Aan het werk – Donna Haklander
Aan het werk na je studie. Sommigen stellen het zo lang mogelijk uit en anderen kunnen juist niet wachten tot ze aan de slag mogen. Wat vinden oud-studenten van hun werk en hoe kwamen ze aan hun baan? Dit is Donna Haklander en zij is leerplichtambtenaar.
Naam: Donna Haklander
Leeftijd: 23
Functie: leerplichtambtenaar
Studie: sociaal juridische dienstverlening
Afgestudeerd: november 2017
Wat doe je?
‘Ik handhaaf de leerplichtwet, om het even simpel te formuleren. Dat betekent dat ik met leerlingen die gespijbeld hebben en hun ouders in gesprek ga. We bekijken samen hoe we ervoor kunnen zorgen dat de leerling weer netjes naar de les gaat.’
‘Ook bestaat mijn werk voor een groot gedeelte uit preventie. Dat betekent dat ik naar basissscholen ga om uitleg te geven over de leerplicht. Als ik in gesprek ga met leerlingen zeggen ze vaak dat ze een heel ander iemand hadden verwacht. Een oude man met een bril en geitenwollen sokken.’
‘De leerlingen verwachten een oude man met bril en geitenwollen sokken’
Hoe ben je aan dit werk gekomen?
‘Ik heb hier tijdens mijn opleiding stage gelopen. Een stage bij de leerplicht is heel populair onder studenten sociaal juridische dienstverlening. Ik werd in eerste instantie niet aangenomen, later vertelden ze me dat er plaats was bij een ander stadsdeel. Dat is niet de gebruikelijke gang van zaken, dus daar was ik superblij mee.’
‘Na mijn stage kwam ik als uitzendkracht terug en zag ik dat er een vacature was voor een leerplichtambtenaar. Toen heb ik gesolliciteerd en laten zien dat dit werk echt bij mij past. Ze zochten eigenlijk iemand met meer ervaring, maar ik ben toch aangenomen. Ik ben echt heel erg blij.’
Wat leerde je hier wat je niet op je studie leerde?
‘Tijdens mijn opleiding ben je veel bezig met theorieën en methodes. We leren hoe je mensen moet begroeten, bijvoorbeeld: “Goedemorgen. Fijn dat u er bent. Heeft u het kunnen vinden? Wilt u misschien een kopje koffie?”’
‘Gesprekken lopen in het echt niet zo. Het is maatwerk. Als leerplichtambtenaar ben je veel in gesprek en die gespreksmethoden leer je niet op school.’
Wat vind je leuk aan dit werk?
‘Preventief werk doen vind ik het allerleukst. Ik leg dan de nadruk op het voorrecht dat kinderen in Nederland hebben om naar school te mogen. Ik vertel altijd dat er kinderen in Afrika zijn die niet naar school mogen en dat kinderen in Nederland vroeger ook moesten werken.’
‘Ook probeer ik het persoonlijk te maken. Dan vraag ik aan ze: “Wat willen jullie worden?” Ik krijg meestal advocaat, arts of ambulancebroeder als antwoord. Dan vertel ik ze dat je voor dat soort beroepen meestal lang moet studeren.’
Wat vind je minder leuk?
‘Het administratieve werk vind ik het minst leuk. Na een gesprek moet ik veel terugkoppelen en verwerken, daar gaat veel tijd in zitten. Je moet bijvoorbeeld het gesprek uitwerken, een samenvatting mailen naar de zorgcoördinator van de school en invoeren in het systeem, een brief maken en die opsturen.’
‘Gelukkig kan ik goed omgaan met een computer. Wat oudere collega’s van mij hebben daar meer moeite mee.’
Hoe zie je je toekomst?
‘Ik weet niet of ik de rest van mijn leven leerplichtambtenaar blijf. Het lijkt me ook heel erg leuk om bij Jongerenpunt te werken, waar jongeren zonder werk en opleiding terecht kunnen.
Ik vind het superleuk om jongeren te begeleiden en te motiveren. Dus misschien zou een baan als loopbaan- of expertisecoach wel bij me passen. Ik weet in ieder geval dat ik met jongeren wil blijven werken.’