HvA’ers racen in Monaco met boot op zonne-energie

19 juli 2018
Beeld:

Privéarchief Jan-Derk Bakker | De zonneboot en de volgboot net te water gelaten in de buurt bij Lyon

Geplaatst door
Ellis Portier Flora Woudstra Hablé
Op
19 juli 2018

Het Solar Team van de HvA is in Monaco vierde geworden in een race met door zonnepanelen aangedreven boten. Deze week varen ze over rivieren terug naar Amsterdam. Deelnemers Jeffrey en Linda over wedstrijdspanning, hoge golven en haperende gashendels.

‘Het was hartstikke gaaf. Je ligt in spanning samen met al die bootjes te wachten op het startsein, en dan schiet je ineens allemaal weg. Ik was echt een feestje aan het bouwen op die boot. Je zit daar in je eentje op het water, maar je voelt je wel echt een team op dat moment,’ vertelt Jeffrey Gijzenberg (20, student Mechanical Engineering).

 

Hij was stuurman tijdens de zogeheten endurance race in Monaco, waarin werd getest hoe lang de boten op zonne-energie het volhielden, en hoeveel energie daarbij wordt verbruikt. Ook werd een sprintrace en een slalomrace gehouden. 

Stuurman Jeffrey: ‘Ik was echt een feestje aan het bouwen op die boot’
Beeld: Privéarchief Linda de Die | De zonneboot bij zonsondergang

De HvA’ers hadden hun zonneboot op uithoudingsvermogen ontworpen, maar de endurance-race werd na veertig minuten afgelast, vanwege het weer. Jeffrey: ‘Het was die dag bewolkt. Op een gegeven moment waren de golven twee keer zo hoog als de meeste bootjes. Ons vaartuig had hier geen last van, maar veel andere deelnemers wel. Jammer genoeg heeft de organisatie besloten dit wedstrijdonderdeel op een gegeven moment te staken.’

 

Slalom

De sprintrace op de tweede dag werd gewonnen door het HvA-team. ‘Ook toen was het nog bewolkt, en dat kwam ons goed uit. De HvA-boot is namelijk beter voorbereid op een gebrek aan zonlicht dan de rest. De meeste tegenstanders hadden hun boot vooral op snelheid ontworpen’, zegt stuurman Jeffrey. 

 

Bij de slalom, waarbij de boot zo snel mogelijk om obstakels heen moest varen, werd het team ‘slechts’ zesde. ‘Onze boot is langer dan de meeste andere boten, dus het was lastig om te manoeuvreren.’

De HvA’ers varen deze week terug naar Amsterdam, met student Linda de Die (20, Product Design) aan het roer. ‘Ik stuur met de zonneboot over de rivieren, een normale boot vaart achter me mee voor de veiligheid. Tijdens de reis heb ik ook constant contact met de mensen die meerijden op de kant. Zij geven informatie door over hoeveel energie de zonnepanelen genereren, en hoeveel energie de boot vervolgens verbruikt.  Zo drijven we niet ineens met een lege accu op het water.’

‘Je voelt je wel machtig, op zo’n klein bootje tussen allemaal grote jachten’

Deze maatregelen zijn handig, want er kan af en toe iets fout gaan. ‘Tijdens de wedstrijd in Monaco is er gelukkig niks stukgegaan, maar maandagavond deed de gashendel het ineens niet meer’,  zegt Linda. ‘Toen hebben we de boot uit het water gehaald. Dat was gelukkig ook al de planning, want toen hadden we al acht uur varen achter de rug.’ Een deel van het traject naar Amsterdam legt het team af met de auto.

 

Machtig
In Monaco heeft Linda ook nog eventjes aan het roer van de boot gestaan, buiten de race om. ‘Je voelt je wel machtig, op zo’n klein bootje tussen allemaal grote jachten die allemaal superveel energie verbruiken.’