CMR-voorzitter Twan da Silva: ‘We moeten eerlijk zijn over de ingrijpende veranderingen’

september 23, 2025
Beeld:

Paul Disco

Twan da Silva

Geplaatst door
Paul Disco
Op
23 september 2025

De HvA heeft een nieuwe CMR-voorzitter, Twan da Silva, docent Creative Business. Zijn missie: eerder meedenken met het College van Bestuur en besluiten zichtbaarder maken. Medezeggenschap werkt pas echt als iedereen kan zien wat we doen.

De Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) koos onlangs een nieuw dagelijks bestuur. Twan da Silva, vorig jaar nog vicevoorzitter, volgt dit studiejaar Britt van Dijk op als voorzitter van de raad. Het team bestaat verder uit student Luka Dukanovic als vicevoorzitter, docent Nathalie Wesseling-Weijers als secretaris en student Maryam Amir als penningmeester.

Op de site van de CMR staat dat de kersverse voorzitter verheugd reageerde op zijn uitverkiezing. Zijn speerpunten? Transparantie noemt hij zijn eerste prioriteit, daarnaast wil hij de medezeggenschap sterker en zichtbaarder maken. Ook moeten er nieuwe afspraken komen met het College van Bestuur, over vroege betrokkenheid bij besluiten. ‘Openheid en duidelijkheid zijn cruciaal om iedereen het gevoel te geven dat hun mening ertoe doet.’

Gefeliciteerd met uw benoeming. Wat gaf de doorslag om nu voorzitter te worden?
‘Vorig jaar had de CMR met Britt van Dijk een sterke studentenvoorzitter. Als vicevoorzitter leerde ik veel en zag ik dat continuïteit belangrijk is. We hebben hard gewerkt aan eerdere betrokkenheid in de besluitvorming. Ik voel me klaar om die lijn door te trekken.’

Jawel, maar waarom als de frontman?
‘Omdat iemand het moet doen die stevig in de stoel kan zitten, dossierkennis heeft en lastige gesprekken met het bestuur niet schuwt. Voor mij was het evenveel plichtsbesef als ambitie.’

Twan da Silva

Beeld: HvanA | Twan da Silva

Wat neemt u mee uit uw jaar als vicevoorzitter?
‘Dat wij als CMR nu zeggen: betrek ons vroeg bij onderwerpen waarover besloten moet worden. De kunst is dan evenwicht te vinden: kritisch helpen zonder het beeld te wekken dat we het altijd eens zijn. Want we zijn het ook weleens niet eens. En dat helder communiceren naar de studenten en medewerkers.’

‘Een sociaal plan staat nadrukkelijk op onze radar’

Nieuwe studenten zullen de CMR nauwelijks kennen. Hoe legt u kort uit waarom medezeggenschap op de HvA ertoe doet?
‘Het geeft studenten en medewerkers een democratisch recht. Het recht om hun zienswijze en belangen op tafel te leggen die bestuurders vanuit hun positie niet altijd scherp zien. Het is dus een manier om invloed uit te oefenen.’

De hogeschool staat dit jaar voor stevige uitdagingen. Door de dalende instroom van studenten staat er veel financiële druk op opleidingen. Wat is nu prioriteit voor de CMR?
‘Wat mij betreft dat we eerlijk zijn over de ingrijpende veranderingen die de hogeschool te wachten staan, én dat we dat proces kritisch volgen. Vorig jaar kon de HvA nog bezuinigen met de kaasschaaf; dat kan niet nog eens. Dat betekent dat er besluiten worden genomen die pijn gaan doen. Onze taak als raad is het medewerkers- en studentenperspectief daarbij consequent inbrengen.’

En daar transparant over zijn. Hoe kan dat beter?
‘We doen veel als CMR, maar communiceren daar te weinig over. Dat gaan we dit jaar anders doen. Alle besluiten, adviezen en agenda’s worden centraal en openbaar vindbaar. Mensen moeten kunnen zien wat we doen, hoe we het doen en wat het effect is.’

Waar spreken jullie deze weken over?
‘Het gaat nu veel over de versterking van de medezeggenschap binnen de hele HvA. We willen opleidingscommissies en deelraden beter verbinden. En we willen het management bijspijkeren in ‘wat is medezeggenschap en wat levert het op?’. Daarnaast gaat het momenteel veel over huisvesting en onroerend goed – minder gebouwen is een optie voor de HvA. Andere onderwerpen zijn de roostering, interne mobiliteit van medewerkers en zorgvuldige maatregelen om het aantal personeelsleden te verminderen.’

Nu u dat zegt: ik heb het gisteren gecheckt bij de vakbond, maar de HvA heeft nog geen afspraken over een reorganisatie, een sociaal plan, aangeleverd.
‘Een sociaal plan staat nadrukkelijk op onze radar.’

Veel kritiek vanuit medezeggenschap gaat over traagheid en informatie ‘op het laatst’. Hoe gaat u dat tackelen?
‘Tweeledig. Eén: we willen echt eerder meedoen met de besluitvorming. Dan kun je ook sneller oordelen als raad. Twee: als stukken toch te laat komen, stemmen we niet. Geen stuk, geen besluit. Dat hebben we vorig jaar uitgesproken en dat houden we vast.’

Studenten noemden in ons onderzoek dat veel input doodloopt in de bureaucratie van de HvA. Herkent u dat?
‘Door de complexiteit van onze organisatie spelen er ongelooflijk veel dingen tegelijkertijd. Maar we hebben één College van Bestuur en één CMR, en die kunnen zich niet in honderdduizend stukken opdelen. Dat is natuurlijk iets wat nu ook weer gaat spelen, zeker vanwege de urgentie van allerlei dossiers. Maar… dat mag nooit betekenen dat we genoegen nemen met stukken die te laat worden aangeleverd.’

‘Kleine successen moeten we ook zichtbaar maken: al gaat het om meer stopcontacten op je studieplek’

Er leeft het beeld dat de CMR vooral reactief is en weinig zelf zaken op de HvA-agenda zet.
‘Dat imago is deels aan onszelf te wijten. We gaan onze eigen agenda scherper voeren op dat studenten goed kunnen studeren bij hun opleiding, werkbaarheid en studentbinding. We moeten onze eigen successen ook meer zichtbaar maken.

Kleine dingen tellen ook – als we bijvoorbeeld meer stopcontacten regelen in studieplekken, kan dat al een verschil maken. Dat merkt een student meteen.’

Studentbinding komt vaak terug bij de HvA, de lokalen staan vaak leeg. Wat werkt volgens u wél?
‘Laten we eerlijk zijn, het begint met een aantrekkelijk en stevig lesprogramma en dagritme. Als je studenten te weinig biedt als HvA, komen ze niet in protest. Dan gaat deze generatie wel ergens anders heen. In opleidingen waar het eerste jaar weer vaste blokken heeft, met ochtendles, middagtaken en eind-van-de-dag terugkoppeling, verwacht ik meer binding – met de campus, de docenten en elkaar.’

Als we over een jaar opnieuw zitten, wanneer zegt u dan: “dit was een sterk CMR-jaar”?
‘Als studenten en medewerkers helder weten wat medezeggenschap is en doet, als het bestuur die meerwaarde aantoonbaar faciliteert, en als onze invloed zichtbaar is – in transparantie van processen, in betere besluiten en in voelbare student- en medewerkerbinding.’

Deel dit verhaal op je socials:

Geplaatst door

Ik ben hoofdredacteur van HvanA. Heb je nieuws over de HvA, wil je wat kwijt of gewoon even bijpraten: mail gerust naar paul@hvana.nl