Toch een band met de klas: studenten ontwikkelen ‘digitale kantine’

4 november 2020
Beeld:

Gabriel Benois voor Unsplash | Voor studenten zijn online bijeenkomsten nu de realiteit.

Geplaatst door
Kyrie Stuij
Op
4 november 2020

Geen intro, weinig fysieke lessen en wie zijn je medestudenten? Een band opbouwen met je klas is nu lastig. Eerstejaarsstudenten CMD ontwikkelden een digitale variant van het Theo Thijssenhuis: ‘Boris is nu een vriend van me, terwijl ik hem nooit heb gezien.’

Een broodje halen in het Theo Thijssenhuis en vervolgens aanschuiven bij je nieuwe klasgenoten. Dat zit er voorlopig even niet in, althans niet fysiek. Een groep eerstejaarsstudenten Communication & Multimedia Design besloot met een eigen digitaal platform de fysieke samenkomst na te bootsen. 

 

‘Kijk, dit is onze homepage’, vertelt student Marc Droger (21). Hij geeft een digitale rondleiding op een grijskleurige website waar bovenaan het gele logo van de opleiding prijkt. Rechts staan namen van studenten die online zijn, links een rij ‘kanalen’ waar je op kunt inschakelen als je iets specifieks wil bespreken. Denk aan een kanaal voor roosters, huiswerk, mededelingen en hobby’s. ‘Mensen die houden van fotograferen, tekenen of gamen kunnen op dat kanaal hun werk of tips met elkaar delen. Er is ook een kanaal voor dieren, daar zie je allemaal grappige foto’s van huisdieren voorbijkomen.’

Beeld: Eigen foto Marc Droger | Screenshot van het dierenkanaal

160 studenten

In het begin maakten zo’n 30 eerstejaars CMD-studenten gebruik van het platform, maar inmiddels is dat uitgegroeid tot 160 studenten, ongeveer de helft van alle eerstejaars van de opleiding.

 

Het idee komt van student Boris van Meeteren (21), vertelt Marc. ‘Vanwege medische redenen is hij vaak thuis of in het ziekenhuis. Hij stelde voor om een platform te delen waar we niet alleen lesgerelateerde stof kunnen bespreken, maar juist ook informele dingen. En daar had eigenlijk iedereen behoefte aan.’  

 

Want een studie beginnen tijdens een pandemie is niet wat het ooit is geweest. ‘We hebben natuurlijk geen introductie gehad. Op de eerste schooldag kregen we wel een kennismaking, maar dat was slechts met een deel van de klas en op anderhalve meter afstand. Op die manier voelde zelfs de persoon naast je ver weg.’ Toen daarna de online lessen begonnen ontstond het idee om een digitale omgeving in te richten op Discord, een gratis programma dat ook gebruikt wordt door studentenverenigingen. 

 ‘Door de anderhalve meter afstand voelt zelfs de student naast je in de klas ver weg’

‘Eigenlijk is Teams, het huisprogramma van de HvA, nogal formeel’, vervolgt Marc. ‘Het is prima voor online lessen, maar voor informeel contact biedt het niet veel mogelijkheden. Je kunt niet zien in welke klas iemand zit, waar die goed in is of wat die aan het doen is. Dat kan wel op Discord, omdat je het platform zelf kunt inrichten.’ Gebruikers kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om hun activiteit te koppelen. Medestudenten zien op die manier welke muziek ze luisteren of welke game ze spelen. 

Beeld: Eigen foto Marc Droger | In het tekenkanaal delen studenten hun eigen werk

Uitganspunt

Omdat Marc al enige technische kennis had over het programma, spendeerde hij de eerste weken van zijn studie uren aan de inrichting. ‘Ons uitgangspunt was dat het een plek moest worden voor alle eerstejaars CMD-studenten. Een soort digitale kantine van het Theo Thijssenhuis, waar je medestudenten vragen kan stellen over gezamenlijke vakken, maar ook gewoon een praatje kan maken.’ 

 

Waar chatruimtes er in het algemeen om bekend staan dat er altijd mensen zijn die gesprekken bewust laten escaleren, hebben Marc en de andere studenten die verantwoordelijk zijn voor de website, weinig te moderaten. ‘Ik denk dat het scheelt dat dit niet zo anoniem is als willekeurige online chatruimtes. We zitten op dezelfde opleiding, de namen en klassen van gebruikers zijn bekend en we kunnen elkaar fysiek tegenkomen op school. Dat geeft iedereen meer een gevoel van verantwoordelijkheid.’

 

Oplossing

De docenten en opleidingsmanager weten van het bestaan van de digitale wereld van hun studenten, vertelt Marc. ‘Iedereen heeft eigenlijk positief gereageerd. De opleidingsmanager zei na een online rondleiding dat hij het leuk vond dat we dit initiatief hebben genomen.’ 

 

Na een hoop uren inrichten en verbeteren loopt het platform nu zo goed als vanzelf. ‘Het zou leuk zijn als er een moment komt dat we elkaar allemaal een keer in het echt kunnen ontmoeten. Maar daar is nu natuurlijk weinig over te zeggen.’ Het platform van de studenten bewijst dat je ook online vriendschappen kunt sluiten. ‘Medestudent Boris, die het idee voor dit platform bedacht, is nu bijvoorbeeld een vriend van me. Terwijl ik hem nog nooit in het echt heb gezien.’