Anil neemt stokje over van Luka als ‘woordvoerder’ van HvA-studenten
Paul Disco
Waar moet de HvA zich absoluut in verbeteren, als het aan studenten ligt? En hoe breng je dat onder de aandacht? Hoewel de hogeschool veel doet voor studenten, mag de communicatie daarover nog een stuk beter, vinden de oude én nieuwe studentassessor van de HvA.
Wist je dat er bij de Hogeschool van Amsterdam een student meepraat met de grote bazen, het College van Bestuur, van de hogeschool? Die student wordt een studentassessor genoemd. Maar wat doet zo’n student precies, en waarom is het belangrijk?
De oude en nieuwe studentassessor ontmoeten elkaar aan het eind van de dag in een vrijwel lege kantine van het Wibauthuis. Luka Dukanovic (vierdejaars student Finance & Control) begroet Anil Pandey (derdejaars student Aviation) alsof ze al jarenlang bevriend zijn.
Luka was afgelopen jaar studentassessor, Anil heeft dit jaar het stokje van hem overgenomen.
Een advies heeft de oude assessor wel voor de nieuwe: ‘Maak de rol van studentassessor zichtbaarder, en draag actief bij aan structurele verbeteringen binnen de HvA.’
Wat is een studentassessor?
Een studentassessor is dé schakel tussen studenten en het management van de HvA. Een assessor studeert zelf aan de HvA en brengt de mening in van studenten rechtstreeks bij belangrijke bestuurlijke beslissingen. Denk aan onderwerpen zoals onderwijs, studentenwelzijn en gelijke kansen.
Er is een studentassessor bij de hoogste bazen van de HvA, het College van Bestuur. Faculteiten hebben ook een studentassessor, die praat mee met de decaan.
Je zou kunnen zeggen: ze helpen de afstand tussen studenten en bestuur te verkleinen. Naast de kennis en ervaring die HvA-studenten als assessor opdoen, ontvangen ze ook een salaris.
Een studentassessor is een beetje als een woordvoerder voor alle studenten van de HvA. Luka legt uit: ‘Ik mocht het hele jaar meedenken met het College van Bestuur, de mensen die beslissen over hoe de hogeschool werkt. Mijn taak was om de stem van studenten te laten horen.’
Volgens Anil, begin januari officieel begonnen, is dat best een uitdaging: ‘Je vertegenwoordigt niet alleen jezelf, maar álle studenten. En dat betekent dat je goed moet weten wat er speelt.’
Directe lijn met studenten
De HvA doet al veel onderzoeken onder studenten, zoals de Nationale Studenten Enquête (NSE). Waarom is een studentassessor dan nog nodig? Anil: ‘Onderzoeken laten cijfers zien, maar missen soms wat echt belangrijk is. Wij horen direct van studenten waar ze tegenaan lopen, bijvoorbeeld in de kantine of op social media. Die verhalen kun je niet altijd uit een enquête halen.’
‘Je vertegenwoordigt álle studenten: dat betekent dat je goed moet weten wat er speelt’
Beide assessoren vinden de rol van studentmentoren heel belangrijk, omdat ze makkelijk aanspreekbaar zijn voor andere studenten. Ze weten vaak beter wat er speelt, omdat ze zelf ook student zijn en dus goed begrijpen waar anderen mee zitten. Luka: ‘Studentmentoren zorgen ervoor dat studenten zich niet verloren voelen in het systeem. Ze kunnen net dat duwtje in de rug geven om hulp te zoeken.’
Toch kan het beter. De assessoren denken dat de samenwerking tussen studentmentoren en studieloopbaanbegeleiders (SLB’ers) sterker kan, zodat problemen sneller worden opgelost. Ook moet het duidelijker worden wie de mentoren zijn en hoe je ze kunt bereiken, zodat alle studenten weten waar ze terechtkunnen voor hulp of advies.
Stagediscriminatie
Beide assessors zien vooral veel dingen die de HvA goed doet, maar toch ook dingen die beter kunnen. Anil wil dit jaar werken aan stagediscriminatie. ‘Sommige studenten hebben nog steeds te maken met discriminatie bij het vinden van een stageplek. Dat beïnvloedt hun welzijn en kansen, en dat moeten we bespreken.’
‘De HvA regelt veel voor studenten, maar vaak weten ze dat niet’
Daarnaast vinden Luka en Anil dat de communicatie naar studenten beter kan. ‘De HvA regelt veel voor studenten, maar vaak weten ze dat niet,’ zegt Luka. ‘Of besluiten, zoals veranderingen in het rooster, worden pas gedeeld als ze al vaststaan. Studenten hebben dan het gevoel dat er over hen wordt beslist, zonder dat ze mogen meepraten.’
De toekomst van de studentassessor
Anil wil studenten meer betrekken bij wat er speelt op de hogeschool. ‘Het zou tof zijn om bijvoorbeeld via een app vragen te stellen aan studenten. Wat vinden ze van de openingstijden van de gebouwen? Hoe ervaren ze hun lessen? Dat soort dingen kun je makkelijk peilen. Zo voelt iedereen zich meer gehoord.’
En dan ook meer aandacht voor transparantie en communicatie. Hij ziet graag dat studenten beter geïnformeerd worden over wat er speelt binnen de hogeschool, bijvoorbeeld via korte updates.
Luka is trots op wat hij heeft bereikt. Zijn belangrijkste doel was ervoor te zorgen dat iedereen zich thuisvoelt op de HvA. ‘Daarom ben ik gestart met het project Studentbinding, om de verbinding tussen studenten en de hogeschool te versterken.’
Maar hij ziet dat er nog genoeg te doen is. ‘Het belangrijkste is dat studenten weten dat ze bij ons terechtkunnen. We moeten laten zien dat hun mening echt iets kan veranderen.’
Geplaatst door
Ik ben hoofdredacteur van HvanA. Heb je nieuws over de HvA, wil je wat kwijt of gewoon even bijpraten: mail gerust naar paul@hvana.nl