Student Rick bedacht in twee weken de toekomst van een vliegbedrijf

16 augustus 2018
Beeld:

Joan Lalla-van Velzen | Boven: Het HvA-team. Voor: het JetSupport-team

Geplaatst door
Ellis Portier
Op
16 augustus 2018

Hoe is het om de toekomst van een bedrijf uit te stippelen? Rick van Galen (22, Aviation) nam een managementrol aan voor luchtvaartbedrijf JetSupport, en adviseerde het echte management over de toekomst van het bedrijf.

‘Ik ben wel iemand die mezelf altijd uit wil dagen en had van de zomer niet echt plannen om weg te gaan, dus toen ik de flyers zag, dacht ik: waarom niet?’ Aan het woord is Rick, student Aviation. Samen met drie medestudenten liep hij stage bij JetSupport.

Beeld: Beeld: Jelle Draper | Rick van Galen

JetSupport houdt zich bezig met zakelijk vliegverkeer. Ze bieden onder andere onderhoud aan voor privéjets. Hun kantoor en vliegtuighangars zijn beide te vinden op Schiphol-Oost.

 

‘Het was een pilot, dus het was de eerste keer dat JetSupport samen met de HvA deze stage opzette. Toen ze me begin juni belde om te zeggen dat ik stage mocht komen lopen bleek ik de enige te zijn die zich had aangemeld.’

 

‘In eerste instantie wilde JetSupport twee teams van vier studenten aannemen, maar dat is uiteindelijk maar één team geworden,’ vertelt Rick. ‘De promotie had dus iets beter gekund. Op een gegeven moment heb ik zelf maar een bericht geplaatst in de Facebook-groep van onze studie. Dat ene team is uiteindelijk wel een goed team geworden.’

 

In het diepe gegooid

‘Het was even wennen aan het begin omdat we echt in het diepe gegooid werden. Bij onze opleiding gaat het over de luchtvaart in het algemeen, bijvoorbeeld over de standaard passagiersvliegtuigen die je altijd op Schiphol ziet,’ vertelt Rick. ‘Dit was echt een andere tak. JetSupport houdt zich namelijk bezig met zakelijk vliegverkeer. Ze doen onder andere onderhoud aan zakelijke vliegtuigen.’

 

‘Ze zeiden dat ze ons niks in de mond wilden leggen, omdat ze onze ideeën van tevoren niet te veel wilden beïnvloeden. Het enige wat ons verteld werd is dat JetSupport op zoek is naar groeimogelijkheden. De eerste paar dagen was het hierdoor even zoeken naar wat er van ons verwacht werd,’ zegt Rick.

 

‘De stage was net een pressure cooker: twee weken waarin elke dag tot laat werd gebrainstormd en ideeën werden uitgewerkt. Ik heb er wel van genoten en ik ben trots op wat we in twee weken hebben neergezet. Helemaal als je je bedenkt dat we in het begin niet wisten waar we aan begonnen.’

 ‘De stage was een pressure cooker: elke dag werd er tot laat gebrainstormd’

Groei

‘De opdracht van deze stage was om aan het eind van die twee weken met een presentatie te komen over mogelijke ideeën voor de groei van het bedrijf waar zij zelf misschien niet aan gedacht hadden,’ vertelt Rick. ‘Wij kwamen bijvoorbeeld met het idee om virtual reality te gaan gebruiken. Niet alleen voor trainingen of onderhoud, maar ook voor klanten. In plaats van een folder of een site kunnen de klanten dan echt zién wat JetSupport voor hen kan doen.’

 

‘Een ander idee was franchising – dat betekent dat je een bedrijf niet overkoopt, maar dat dat bedrijf wel jouw naam en bedrijfsvoering overneemt. Deze manier van uitbreiding is vaak goedkoper dan een volledige overname van een bedrijf,’ zegt Rick. ‘Dat was iets waar JetSupport nog niet aan had gedacht.’

‘We konden tijdens onze lunches stoom afblazen met een partijtje pingpong’

‘Waar ik het meest van genoten heb was de sfeer. Iedereen daar was vriendelijk en behulpzaam. De directie zat maar drie deurtjes verderop, dus we konden gewoon op (bijna) elk moment aankloppen en naar binnen lopen als we iets wilde weten,’ aldus Rick. ‘Daarnaast was het ook gezellig daar met mijn studiegenoten te zitten. Naast het harde werken konden we gelukkig tijdens onze lunches stoom afblazen met een partijtje pingpong.’