Let op! Je moet met je snorfiets naar de rijbaan – maar niet overal

8 april 2019
Beeld:

Daniël Rommens

Geplaatst door
Aafke Kok
Op
8 april 2019

Wist jij het al? Vanaf vandaag moet je in Amsterdam met je scooter met blauw kenteken naar de rijbaan, met helm op. Nou ja, behalve op grote wegen zoals de Wibautstraat, waar elke dag duizenden HvA’ers rondrijden en -lopen.

Als fietser op het Rhijnspoorplein, een druk kruispunt midden op de Amstelcampus, heb je het niet makkelijk. Auto’s razen met grote snelheden voorbij, voetgangers willen oversteken. Maar zelfs op het fietspad ben je niet veilig; dat deel je met moeders die hun kleine kinderen in dikke bakfietsen naar school brengen, mannen in pak op snelle elektrische fietsen, en niet te vergeten een heleboel scooters.

 

Opgevoerd
Honderden HvA’ers komen elke dag op de scooter naar school. Snorfietsers – scooters met een blauwkenteken – mogen maar 25 kilometer per uur. Maar daar houdt lang niet iedereen zich aan, tot ergernis van veel fietsers. Vijf op de zes scooters zijn opgevoerd. 

 

Amber Korstanije (19, Amfi) komt elke dag op haar snorfiets naar school: ‘Ik kom uit Ouderkerk. Ik zet mijn helm daar maar gewoon alvast op, want ik weet niet precies waar ik hem op moet zetten.’ Amber moest het verschil tussen snor- en bromfietsen nog even snel opzoeken. ‘Het is zo onduidelijk, ik ben letterlijk van bordje tot bordje gereden.’

Beeld: Daniël Rommens | Amber Korstanije (rechts op de foto): ‘Het is zo onduidelijk, ik ben letterlijk van bordje tot bordje gereden.’

Voor de rest van de stad heeft de gemeente een oplossing gevonden voor de drukte op het fietspad: de scooters moeten naar de rijbaan. Volgens lector City logistiek Walther Ploos Van Amstel gaat de nieuwe maatregel weinig uithalen: ‘De snorfiets is gewoon een lekker vervoersmiddel, hij gaat snel en je hoefde geen helm op. Straks kopen die snorfietsers een elektrische fiets, die gaat net zo hard. Dan willen we die weer weghebben. De discussie stopt hier niet.’

 

Verkeersveiligheid
Bovendien wordt het er volgens Ploos Van Amstel niet veiliger op. ‘Zoveel ongelukken met scooters en fietsers zijn er helemaal niet. En als ze gebeuren is dat meestal op een kruispunt; dan zitten ze dus al op de weg. Scooterrijders zijn onervaren op de weg, en de automobilisten zijn er ook niet aan gewend. Dat levert gevaar op.’

‘Zoveel ongelukken met scooters en fietsers zijn er helemaal niet’

Om ervoor te zorgen dat het verkeer blijft doorstromen, moeten de langzame scooters op grote wegen zoals de Wibautstraat wel op het fietspad blijven. Vlak voor school mag je helm dus weer af. Nieuwe verkeersborden moeten duidelijk maken waar scooters vanaf vandaag nou precies moeten rijden.

 

Ufuk Serik voert namens HvASamenDat is een partij van studenten en medewerkers in de medezeggenschap van de HvA. al anderhalf jaar actie voor een betere verkeersveiligheid op de Amstelcampus. Hij vindt het jammer dat de nieuwe maatregel niet voor de Wibautstraat geldt. ‘Het is goed dat de gemeente verkeersveiligheid in de stad wil vergroten. Wij denken wel dat er nog meer, en andere maatregelen nodig zijn. Op deze manier is het symptoombestrijding. En zolang de gemeente doorstroming van het verkeer belangrijker vindt dan verkeersveiligheid blijven wij bang voor ongelukken op de onveilige Wibautstraat.'

Beeld: Beeld: Daniël Rommens

Ongezond
Filosofiedocent Jan Drost liet zich eerder al fel uit over scooters. De nieuwe maatregel vindt hij maar zwak, volgens hem zou verkeersveiligheid helemaal niet het uitgangspunt van de gemeente moeten zijn. ‘De gemeente heeft een plicht om voor schone lucht te zorgen. Met de nieuwe maatregel rijden snorfietsers twee meter verderop, maar dan heb je als fietser nog steeds last van hun vieze uitlaatgassen. Scooters zijn enorm vervuilend. Achter een scooter staan bij het stoplicht is de meest ongezonde plek van Amsterdam.’

 

Als docent filosofie ergert Drost zich aan de denkfouten in het debat rondom scooters. ‘Mensen zeggen dat scootergebruik een vrije keuze moet zijn. Maar in de grondwet staat dat we vrij zijn, tenzij we een ander schade toebrengen – en dat doet een scooter wel met zijn vervuilende uitlaatgassen.’

 

Meer meningen van de campus horen? Check de video hieronder. (Tekst loopt door onder de video)

Ploos Van Amstel ziet nog niet voor zich hoe de gemeente ervoor gaat zorgen dat iedereen zich aan de nieuwe maatregel houdt. ‘Er zijn 450 grote kruispunten in Amsterdam. Als je dan op elke hoek een handhaver wil zetten, heb je al gauw duizend handhavers nodig.’

 

Toekomst
Drost is uiteindelijk toch blij met de maatregel. ‘Het is in elk geval iets. Misschien dat mensen de scooter nu een minder aantrekkelijk vervoersmiddel vinden, dan neemt het gebruik ook af.’ Ook Ploos Van Amstel heeft hoop. ‘Ik denk dat het ooit wel goed komt met de drukte in het verkeer. Er mogen in de toekomst onvermijdelijk minder auto’s de stad in. En als er meer ruimte is zullen mensen ook aardiger tegen elkaar zijn.’