HvanA Hoofdzaken: luister hier de eerste drie afleveringen

6 april 2023
Geplaatst door
Redactie HvanA
Op
6 april 2023

In de afgelopen weken publiceerden we onze nieuwe podcastserie HvanA Hoofdzaken. Maja de Goede praat met HvA-onderzoekers en ervaringsdeskundigen over wat zij bestuderen en wat de praktijk aan hun bevindingen heeft. Luister hier naar de eerste drie afleveringen.

Grensoverschrijdend gedrag

In gesprek met vertrouwenspersoon Natasja van Schaik hebben we het over grensoverschrijdend gedrag. Want ongewenst gedrag is overal, zo lijkt. (Bekende) mensen met hoge posities binnen organisaties stappen op of worden gecanceled. Maar wanneer is iets precies ‘grensoverschrijdend’? Is het zo zwart-wit of bestaat er een grijs gebied? 

 

Van Schaik is tevens auteur van het boek ‘Het waait niet vanzelf over’, waarin ze leidinggevenden handvaten geeft voor het creëren van een veilige werkvloer. Vraag aan haar is: wat doet de HvA momenteel op het gebied van sociale veiligheid? En wat kan of moet er beter?

 

Luister het gesprek met Natasja van Schaik hieronder. 

Burgerschap

Met lector Hessel Nieuwelink gaan we in op de vraag hoe we jongeren beter kunnen betrekken bij de democratie. Nieuwelink doet onderzoek naar burgerschapsonderwijs en legt uit hoe je dat kunt versterken.

 

Hoe stimuleren we studenten actief deel te nemen aan onze eigen ‘hogeschoolpolitiek’? Nieuwelink: ‘Als je wil dat studenten geïnteresseerd raken in de medezeggenschapsraadverkiezing, dan moet de HvA duidelijk maken wat er te kiezen valt. De HvA is voor de gemiddelde student gewoon een enorme, abstracte entiteit.’

 

Luister hieronder het hele gesprek met Hessel Nieuwelink. 

Impulsaankopen

Anne Moes is als onderzoeker verbonden aan de HvA en de Universiteit Groningen en bestudeert impulsaankoopgedrag. Zij legt in deze podcastaflevering uit waarom we zo vaak spullen kopen in een opwelling en wat we kunnen doen om minder snel toe te geven aan deze plotselinge drang.

 

Moes ziet een kentering plaatsvinden op het gebied van duurzaamheid. Steeds meer mensen, vooral jongeren, zijn zich bewust van het milieu en kopen bijvoorbeeld tweedehands kleding. Maar, zo zegt ze, bedrijven weten daar ook slim op in te spelen.

 

‘Bedrijven plakken groene stickers op hun labels of zeggen dat de materialen gemaakt zijn van gerecycled materiaal.’ Greenwashing heet dat. Volgens Anne Moes blijft de beste optie voor het milieu heel simpel: minder kopen. 

 

Luister het hele gesprek met Anne Moes hieronder.