Stage: Hanna leert middelbare scholieren historische feitjes

7 januari 2020
Beeld:

Privéarchief Hanna Knecht

Geplaatst door
Suzan Stekelenburg
Op
7 januari 2020

Vroeg of laat begin je als HvA’er aan een stage. Wat leer je daar en wat doe je eigenlijk als je voor het eerst de werkvloer op gaat? Hanna geeft geschiedenisles aan leerlingen in de onderbouw op een middelbare school.

Naam: Hanna Knecht

Leeftijd: 20

Functie: Docent Geschiedenis bij de openbare middelbare school Antoniuscollege in Gouda

Studie: Leraar Geschiedenis (duaal)

 

Waar loop je stage?
‘Ik loop stage bij een openbare middelbare school in Gouda: het Antoniuscollege. Ik geef hier één dag in de week geschiedenislessen aan verschillende klassen in de onderbouw: brugklassen, havo/vwo- en vwo-klassen.’

 

‘Alle lessen bereid ik thuis voor met de (werk)boeken. Ik kies opdrachten uit die ik klassikaal met de leerlingen uitvoer en verzin ook leuke spellen met geschiedenisweetjes, om de lessen afwisselend te maken. Omdat timemanagement heel belangrijk is voor een beginnend docent, maak ik een lesplan voor iedere les. Zo bepaal ik de precieze invulling van de les van minuut tot minuut.’ 

'Mijn allereerste cijfer voor geschiedenis was een 3,5, en ik ben nu docent geschiedenis'

Wat leer je hier wat je niet op je studie leert?
‘Ik doe meer dan alleen geschiedenis lesgeven. Ik leer ook om een bepaalde structuur op te bouwen in de les en om orde te houden. Dat is misschien nog wel het moeilijkste van docent zijn: de klas stil houden en de aandacht vasthouden. Als docent probeer je eigenlijk het hele jaar een gereedschapskist te vullen met tactieken en trucs om orde te houden.’

 

‘Ik leer ook met kinderen om te gaan. Zo probeer ik onzekere leerlingen bijvoorbeeld zelfvertrouwen te geven door veel complimenten te geven. Mijn allereerste cijfer voor geschiedenis was een 3,5, en ik ben nu docent geschiedenis. Een cijfer zegt dus niet zo veel.’

Beeld: Hanna Knecht | Privéarchief Hanna

Wat vind je het leukst aan je stageplek?
‘Ik vind het leuk dat ik als docent echt iets kan betekenen voor leerlingen.  Ik heb als docent een soort mentorrol. Ik vind het geweldig als ik een leerling hoor zeggen: ‘Juf, ik snap het nu eindelijk!’’

 

Wat vind je minder leuk?
‘Ik ben bang dat dit vak toch eentonig kan worden. Ik zie het bijvoorbeeld niet zitten om keer op keer dezelfde les over de industriële revolutie te geven, dat lijkt me te saai.’

 

Zou je hier na stage willen werken?
‘Ik zou het liefst eerst op een vmbo-school of een mbo werken. Ik heb het gevoel dat ik deze leerlingen meer kan leren in vergelijking met vwo-leerlingen, bij wie veel al vanzelf gaat. Omdat ik ook nog Bedrijfskunde studeer, zou ik heel graag leraar economie worden en zo twee vakken combineren. Het lijkt me ook gaaf om ooit teamleider op een school te zijn, bijvoorbeeld voor de onderbouw.’