Meelifters in je werkgroep. Hoe herken je ze en hoe ga je met ze om?

17 oktober 2018
Beeld:

iStock (bewerking: Daniël Rommens)

Geplaatst door
Heleen Gorris
Op
17 oktober 2018

Meelifters, wie heeft er niet mee in een projectgroep gezeten? Deadlines missen, niet op komen dagen, slordig werk inleveren en geen initiatief tonen. Studenten Joyce, Chawa, Virgie en Danny werden door hun groepsgenoten tot wanhoop gedreven. Hoe herken je ze en hoe ga je ermee om?

‘Ik ben thuis opgesloten en mijn moeder heeft de sleutel.’ Toen student Virgie Doornekamp (25, media, informatie en communicatie) een app met deze tekst van een groepsgenoot ontving, fronste ze wel even haar wenkbrauwen. Een uur later zou deze medestudent een opdracht in moeten leveren.

‘Best bizar dat 25 procent van je cijfer beïnvloed wordt door iemand die niets uitvoert’

Of die medestudent die tien minuten voor de eindpresentatie van een groepsproject nog steeds nergens te bekennen is. Hij had geen idee dat hij de eindpresentatie van het project had. Toen hij vroeg of ie nog moest komen stuurde Joyce Mulder (28, Communication & Multimedia Design) hem een woedend bericht terug: ‘Blijf maar thuis.’

 

Klinkt dit jou bekend in de oren? Grote kans dat jij in een projectgroep weleens te maken hebt gehad met een meelifter. Of misschien ben je er zelf wel een. ‘Een meelifter is een student die in een groepsverband geen of weinig initiatief neemt,’ vertelt Virgie. ‘Daarnaast komt een meelifter vaak niet opdagen, is regelmatig te laat of levert slordig werk in.’

 

Festivalgangers

‘In bijna iedere projectgroep zit wel een meelifter,’ volgens Virgie. ‘Het probleem met meelifters is dat ze door het werk van de rest van de groep een hoger cijfer krijgen, maar de rest van de groep kan ook een lager cijfer krijgen doordat de meelifter niets doet of alles op het laatste moment.

‘Je kunt beter sociaal onhandige mensen als groepsgenoten hebben, die zijn wel betrouwbaar’

Je werkt tussen de twee en zes maanden samen met zo iemand, dus dat zorgt voor frustratie en irritatie,’ zegt Joyce. ‘Ik werk ieder studiejaar ongeveer de helft van de tijd in een projectgroep’, vertelt ze. Chawa Wijenbergh (23, communicatie): ‘Eigenlijk is het best bizar dat een kwart van je cijfers wordt beïnvloed door iemand die niet meedoet.’

 

Toch zijn meelifters niet per se asociale en egoïstische mensen. Chawa: ‘Mensen die er in groepen met de pet naar gooien zijn vaak juist sociale mensen die regelmatig naar festivals gaan, makkelijk een praatje aanknopen, veel werken en hun prioriteit niet bij de studie hebben liggen.’ Joyce is het daarmee eens: ‘Je kunt beter sociaal onhandige mensen als groepsgenoten hebben, die zijn wel betrouwbaar.’

Beeld: HvanA | De naam ‘Mark’ slaat niet op een van de genoemde studenten in het artikel

Joyce, Chawa en Virgie zitten nu in het derde jaar van hun studie en dachten dat meeliftende studenten na het eerste jaar wel uit zouden vallen. Dat bleek niet het geval, want ze hebben er nog steeds mee te maken. Joyce: ‘Bij sommige meelifters denk ik echt: Hoe kan het dat jij het derde jaar hebt gehaald?’

 

Confrontatie

Hoe ga je om met een meelifter? ‘Zet je sociale angsten aan de kant en confronteer iemand,’ adviseert Danny de Vries (21, oud-student en nu docent aan de opleiding Communication & Multimedia Design). ‘De rest van de groep krijgt een veel hogere werkdruk als één persoon er liever nog een pilletje ingooit om vier uur ’s nachts, in plaats van uitgerust op een groepsbijeenkomst te verschijnen.’

 

Virgie confronteerde in het eerste jaar een meelifter. Die bood daarop zijn excuses aan. ‘Vaak gaat het daarna een paar weken goed, maar dan vervalt iemand weer in zijn oude gedrag. Toch vind ik iemand direct confronteren goed. Je moet het zien als oefening voor later op de werkvloer. Dan ga je ook niet achter iemands rug om naar je leidinggevende.’ Dat vindt Joyce ook: ‘Ik voel me soms net een moeder als ik moet zeggen wat iemand moet doen. Maar naar de docent gaan doe je als groep niet snel, dat voelt als klikken.’

Beeld: iStock (bewerking: Daniël Rommens)

Naar de docent stappen gebeurt sowieso pas als de meelifter er twee of drie keer op is aangesproken door zijn groepsgenoten. Danny maakte als student én docent meelifters mee. ‘Studenten denken vaak dat docenten geen inzicht hebben in wie de kantjes ervan af lopen, maar dat is niet zo. Docenten zien echt wel wie zich niet inzet.’

‘Docenten zien in de lessen ook wie de kantjes ervan af lopen en de meelopers zijn’

Persoonlijke problemen

Toch is Danny als docent voorzichtiger met iemand confronteren of meteen een onvoldoende geven. ‘Je moet er als docent serieus rekening mee houden dat er persoonlijke problemen kunnen spelen bij meelifters. Als student denk je eerder: Ja hallo, doe gewoon je best. Dat kan als docent niet.’

 

Wat kunnen docenten en studenten dan wel doen om meelifters onschadelijk te maken? ‘Lees je vooraf goed in in de opdracht, zodat je een evenwichtige taakverdeling kunt maken’, zegt Chawa. ‘Als je zeker weet dat iedereen ongeveer evenveel moet doen, valt een meelifter eerder op.’ Danny vindt vooral eerlijkheid belangrijk: ‘Laat je irritatie niet doorsudderen en vertel het je docent als er echt niet met iemand te werken valt.’

 

Chawa en een andere groepsgenoten besloten in het eerste jaar naar een docent te stappen toen een meelifter weigerde tussentijdse deadlines te halen. ‘Hij is toen uit de projectgroep gezet en moest een herkansing doen. Ik voelde me daarna toch schuldig: het is wel iemands opleiding.’

 

Heb jij ervaring met meelifters? Of heb jij misschien wel iets op te biechten? Reageer onder dit stuk of mail naar Heleen met je reactie.