maar een collega van mijn vader, die ook bij KLM werkt, zei: ‘’Waarom loopt ze niet een dagje met mij mee?‘’ Dat deed ik een jaar geleden en ik vond het helemaal geweldig. Eerst heb ik snel mijn rijbewijs gehaald, afgelopen mei ben ik begonnen.’
‘Ik werk soms bijna veertig uur per week, en ja: dat is te combineren met mijn studie’
Leren
‘Ik heb inmiddels in alle vliegtuigen van de KLM gezeten en ze hebben allemaal hun eigen remsystemen. Ik heb al die systemen moeten leren en heb daarvoor een opleiding van twee weken gedaan. Je moet het even weten, maar inmiddels kan ik de cockpits dromen.’
‘Mensen reageren altijd heel enthousiast als ik vertel wat voor werk ik doe. Veel van mijn klasgenoten hoor ik zeggen: wow, dat wil ik ook. Dat vind ik zelf wel heel vet hoor. Ik vind het werk zelf ook altijd nog heel gaaf; het blijft speciaal dat je heel Schiphol vanuit de cockpit ziet.’
Beeld: Ralph Valkenier | Amy in cockpit
‘Ik studeer Aviation en zit officieel in het derde jaar. Voor mijn opleiding leer ik niet direct iets met dit werk. Op de studie leren we nu bijvoorbeeld wel over systemen aan boord van vliegtuigen. Maar ja, ik weet al hoe dat werkt, omdat ik het zie in de praktijk.’
Verdienen
‘Mijn basissalaris is rond de 16,41 euro per uur, maar er komen veel toeslagen bij. We werken met onregelmatige diensten, dus het kan oplopen tot 22 euro per uur. En ik werk echt heel veel, zo’n 32 tot 40 uur in de week. Ik kan dat combineren met mijn studie, bij Aviation is het namelijk veel zelfstudie.’
Vooruitkijken
‘Piloot worden is altijd mijn eerste keus geweest, maar sinds ik bij KLM werk, zie ik ook veel andere dingen die interessant zijn. Bijvoorbeeld het verbeteren van processen op de grond. Daar kan een hoop veranderen en het lijkt me ook heel leuk om me daarmee bezig te houden.’
Heb jij ook een bijzondere bijbaan? Laat het ons weten (info@hvana.nl), misschien spreken we jou dan wel in de volgende aflevering van ‘De bijbaan van…’