De klas van Asis - Koeskoes

23 april 2020
Beeld:

Lo Andela

Geplaatst door
Asis Aynan
Op
23 april 2020

Asis Aynan doceert aan de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening en schreef diverse boeken. Elke twee weken neemt hij je mee in zijn belevenissen, verwondering en plezier voor de klas. Deze keer: zijn gedachten na het eten van een couscoussalade.

De dag nadat we couscous aten, was er nog over. De seksuHet Berberse woord voor couscous. was zoals het hoort viermaal gestoomd, niet in een stoompan, omdat ik die niet heb. Ik zorg voor damp door de griesmeel in een komvormige zeef van metaal te doen en plaats die op een pan met kokend water.

 

Luister je deze column liever? Asis leest hem zelf aan je voor.

Ik haalde de overgebleven couscous uit de koelkast en leegde het tupperwarebakje in een slaschaal waar al een Griekse salade in lag. Ik zong koeskoes koeskoes op het openingswijsje van de tekenfilm ‘Boes’, terwijl ik het goedje mengde voor de lunch. Op mijn gezicht verscheen een ondeugend lachje, omdat ik dacht: culturele toe-eigening.

 

De Hogeschool van Amsterdam heeft een debatafdeling die Floor heet, een mooie naam, omdat het verwijst naar het gesprek op de werkvloer en naar de machtige politicus Floor Wibaut. Hij is ook de naamgever van het centrale hogeschoolgebouw en de verkeersader die voor het bouwwerk loopt.

Wat is het verschil tussen een Marokkaan en een Algerijn? Niets.

Ik ga regelmatig naar de events van Floor, omdat het mijn werk op de hogeschool verrijkt. Eén debat is mij bijgebleven omdat ik mij om de minuut een slag voor mijn kop wilde geven. Ik wilde mezelf op de mond pompen, zodat ik de pijn van het podium niet meer voelde. Iemand maakte zich namelijk enorm druk om culturele toe-eigeningen, zoals couscoussalade.

 

Er wordt vaker omhaal om seksu gemaakt. Een aantal jaar geleden woedde er een ‘couscousoorlog’ tussen Marokko en Algerije, omdat allebei de landen het gerecht toe-eigenden. Ik moest er destijds enorm om lachen, want wat is het verschil tussen een Marokkaan en een Algerijn? Niets. Er loopt tussen de twee Afrikaanse families slechts een door Europeanen getrokken grens.

 

Op de website van HvanA las ik trouwens hoe HvA-studenten in het buitenland met de covidcrisis omgaan. Het viel op dat er geen HvA’er was geïnterviewd die tegen zijn zin in Marokko zit, terwijl er meer dan drieduizend Nederlanders worden gegijzeld, veelal met een Marokkaanse nationaliteit – weer die toe-eigening. Daar moeten toch een paar leerlingen van onze hogeschool tussen zitten.

 

In de meest knullige dictatuur ter wereld, Marokko, heerst sinds 20 maart de noodtoestand en mogen in het bijzonder de Nederlanders het land niet verlaten. Een opgewonden overheidsfunctionaris schuimbekte op een blog dat de paternalistische toon van Nederland de repatriëring tegenhoudt. Als een dictatuur een democratie bevoogding kwalijk neemt, dan weet je dat ze echt helemaal koeskoes koeskoes zijn.

 

Het is echt meer dan tijd dat Marokkaanse Nederlanders de opgedrongen Marokkaanse nationaliteit kunnen afslaan, want twee paspoorten hebben lijkt waardevol, maar als het tegenzit, verkeer je in zeldzame penarie.